سایت ارزی (Arzee)/ مدیر عامل فرابورس درباره اقتصاد ایران در سال 99 گفت: در سال ۹۹ اقتصاد به طور کامل مردمی شد، اما چالش‌هایی را به دنبال خود آورد که باید این مسائل به  دقت بررسی شوند.

امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس ایران در رابطه با روند بازار سرمایه طی سال ۹۹، اظهار کرد: سال ۹۹ برای بازار سرمایه و اقتصاد ایران بسیار ویژه بود، نکته‌ای که امسال را  نسبت  به  سال‌های گذشته متمایز کرد حضور گسترده مردم در بازار سرمایه بود.
او گفت: کد‌های معاملاتی صادره سبب شد تا که ضریب نفوذ افراد حدود پنج برابر شود به گونه‌ای که از ۱۰ درصد  به ۵۰ درصد افزایش یافت. سال ۹۹ اولین سالی بود که مقام معظم رهبری با روشی که شورای عالی بورس تعیین می کرد حکم دادند که  سهام عدالت آزاد شود.
او بیان کرد: در سال ۹۹ اقتصاد به طور کامل مردمی شد اما چالش هایی را به دنبال خود آورد که باید این مسائل به  دقت بررسی شوند تا به طور کامل رفع شود و دیگر در بازار سرمایه با چنین موضوعاتی مواجه نشویم.
مدیر عامل فرابورس تصریح کرد: در فرابورس نیر اتفاقات مهمی رخ داد البته ناگفته نماند که در ابتدای سال یک بحثی هم برای بورس تهران و فرابورس در زمینه عرضه های اولیه رخ داد به سبب آنکه اکثر شرکت ها می خواستند در بورس و فرابورس پذیرش شوند.
هامونی گفت: سال ۹۹ هیئت پذیرش از سازمان بورس به بورس و فرابورس منتقل شد که به طور قطع می توان گفت اقداماتشان را به خوبی انجام دادند.
او بیان کرد: در حال حاضر ۵۷ شرکت پذیرش شدند که از این میزان ۲۰ شرکت درج نمادشان صورت گرفته ما بقی در صف پذیره نویسی و  عرضه اولیه قرار گرفتند. در سال ۹۹ ما خیز ها و اُفت هایی را در بازار مشاهده کردیم،  اما اگر بخواهیم به طور کل بازار فرابدرس را از ابتدا تا کنون بررسی کنیم باید به چند مورد اشاره کرد، نخست باید گفت شاخص فرابورس در ابتدای سال ۹۹ حدود ۶ هزار واحد بوده و در انتها به ۱۷ هزار واحد رسید دوم ارزش دارایی مردم ابتدا ششصدو نود و پنج هزار واحد بود و اکنون به هزارو هشتصد تریلیون تومان رسید.
مدیر عامل فرابورس گفت: کسانی که از ابتدای سال در فرابورس سهام خریدند و تا پایان سال ۹۹ به آن دست نزدند سهامشان ۱۶۰ درصد بازدهی داشته است.
هامونی بیان کرد: سال ۹۸، ۷۸ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی خرید و فروش شد ، اما در سال ۹۹ این مبلغ به  ششصدو پانزده هزار میلیارد تومان رسید و از طرف دیگر صندوق های سرمایه گذاری نیز از شانزده هزار میلیارد تومان به هشتاد و هشت هزار میلیارد تومان رسید.
هامونی گفت: به طور اساسی مسئله انتشار اوراق در بودجه آمده بود طبق همان دولت اقدام به فروش اوراق کرد ، دولت در سال ۹۹،  ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرد.
مدیر عامل فرابورس گفت: در سال های قبل وقتی اوراق صادر می شد به سبب آنکه بانک ها و صندوق ها قابلیت حمایت از آن را نداشتند اوراق ها در نرخ فروش با مشکل مواجه می شوند اما در سال ۹۹ بانک مرکزی عملیات بازار را در دست گرفت و اوراق را به صورت حراج باز انجام داد که سبب شد نرخ اوراق چندان تعبیر نکرد.