2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

قیمت سکه واقعی می‌شود؛ بورس در انتظار رشدهای تکان‌دهنده

سایت ارزی (Arzee)/ اولین هفته دی ۹۹ با ثبات نسبی نرخ ارز و سکه همراه بود و شاخص بورس نوسان داشت.

بازار‌های مالی در اولین هفته زمستان ۹۹ شرایط آرامی داشتند به طوری که نرخ  ارز و سکه از نوسان کمی برخوردار بودند و ثبات نسبی در بازار حاکم بود.

از سوی دیگر فراز و فرود در نمودار  شاخص کل بورس شدید نبود به طوری که در شنبه این هفته شاخص کل بورس با رشد ۲۲ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۴۳۵ هزار واحدی قرار گرفت و در آخرین روز شاخص کل بورس بارشد ۸ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۴۵۳ هزار واحدی قرار گرفت.

افزایش ۱۱۰ تومانی دلار در اولین هفته دی ۹۹ 

نرخ ارز در نخستین هفته دی ثبات نسبی داشت و به میزان بسیار اندکی افزایش یافته است به طوری که دلار با افزایش ۱۱۰ تومانی از قیمت ۲۵ هزار و ۷۵۰ تومان به مبلغ ۲۵ هزار و ۸۶۰ تومان رسید و یورو نیز در این هفته  از نرخ ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان به  قیمت ۳۱ هزار و ۵۶۰ تومان فروخته شد که این اعداد بیانگر کاهش ۴۰ تومانی یورو در یک هفته است.

کمترین افزایش قیمت سکه  در نخستین هفته زمستان ۹۹

در اولین هفته دی ۹۹  قیمت طلا و سکه نسبت به چند هفته گذشته به میزان کمتری افزایش را تجربه کرد.

هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید در نخستین روز هفته با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۵۰  هزار تومان به فروش رسید که نرخ آن  در آخرهفته به قیمت ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان افزایش یافت. هر گرم طلای ۱۸ عیار از قیمت یک میلیون ۱۳۲ هزار تومان به قیمت یک میلیون ۱۴۹ هزار تومان افزایش  یافت.

ثبات نسبی قیمت طلا و سکه در هفته آینده ادامه دارد

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی سایت ارزی (Arzee) جوان، درباره تغییرات قیمت سکه و طلا در اولین هفته دی ۹۹  گفت: در هفته گذشته قیمت اونس جهانی طلا نوسان‌هایی را تجربه کرد به طور متوسط اونس جهانی طلا در این هفته حدود ۶ دلار کاهش یافت.  

او افزود: در این هفته قیمت طلا و سکه  نوسان کمی داشت که نسبت به ۴ هفته گذشته از کمترین تغییرات قیمتی برخوردار بود و نرخ  طلا و سکه ثبات نسبی داشت.

کشتی آرای تصریح کرد: قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح  قدیم در این هفته با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی همراه بود همچنین نرخ سکه تمام بهار آزادی طرح جدید حدود ۵۰ هزار تومان نوسان داشت.

به طور کلی دراین هفته نیم سکه تغییر قیمت را تجربه نکرد و ربع سکه ۵۰ هزار تومان ارزان شد.

او بیان کرد: قیمت سکه یک گرمی در این هفته با کاهش ۵۰ هزار تومانی همراه  بوده است و با توجه به نوسان‌های اونس جهانی و نرخ ارز هر مثقال طلا حدود ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت و  هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان افزایش نرخ را تجربه کرد.  

کشتی آرای اظهار کرد: در این هفته شاهد کاهش حباب سکه بوده ایم  به طوری که در حال حاضر  حباب سکه ۶۵۰ هزار تومان است که این کاهش ناشی از کمبود تقاضا  و روند نزولی داد و ستد‌ها در بازار است.  

او گفت: به نظر می‌رسد ثبات نسبی قیمت طلا و سکه در هفته آینده ادامه  داشته باشد چراکه ۵ روز  به سال جدید میلادی مانده است  بنابر این در روز‌های پایانی سال  اونس جهانی تغییرات شدید قیمتی را نخواهد داشت و پیش بینی می‌شود قیمت ارز در روز‌های آینده با کنترل بانک مرکزی تغییرات چندانی نداشته باشد  که در پی آن قیمت طلا و سکه در محدوده قیمتی موجود باقی خواهد ماند.  

بازار سرمایه در بازه  زمانی حساسی به سر می برد

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی سایت ارزی (Arzee) جوان،   درباره وضعیت  بازار بورس در اولین  هفته دی ۹۹ گفت: بازار سرمایه در یک مقطع زمانی حساسی به سر می‌برد به بیان دیگر عوامل رشد یا کاهش رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند. از طرف دیگر عامل‌های رشد که عبارتند از آرامشی که در صحنه سیاسی به وجود آمده است و همچنین رشد بازار‌های جهانی و ورود نقدینگی به  بازار سرمایه که باعث شد شاخص کل بورس از کانال یک میلیون و  ۲۰ هزار واحد به مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد برسد و همچنان  شاخص کل در حال رشد مثبت است.

او افزود: در مقابل عوامل رشد بازار سرمایه عوامل کاهنده‌ای نیز وجود دارند که حضور معامله گران کوتاه مدت و نگرانی‌های موجود درباره کاهش قیمت دلار  بر روند نزولی شاخص تاثیر دارد چراکه دلار در لایحه بودجه به قیمت  ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مطرح شده است  و برخی از منابع دولتی هم  از دلار  ۱۷ یا ۱۸ هزار تومانی که نیمایی است و نگرانی هایی را در بازار به وجود می‌آورد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در هفته گذشته بازار در شرایط رویارویی ۲ عامل موثر در بازار در حال نوسان بود و گرایشی به شرکت‌های کوچک را در بازار به صورت پرنگ شاهد بوده ایم  که باعث می‌شود شرکت‌های موثر در شاخص شرایط آرامی داشته باشند.

او بیان کرد: در آخرین روز معاملات  این هفته شاخص کل حدود ۰.۲ درصد تغییر کرد و شاخص کل هم وزن که نشان دنده تغییرات سهام شرکت‌های کوچک است  حدود ۱.۵ درصد بوده است  که این امر نشاهده ان است که بازار از شرکت‌های شاخص ساز به سمت شرکت‌های کوچک حرکت کرده است.

دارابی گفت: به روند شاخص در روز‌های آینده خوش بین هستم  چراکه تداوم  آرامش سیاسی باعث می‌شود آرامش در  بازار‌های موازی از جمله  بازار ارز، سکه، مستقلات و خودرو  حاکم شود و نقدینگی تا حدودی وارد بازار سرمایه شود و موضع گیری دولت نسب به بورس خوب است و برای تقویت بازار امیدواری‌هایی را به وجود آورده است و  امیدوارم ثبات بازار ارز ادامه داشته باشد و شاهد نوسان شدید در بازار ارز نباشیم.

در حال حاضر به مدت ۲ هفته بازار‌های مالی ثبات نسبی در قیمت را تجربه کرده و بسیاری از کارشناسان در حوز‌های مختلف از جمله ارز، سکه و بورس معتقدند روند بازار در روز‌های آینده تغییر چندانی نداشته باشد حال باید منتظر بود و دید که در روز‌های آینده شاهد اتفاقات موثردر اقتصاد کشور خواهیم  بود یا خیر و سرنوشت بازار‌های مالی چگونه رقم می‌خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *