سایت ارزی (Arzee)/ سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد: قیمت جهانی مواد غذایی در اوت برای سومین ماه متوالی افزایش پیدا کرد.

شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در اوت به ۹۶.۱ واحد در مقایسه با ۹۴.۳ واحد در ژوییه رسید.

فائو که مقر مرکزی آن در شهر رم قرار دارد، اعلام کرد برداشت جهانی غلات همچنان در مسیر ثبت یک رکورد سالانه در سال ۲۰۲۰ قرار دارد.

شاخص قیمت غلات فائو در اوت ۱.۹ درصد نسبت به ماه پیش از آن رشد کرد و هفت درصد در مقایسه با اوت سال ۲۰۱۹ بالاتر بود. در میان غلات مهم، سورگوم یا ذرت خوشه ای، جو و برنج بیشترین افزایش قیمت را داشتند. ذرت هم تحت تاثیر نگرانی نسبت به دورنمای تولید آمریکا پس از آسیب اخیری که محصول آیووا دید، رشد چشمگیری داشت.

شاخص قیمت روغن‌های خوراکی فائو ۵.۹ درصد رشد ماه به ماه داشت و به سطح ثبت شده در زمان آغاز شیوع ویروس کرونا در ابتدای سال ۲۰۲۰ رسید. قیمت روغن پالم با پیش بینی کندی تولید در کشورهای تولیدکننده بزرگ به همراه تقاضای جهانی بالاتر برای واردات که به موجودی کمتر منتهی خواهد شد، تقویت شد.

شاخص قیمت شکر در اوت ۶.۷ درصد نسبت به ژوییه رشد کرد که منعکس کننده پیش بینیها از کاهش تولید به دلیل شرایط جوی نامساعد در اتحادیه اروپا و تایلند بود. همچنین تقاضای واردات بالا در چین هم باعث بالا رفتن قیمتها شد.

در مقابل شاخص لبنیات تغییر چندانی نداشت و کاهش قیمت پنیر و پودر شیرخشک با قیمت بالاتر کره و شیر بدون چربی جبران شد.

فائو پیش بینی خود از تولید غلات در فصل زراعی ۲۰۲۰ را به دلیل انتظار برای تولید کمتر ذرت در آمریکا، به میزان ۲۵ میلیون تن کاهش داد اما با وجود این بازبینی، همچنان انتظار دارد تولید امسال به ۲.۷۶۵ میلیارد تن بالغ شود که سه درصد بالاتر از سطح سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، فائو پیش بینی کرد استفاده جهانی از غلات در فصل زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به ۲.۷۴۶ میلیارد تن می رسد که دو درصد بالاتر از سطح فصل ۲۰۲۰-۲۰۱۹ خواهد بود. همچنین موجودی جهانی غلات تا پایان فصل در سال ۲۰۲۱ حدود ۸۹۵.۵ میلیون تن خواهد کرد که ۳۳.۴ میلیون تن از ژوییه کمتر خواهد بود.