خبرآنلاین/ هفته اول اردیبهشت را می‌توان هفته ثبات و توقف بازارها در ایران دانست. در حالی که نرخ تورم روند افزایشی خود راحفظ کرده است، قیمت‌ها در بازار در حل عقب‌نشینی است.
این دوره سخت غالبا پس از وقوع طوفان‌های تورمی رخ می‌دهد ، در چنین شرایطی با وجود رشد سطح عمومی قیمت‌ها یا تورم، سرمایه گذاری در هیچ بازاری سودآور نیست و اتفاقا سرمایه‌گذاران بازارهای مختلف نیز در حال زیان، ترجیح می‌دهند نسبت به خروج از بازارها اقدام کنند.  در روزهای اخیر اخبار رسیده دلالت بر آن داشت که تقاضا برای خرید ارز از صرافی ملی افزایش یافته اما این تقاضا با هدف سرمایه‌گذاری میان مدت و حتی کوتاه‌مدت در بازار ارز صورت نمی‌گیرد چرا که اغلب خریداران با هدف فروش ارز در بازار آزاد و برخورداری از فاصله قیمتی موجود میان قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد دست به خرید می‌زنند . چنین اقدامی سرمایه‌گذاری آنی در بازار تلقی می‌شود.

سیامک قاسمی، کارشاس اقتصادی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی تاکید کرده است در چند ماه گذشته پرسودترین سرمایه گذاری داخلی نگهداری ریال بوده است و تقریبا همه بازارهای داخلی در رکود و بازدهی منفی . وی معتقد است در شرایط عدم قطعیت سیاسی ، نقدشوندگی و امکان تغییر ترکیب سبد دارایی در کمترین زمان، حتی از سوددهی بیشتر هم مهمتر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اقلام مصرفی سبد خانوار که تهیه آنها ضرورتی انکار ناپذیر است در این دوره با رشد قیمت مواجه شده‌اند اما ریزش قیمت در بازارهای مهم نظیر طلا، ارز، سکه و بورس اتفاق افتاده است .

 بورس

 بازار سرمایه ماه‎های طولانی است وضعیت خوبی ندارد . این بازار در ۹ ماه اخیر روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته است اما به نظر می‌رسد هنوز دوران رکود و قرمزپوشی سپری نشده است. هر چند در هفته‌ای که گذشت این بازار شاخص را در وضعیت سبز دید اما عقب‌نشینی و پیشروی در نهایت نتیجه‌ای صفر- صفر را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورد. در نهایت بورس در این هفته با یک نوسان رفت و برگشتی و با رشد ۲۰ هزار واحدی در دو روز پایانی به سطح هفته قبل برگشت تا سرمایه‌گذاران و سهامداران این بازار تغییری را احساس نکنند. البته بازپس‌گیری کف مقاومتی شاخص یعنی سطح یک میلیون و دویست هزار واحد،اتفاق مهمی بود که در هفته اخیر رخ داد.

به این ترتیب براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص کل بورس در پایان هفته منتهی به پایان فروردین روی سطح یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحدی قرار گرفت.

 

طلا بر مدار زیان

بازار ارز در شرایطی بسیار متزلزل قرار دارد. این تزلزل بازار طلا و سکه را نیز تحت تاثیر قرار داده است . به عبارت دیگر بازار طلا از پس مدتهای طولانی بالاخره کانال یک میلیون تومان قیمت را رها کرد و به کانال قیمتی ۹۰۰ هزار تومان وارد شد. این اتفاق مهم در هفته گذشته به واسطه تعطیلی بازارهای ایران در اثر شیوع کرونا نتوانست تاثیر چندانی بر تقاضای خرید و فروش بگذارد اما فعالان بازار می گویند این روزها شمار فروشندگان از شمار خریداران بالاتر است. قیمت طلا در این هفته با رسیدن به رقم کمتر از یک میلیون تومان افتی ۲٫۳ درصدی  را تجربه کرد.

براساس اطلاعات شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز قیمت هر گرم طلا در پایان هفته قبل یک میلیون و ۱۱ هزار تومان بود اما در این هفته با افت ۲۴ هزار تومانی به نرخ ۹۸۷ هزار تومان رسید.

سکه بر طبل زیان کوبید

اتفاق مهم دیگر در بازار طلا و سکه ایران ورود سکه امامی به کانال ۹ میلیون تومان بود.قیمت هر عدد سکه امامی در پایان این هفته با کاهش ۱۲۹ هزار تومانی که بازدهی منفی ۱٫۲ درصدی را رقم زد، به ۹ میلیون و ۹۴۷ هزار تومان رسید. این کالای سرمایه‌ای در پایان هفته قبل ۱۰ میلیون و ۷۶ هزار تومان بود.

سیگنال عقب‌نشینی به بازار ارز مخابره شد

شاخص کل بازار ارز در صرافی ملی این هفته ۱۰۰ تومان کاهش یافت.قیمت دلار در هفته قبل ۲۳ هزار و ۳۳۰ تومان بود. در این هفته ۰٫۴ درصد افت کرد. دیروز صرافی ملی آخرین قیمت دلار را ۲۳ هزار و ۲۳۱ تومان اعلام کرد.نکته مهم در بازار ارز اما عقب‌نشینی قیمت دلار از هسته سخت مقاومتی ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار آزاد بود . برآوردها نشان می‌دهد شکسته شدن این مقاومتی می‌تواند به تشدید ریزش بهای ارز در بازار منجر شده و قیمت‌ها را به کمتر از این رقم برساند .

 بازار ارز ایران تحت تاثیر مذاکرات وین آماده ریزش قیمت‌هاست. پیش‌بینی می‌شود دستیابی به توافق بتواند زمینه را برای کاهش دو تا سه هزار تومانی قیمت در کوتاه‌مدت مهیا کند.اخبار مثبت رسیده از وین سیگنال کاهش قیمت را به بازار ارز مخابره کرده است.

دیگر بازارها

 گزارش رسمی بانکی مرکزی نیز حاکی از آن است که در فروردین متوسط بهای خرید مسکن در تهران کاهشی بیش از سه درصد را تجربه کرده است .درعین حال بازار خودرو نیز با کاهش محسوس قیمت‌ها روبروست.