میزان/ رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان اینکه به زودی تولید گوجه‌فرنگی در جنوب کشور به انبوه می‌رسد، از کاهش قیمت این محصول در روز‌های آینده خبر داد و گفت: عرضه میوه در خارج از میوه‌فروشی‌ها گاهی با قیمت‌های نامتعارف و خارج از مصوبه صورت می‌گیرد که مورد انتقاد اتحادیه است.

اسدالله کارگر در خصوص قیمت‌ها در بازار میوه گفت: روند قیمت برای میوه‌های نوبرانه مانند انار، نارنگی و پرتقال به دلیل تزریق میوه به بازار خوب و رضایت‌بخش است.
 
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با بیان اینکه قیمت پیاز و گوجه هنوز در بازار به تعادل نرسیده است، افزود: قیمت انواع پیاز شیری، سفید و قرمز به دلیل جمع‌آوری و انبار شدن، در یک ماه گذشته با افزایش روبرو شده است؛ در روزهای آینده تولید گوجه در جنوب کشور به انبوه می‌رسد و با ورود آن به بازار، قیمت این محصول کاهش پیدا خواهد کرد.
 
وی افزایش قیمت برای سایر اقلام در این بازار را کم و مناسب توصیف کرد و با تاکید بر اینکه برخی از اقلام هم هیچ افزایش قیمتی نداشتند تصریح کرد: قیمت‌ میوه مانند هر بازار دیگر، تحت تاثیر نسبت عرضه و نیاز بازار است و فروش در عمده‌فروش‌ها بر مبنی عرضه و تقاضاست؛ زمانی که عرضه افزایش پیدا کند، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهند و زمانی که عرضه بیشتر از نیاز بازار باشد، قیمت‌ها روند نزولی به خود می‌گیرند.
 
کارگر با تاکید بر اینکه خرده‌فروش‌ها در قیمت‌گذاری نقشی دارند و تنها یک پل ارتباطی بین مصرف‌کننده و عرضه‌کننده هستند، خروج میوه از میادین را منوط به صدور فاکتور اعلام کرد و گفت: خرده فروش‌ها موظف هستند طبق مصوبه تعیین شده میوه را عرضه کنند و اگر تخطی و تخلفی در این زمینه صورت بگیرد مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران، نظارت بر بازار توسط وزارت صمت و اتاق اصناف، تعزیرات حکومتی و اتحادیه در حال انجام است و با وجود گرانی آن هم در برخی از محصولات، گرانفروشی در سطح شهر وجود ندارد.

کارگر در بخش دیگر این گفت‌وگو در مورد عرضه میوه در فضای مجازی و در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌ها گفت: متاسفانه عرضه میوه در خارج از میوه‌فروشی‌ها گاهی با قیمت‌های نامتعارف و خارج از مصوبه صورت می‌گیرد که مورد انتقاد اتحادیه است.

وی با توضیح اینکه واحد فروش میوه در این مراکز و بسترها، متفاوت از واحد میوه‌فروشی‌هاست گفت: واحد فروش برای اتحادیه «کیلو»  است اما در این مراکز واحد به صورت «بسته» تعریف شده است و وزن بسته‌ها متناسب با قیمت اعلام شده از سوی اتحادیه نیست و تنها در صورت رعایت چارچوب‌های قیمت‌گذاری و رعایت مصوبات به عرضه میوه بپردازند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به شیوع کرونا و استقبال مردم از خرید آنلاین (برخط) بیان کرد: بر اساس مصوبه‌ای که به اتحادیه اعلام شده است، اعضاء اتحادیه که دارای پروانه هستند می‌توانند در فضای مجازی و زیر نظر اتحادیه فعالیت داشته‌ باشند.