انصاف نیوز/ رئیس اتحادیه فروشندگان آهن می‌گوید قیمت یک تریلی آهن ۵ برابر شده و سرمایه‌ی آهن فروش‌ها هم کاهش یافته است.

محمد آزاد – رئیس اتحادیه فروشندگان آهن‌ – درباره‌ی وضعیت فروش این صنف گفت: همه‌ی ساختمان‌ها به میلگرد و یا تیرآهن نیاز دارند. اگر اینها نباشد اصلاً ساختمانی ساخته نمی‌شود. از آنجایی‌که آهن تولید خودمان است، تحریم روی آن اثری ندارد و حتی ۴۰ درصد از آهن‌آلات را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم.

او درباره‌ی کاهش قدرت خرید مردم می‌گوید: ساختمان‌های چهار و پنج میلیونی به متری ۴۰ میلیون تومان رسیده است. پس قدرت خرید مردم کاهش‌یافته یا اینکه ارزش پول کم شده است. الان سرمایه‌ی آهن فروش‌ها کاهش یافته؛ چون قبلاً یک تریلی آهن ۵۰ میلیون تومان می‌شد و الان همان به ۲۸۰ میلیون رسیده است. یعنی پول بیش از ۵ تریلی را باید بپردازد و همان یک تریلی را بخرد.

این فعال صنفی افزود: توان خرید آهن‌فروش‌ها هم کم شده است. اگر جنس ارزان باشد؛ به نفع فروشنده و خریدار است. کسی هم در این صنف تغییر شغل نداده چون امروز هرکسی بخواهد شغل خود را عوض کند، باید سرمایه‌‌ای که دارد را به بازار بورس وارد کند. چون دیگر چیزی بلد نیست. از آهن‌فروش به چوب‌فروش تبدیل نمی‌شود، چون چوب هم گران شده است. اما اگر ارزش پول کشور افزایش پیدا کند، وضعیت کسب‌وکار قطعاً بهتر خواهد شد.