تسنیم/ کارشناسان بازار سرمایه، سیاست وزارت صمت مبنی بر کاهش دستوری قیمت فولاد را عامل اصلی افت قیمت سهام شرکت های فولادی می دانند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند چنین تصمیماتی بدون رضایت سهامداران این شرکت ها اشتباه بزرگی است که عواقب سویی را در پی خواهد داشت.
بهروز شهدایی، کارشناس بازار سرمایه در واکنش به کاهش دستوری قیمت فولاد و تاثیرآن بر سهامداران و به خصوص سهامداران عدالت به تسنیم گفت: بخش زیادی از سهامداران عدالت با وعده دولت سهام خود را نگه داشتند. افت قیمت سهام که از 21 مرداد ماه آغاز شد ارزش سبد سهام عدالت را که به مرز 20 میلیون تومان رسیده بود امروز به حدود 14 میلیون تومان رسیده است و چنین اقداماتی موجب کاهش بیشتر آن خواهد شد.
او ادامه داد:کاهش دستوری قیمت محصول شرکتی که 80 درصد آن در اختیار مردم و سایر نهادها است، توسط دولت کار موجهی نیست. امروز مشاهده کردیم که بیشترین تاثیر منفی بر شاخص بورس را سهام فولاد مبارکه به عنوان غول بزرگ فولاد سازی کشور داشت و این نتیجه همان تصمیمات یک بام و دو هوای دولت است.

بلبشو در وزارت صمت
به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، یکی از رویدادهای عجیب این روزهای اقتصادمان، دستوری کردن قیمت فولادی است که تجربه نشان می دهد که این رویداد حاصلی جز واریز رانت به جیب عده ای دلال ندارد و در مقابل مطرح می شود خودرو برای واقعی شدن قیمت ها در بورس کالا عرضه شود!
شهدایی افزود: با این رویکرد وزارت صمت بدون شک شاهد عرضه خودرو در بورس کالا و البته دخالت های بیرونی برای معاملات خودرو خواهیم بود چراکه قرار است خودرو در بورس بدون دخالت شورای رقابت عرضه شود اما قیمت فولاد به عنوان یکی از مواد اولیه تولید خودرو را دستوری کاهش می دهیم!
این کارشناس با انتقاد از سیاست دستوری قیمت کالاها در وزارت صمت اظهار داشت: با این تصمیم و ایجاد فاصله بین قیمت دستوری فولاد با قیمت بازار آزاد، بازهم همانند تجربه های قبل دلال پروری رایج می شود و امضاهای طلایی در این صنعت بیشتر می شود. جالب اینجاست که طی این چند سال که به بهانه های مختلف شاهد کنترل قیمت فولاد و دستوری شدن قیمت گذاری بوده ایم نه تنها قیمت فولاد ارزان نشده بلکه در پیکره وزارت صمت هیچ استدلال کارشناسی در این زمینه وجود ندارد.
وی می گوید که رویکرد فعلی وزارت صمت به معنای حمایت از صنعت ناکارآمد خودرو و در نقطه مقابل آن پشت کردن به صنعت فولاد ایران به عنوان یکی از تولیدکنندگان برتر جهان و یکی از پول ساز ترین صنایع کشور است.