مهر/ رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: برای تهاتر کالاهای اساسی با نفت باید مقبولیت کیفیت کالا در برابر نفت یا فرآورده نفتی را مدنظر قرار دهیم و نیاز است در این زمینه آیین نامه ای طراحی شود.

محمدرضا پدیدار، رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران درباره تهاتر نفت با کالای اساسی، گفت: تهاتر نفت با کالا شیوه کلاسیکی است که به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم رایج شد و می‌تواند ابزاری برای توسعه روابط خارجی کشورها به شمار رود.
وی با بیان اینکه شرایط تحریمی کشورمان ایجاب می‌کند که از ابزار تهاتر برای واردات کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید استفاده کنیم، اظهار داشت: طی جلساتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و نفت با بانک مرکزی و همچنین با حضور بخش خصوصی در زمینه تهاتر نفت با کالا داشتند، روش تهاتر برای مقابله با محدودیت‌های تحریمی و تأمین نیازهای کشور و توسعه روابط خارجی را مؤثر دانستند.

سابقه چندانی در تهاتر نداریم
پدیداربا بیان اینکه در ایران سابقه تهاتر نفت با کالا پیشینه کمی دارد، افزود: به طور اصولی اگر بخواهیم چنین اقدامی کنیم ضوابط مورد نیاز آن باید توسط بانک مرکزی، وزارت صمت، جهاد کشاورزی، نفت و سایر وزارتخانه‌های ذی ربط طراحی و تدوین شود و ابعاد مختلف آن بررسی شود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران تأمین کالاهای اساسی کشور با روش تهاتر را با توجه به شرایط موجود در اولویت دانست و عنوان کرد: در مرحله بعد می‌توانیم به استفاده از این روش برای تأمین کالاهای ضروری بپردازیم.
وی تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که در پارلمان بخش خصوصی انجام شد، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است امکان تهاتر نفت با کالا را فقط در انحصار صادرکنندگان قرار ندهیم و در اختیار واردکنندگان خبره نیز قرار گیرد. چرا که این اقدام تهاتر نفت با کالا یک مکانیزم کاملاً علمی، اجرایی و عملیاتی است که با توجه به تبادل نفت و کالا باید توجه ویژه ای به ضرایب تبدیل و محاسباتی داشته باشیم و بتوانیم از آن به عنوان نقطه قوت استفاده کنیم.

لزوم افزایش قدرت چانه زنی
پدیدار گفت: وقتی از ابزار تهاتر برابر کالا استفاده می‌کنیم باید قدرت چانه زنی خود برای قیمت نفت و کیفیت کالای مورد نظر را بالا ببریم. البته درباره کالاهای اساسی مقبولیت کیفیت کالا در برابر نفت یا فرآورده نفتی را مد نظر قرار دهیم و نیاز است در این زمینه آئین نامه‌ای طراحی شود. چرا که قیمت گذاری نفت به صورت بین المللی انجام می‌شود اما واردات کالا و مواد اولیه صنعت و تولید تابع قوانین داخلی است.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: تهاتر نفت با کالا یک فرآیند است که از ابتدا تا انتهای آن باید مورد بررسی قرار گیرد. در واردات باید کالاهای اساسی و سپس مواد اولیه تولید و صنعت و بعد مواد واسطه‌ای تولید در اولویت باشند.
وی تاکید کرد: بخش خصوصی مهارت خوبی در انجام تهاتر نفت با کالا دارد و در این زمینه چالش‌های کمتری را نسبت به دولت با توجه به محدودیت‌های تحریمی تجربه می‌کند و بهتر است از پتانسیل خوبی که در بخش خصوصی وجود دارد، استفاده شود.