فارس/ قیمت نفت در معاملات امروز به علت افزایش تقاضا در نیم کره شمالی و آغاز فصل تابستان و سفرها و توقف در مذاکرات ایران که می تواند تاخیر در بازگشت نفت ایران به بازار ایجاد کند، افزایش یافت.
اما با این حال تاجران منتظر بازگشت نفت ایران به بازار هستند. هر بشکه نفت برنت با 91 سنت افزایش 74.42 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 1.35 دلار افزایش 72.99 دلار معامله شد.
به دنبال خوش بینی در مورد سرعت واکسیناسیون در جهان و افزایش مسافرت های تابستانی، قیمت هر دو شاخص نفتی در 4 هفته گذشته افزایش یافته است. این وضعیت قیمت نفت در آسیا و اروپا را به بالاترین رقم در چند ماه گذشته رسانده است.
تحلیلگران بانک ANZ در یادداشتی نوشتند: «بهبود تقاضا در نیم کره شمالی بسیار قوی است که بازار به میزان زیادی در مورد کاهش شدید بیشتر در ذخایر نگران شده بود.»
مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در روز یک شنبه به صورت موقت متوقف شد. دو دیپلمات گفتند انتظار می رود یک وقفه حدود 10 روز وجود داشته باشد.
درحالی که تحلیلگران بانک ANZ، بانک کامن ولث استرالیا و ING معتقدند نتیجه این انتخابات می تواند توافق هسته ای را به تاخیر بیندازد زیرا ایران اصرار دارد، تحریم های آمریکا قبل از رسیدن به توافق برداشته شود اما تحلیلگر CBA می گوید با توجه به ثمرات اقتصادی احتمالی برداشته شدن تحریم ها برای ایران، بعید است انتخاب رئیسی تلاش ها برای احیای توافق هسته ای را از ریل خارج کند.
توافقی که می تواند به ایران توانایی صادرات یک میلیون بشکه نفت بیشتر برای مدت بیش از 6 ماه از ذخایر نفتش را بدهد.
همچنین از دیگر دلایل تقویت قیمت نفت، پیش بینی رشد محدود تولید آمریکا عنوان شده است.
بانک آمریکا در روز دوشنبه اعلام کرد قیمت نفت برنت امسال احتمالا به طور متوسط بشکه ای 68 دلار خواهد بود اما در سال آینده با آزادسازی تقاضای متوقف شده برای نفت و استفاده بیشتر از خودروهای شخصی می تواند به 100 دلار در هر بشکه برسد.