گسترش نیوز/ در سال ۹۰ می‌توانستید با پرداخت مبلغ حدود ۱۴۰ میلیون تومان صاحب یک لکسوس Rx صفر کیلومتر شوید این در حالی است که با گذشت ۱۰ سال از آن زمان حال باید خودرویی مانند پراید وانت را به قیمت ۱۴۵ میلیون تومان بخرید!

 
قیمت خودرو طی سالیان اخیر آنچنان رشد عجیب و غریب داشت که وقتی به گذشته برمی‌گردیم و قیمت های ۱۰ سال قبل را می‌بینیم دود از سرمان بلند می‌شود! اتفاقات مختلفی باعث شد که قیمت خودرو طی سالیان اخیر تا این رشد داشته باشد. در خصوص خودروهای خارجی، ممنوع شدن واردات برای مدت زمان طولانی و همچنین افزایش شدید قیمت دلار باعث شد که قیمت خودرو نیز به شدت نجومی شود. هنوز هم مشخص نیست که سرنوشت واردات خودرو در سال ۱۴۰۰ چه خواهد بود هرچند که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که احتمال آزادسازی واردات خودرو در دولت جدید بالاست.

در خصوص خودروهای داخلی نیز خودروسازان همچنان اعلام می‌کنند که با وجود افزایش قیمت ها زیانده هستند و باید آزادسازی قیمت خودرو اتفاق بیفتد. این در حالی است که با وجود افزایش قیمت ها هنوز هم کیفیت خودروهای داخلی چنگی به دل نمی‌زند و مشتریان از این وضعیت به شدت ناراضی هستند. در این بین روش فروش و عرضه خودرو نیز همچنان از طریق قرعه کشی صورت می‌گیرد که این کار نیز مخالفان بسیار زیادی دارد. با وجود این قرعه کشی دست بسیاری از مشتریان از خرید همین محصولات داخلی نه چندان خوب کوتاه است و آن هایی نیز که در قرعه کشی برنده می‌شوند خودروهای خود را با قیمت چندین برابر در بازار به فروش می‌رسانند تا سودی کسب کنند در نتیجه مشتری واقعی دوباره باید خودرو با قیمت بالا از بازار خریداری کند.

در نتیجه چه دنبال خودروی داخلی باشید چه وارداتی باید در این بازار عجیب و غریب هزینه بالایی پرداخت کنید. فروشندگان خودروهای خارجی نیز به دلیل ممنوعیت واردات قیمت های نجومی در نظر می‌گیرند و زمانی که از آن ها در خصوص علت آن سوال می‌شود می‌گویند که فقط تعداد محدودی از این خودرو در بازار وجود دارد. بنابراین خریدار نیز مجبور است یا تن به این قیمت های به شدت بالا بدهد یا منتظر آزادسازی واردات و افت احتمالی قیمت ها بماند که البته زمان آن اصلا مشخص نیست.
حال پس از گفتن تمام این موارد قصد داریم به ۱۰ سال قبل یعنی سال ۱۳۹۰ برگردیم. شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید در آن زمان قیمت خودروها به چه صورت بود. در ادامه جدول قیمت انواع خودروهای داخلی و وارداتی در تیر ۱۳۹۰ آورده شده است.