سایت ارزی (Arzee)/ عربستان سعودی قیمت فروش نفت به مشتریانش در آسیا و آمریکا را همزمان با موج جدید افزایش شیوع ویروس کرونا و مبهم شدن چشم انداز بازارهای انرژی، کاهش داد.

شرکت آرامکوی سعودی قیمت رسمی فروش دسامبر گرید نفتی سبک “عرب لایت” به مقصد آسیا که بزرگترین بازار منطقه ای این شرکت است را ۱۰ سنت در هر بشکه کاهش داد و ۵۰ سنت پایین شاخص قیمت عمان/دوبی تعیین کرد.

قیمت نفت هفته گذشته که کشورهای اروپایی نظیر آلمان و فرانسه قرنطینه جدید و رکورد بالای ابتلای روزانه به کووید ۱۹ را گزارش کردند و موارد روزانه ابتلا در آمریکا به رکورد بالایی جدیدی افزایش یافت، حدود ۱۰ درصد سقوط کرد. اگرچه قیمت نفت بخشی از این افت را جبران کرده اما محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک هشدار داده که بازار همچنان با موانعی مواجه است.

 اوپک و متحدانش در قالب گروه اوپک پلاس محدودیت عرضه کم سابقه ای را به اجرا گذاشته و در حال حاضر تولیدشان را مجموعا ۷.۷ میلیون بشکه در روز کاهش داده اند اما قیمت نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۳۸ درصد کاهش نشان می دهد.

ابراهیم البوعینین، مدیر بخش بازرگانی آرامکو پیش بینی کرده که قیمت نفت برنت احتمالا بین ۳۸ تا ۴۳ دلار در هر بشکه خواهد ماند. این رقم بسیار پایینتر از قیمت مورد نیاز اکثر اعضای اوپک از جمله عربستان سعودی برای متوازن کردن بودجه شان است.

آرامکو قیمت فروش همه گریدهای نفتی به مقصد آمریکا را ۲۰ سنت کاهش داد اما برای مناطق شمال غربی اروپا و مدیترانه حداکثر یک دلار افزایش داد. آمار رهگیری نفتکشها نشان می دهد حدود دو سوم از صادرات نفت ماه گذشته آرامکو به مقصد آسیا و آمریکا بوده است.

اوپک پلاس در حال بررسی ادامه محدودیت عرضه فعلی در سال ۲۰۲۱ به جای تسهیل آن است. قرنطینه های جدید در اروپا و کاهش سود پالایش باعث شده حتی مدیران آرامکو تردید داشته باشند که بازار به نفت بیشتری نیاز دارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قیمت گذاری نفت عربستان سعودی معمولا الگوی سایر صادرکنندگان نفت خاورمیانه شامل عراق و امارات متحده عربی قرار می گیرد که دومین و سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک هستند.