تجارت نیوز/نوسان نرخ ارز، زمزمه‌های آزادسازی قیمت و کاهش تولید و عرضه خودروهای پرتیراژ داخلی، به صعود مجدد قیمت‌ها در بازار بی‌مشتری خودرو منجر شده است.

مشاهدات میدانی، از افزایش قیمت خودروهای شاخص در بازار حکایت دارد.
در چند روز گذشته قیمت انواع پراید یک تا سه‌میلیون تومان و نرخ پژو ۲۰۶تیپ دو ساده و فول به ۱۹۸ تا ۲۰۸میلیون تومان افزایش یافته است.
با وجود این افزایش قیمت‌ها، هنوز هم رکود حرف نخست بازار خودرو است. در بازار خودروهای خارجی با وجود افت ۱۰درصدی قیمت‌ها نسبت به ابتدای امسال، کمتر معامله‌ای انجام می‌شود.

به‌گفته فعالان صنفی، حجم معاملات در بازار خودروهای تولید داخل، مونتاژی و وارداتی تقریبا به صفر رسیده است. طولانی‌شدن مذاکرات هسته‌ای و انتخابات ریاست‌جمهوری از یک سو و کاهش قدرت خرید، افت تیراژ تولید و عبور حداقل قیمت مصوب خودروهای داخلی از مرز ۱۰۰میلیون تومان، چشم‌انداز قیمت‌ها را در بازار خودرو مبهم کرده است.

دنده معکوس پراید و پژو در جاده گرانی
در شرایطی که نمایندگان مجلس، خودروسازان و وزارت صنعت طرح آزادسازی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی را دنبال می‌کنند، بازارخودرو در یک‌ماه گذشته در زمین نوسان نرخ دلار بازی کرده. فعالان بازار به همشهری گفته‌اند؛ تحولات بازار ارز تأثیر مستقیمی بر فرازونشیب قیمت خودرو در حاشیه بازار داشته است.

چنان‌که در هفته جاری، با عبور نرخ دلار از مرز ۲۴ هزار تومان، قیمت انواع خودروهای پرتیراژ، مانند پراید و پژو در حاشیه بازار نیز سیر صعودی به‌خود گرفته است.
قیمت پراید۱۱۱ که از ابتدای خردادتا ابتدای هفته جاری، دومیلیون تومان افزایش یافته بود، در دو روز گذشته رشد دومیلیون تومانی دیگری را تجربه کرد و به ۱۳۱میلیون تومان رسید.

همچنین قیمت پراید۱۳۱ و ۱۳۲ با رشد سه‌میلیون تومانی از خردادماه به‌ترتیب به ۱۱۵ و ۱۱۸میلیون و پراید۱۵۱ به ۱۱۷میلیون تومان رسید.
همچنین تیبا صندوقدار ۱۲۵میلیون، تیبا هاچ بک ۱۳۰میلیون، کوئیک دنده‌ای ۱۴۶میلیون، ساینا دنده‌ای ۱۴۳میلیون، آریو اتوماتیک ۳۷۰میلیون و چانگان ۴۶۵میلیون تومان، قیمت خورد.

در بازار محصولات ایران خودرو نیز قیمت پژو۲۰۶ تیپ دو معمولی به ۱۹۸میلیون، پژو۲۰۶ تیپ دو فول به ۲۰۸میلیون، پژو۲۰۶ تیپ پنج به۲۶۱میلیون، پژو۲۰۶ صندوقدار V8 به ۲۶۲میلیون، پژو۴۰۵GLX به ۱۹۳میلیون، پژو۴۰۵GLX دوگانه سوز به ۱۹۶میلیون، پژو۴۰۵SLX به ۲۱۵میلیون، پژو پارس به ۲۳۵میلیون، پژو پارس دوگانه‌سوز ۲۴۵میلیون، پژو ۲۰۷ دنده‌‌ای به ۲۹۶میلیون، پژو ۲۰۷ اتوماتیک به ۳۹۲میلیون، پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای به ۳۲۴میلیون، سمند EF7 به ۲۰۴میلیون، سمند EF7 دوگانه سوز به ۲۴۵میلیون، دنا پلاس تیپ یک به ۳۲۵میلیون و دنا پلاس اتوماتیک توربو شارژ به۴۳۷‌میلیون افزایش یافت.