سایت ارزی (Arzee)/ رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی گفت: ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی لغو نشده است.

حمید مقیمی، رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران ضمن تکذیب خبر لغو ممنوعیت واردات لوازم آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: پیش از اعمال ممنوعیت واردات گروه کالایی ۲۷ از سوی وزارت صمت، تعدادی از شرکت‌های لوازم آرایشی و بهداشتی اقدام به واردات کردند، اما پس از ممنوعیت‌ها روند ترخیص این کالا‌ها متوقف شد.

مقیمی افزود: به دنبال پیگیری‌های انجمن، سه ماه پیش ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مجوز ترخیص کالا‌های گروه ۲۷ را صادر کرد. بدین ترتیب گمرک ۳ شرط ترخیص کالا‌های دارای اولویت ارزی غیرفعال (گروه ۲۷) را موارد زیر اعلام کرد:
۱- بررسی و تأیید اصالت بارنامه و قبض انبار مربوطه توسط گمرک
۲- مطابقت شرایط اظهارنامه کالای گروه ۲۷ با مفاد یکی از بند‌های مرتبط با ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات 
۳- تأیید منشأ ارز مربوطه توسط بانک مرکزی 
 
مقیمی بیان کرد: در نهایت گمرک گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه کالا‌های آرایشی و بهداشتی در انبار گمرکات موجود هستند و دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صمت هم اعلام کرد کالا‌های آرایشی و بهداشتی مشمول ماده ۱۱ آیین نامه قانون واردات و صادرات هستند. اما فهرست واردکنندگان به جای اینکه به بانک مرکزی ارسال شود به دفتر حقوقی ریاست جمهوری ارسال شد. بدین ترتیب مجددا ترخیص این کالا‌ها با مشکل مواجه شد.
 به گفته‌ این مقام مسئول اگر در روز‌های آتی این کالا‌ها از گمرک ترخیص نشوند، طبق اعلام گمرک ایران در فهرست کالا‌های متروکه قرار خواهند گرفت.
رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران ادامه داد: ما برای حل این مشکل مکاتباتی را با دفتر حقوقی ریاست جمهوری انجام دادیم و از طرفی هم مذاکرات متعددی با وزارت صمت داشتیم. در نهایت پیشنهاد جدیدی مبنی بر جابه‌جایی گروه کالایی لوازم آرایشی و بهداشتی از گروه ۲۷ به ۲۶ مطرح شد تا از متروکه شدن کالا‌های فساد پذیر آرایشی و بهداشتی جلوگیری شود، اما هنوز وزارت صمت در این خصوص بخشنامه‌ای را صادر نکرده است.
مقیمی تاکید کرد: تغییر تعرفه‌های مربوط به عطریات و لوازم آرایشی با شماره تعرفه ۳۳۰۳۰۰۹۰ و فرآورده‌های پاکیزگی و آرایش مو با شماره تعرفه ۳۳۰۵۹۰۱۰ از اولویت کالایی گروه (۲۷) به گروه (۲۶) صرفا برای ترخیص کالا‌های دپو شده است.
وی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط حساس کشور در این حوزه هیچ تصمیم جدیدی غیر از حل مشکل ترخیص کالا‌های آرایشی و بهداشتی گرفته نشده است. در ضمن پس از اعلام ممنوعیت‌ها، واردکنندگان رسمی در این حوزه کالایی وارد کشور نکرده‌اند.