1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

قیمت انواع دستگاه ماینر در بازار ایران + عوامل موثر در قیمت دستگاه استخراج

قیمت انواع دستگاه ماینر در بازار ایران + عوامل موثر در قیمت دستگاه استخراج

قیمت انواع دستگاه ماینر در بازار ایران + عوامل موثر در قیمت دستگاه استخراج

با گسترش بیت کوین و ارزهای دیجیتال، روز به روز به تعدادی کسانی که می‌خواهند به استخراج بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بپردازند، افزوده می‌شود. در این مقاله قیمت دستگاه‌های ماینر در بازار ایران را بررسی می‌کنیم.

افرادی که در حوزه ماینینگ فعالیت می‌کنند یا قصد ورود به این بخش را دارند، با مسائل متعددی روبرو می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آنها انتخاب دستگاه استخراج مناسب است.

در حالی که تاکنون در ایران هیچ قانون شفافی درباره واردات دستگاه‌های استخراج وضع نشده است و اغلب دستگاه‌های موجود در داخل برچسب قاچاق خورده‌اند، این دستگاه‌ها به راحتی خرید و فروش می‌شوند.

در ادامه ضمن معرفی محبوب‌ترین دستگاه‌های ماینینگ که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند و بررسی قیمت‌ آن‌ها، عوامل موثر در قیمت ماینرها را هم بازگو می‌کنیم.

قیمت محبوب‌ترین دستگاه‌های ماینر در ایران

در اینجا قصد داریم از بین تمام دستگاه‌های ماینینگی که در حال حاضر در تمام دنیا برای استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند، قیمت ۷ مورد از محبوب‌ترین دستگاه‌های ماینینگ بیت کوین در ایران را بررسی کنیم.

قیمت‌های دستگاه‌های استخراجی که در ادامه معرفی شده‌اند، بر اساس سایت‌های فروشنده ماینری که در حال حاضر در ایران فعالند و همچنین فروشندگانی که در سایت‌های آگهی کالاهای دست دوم فعالیت می‌کنند، نوشته شده و ترتیب معرفی دستگاه‌ها نیز بر اساس محبوبیت آنها در میان ماینرهای ایرانی است.

زمان به‌روزرسانی: آذر ۹۸

۱. قیمت بیت مین انت ماینر اس 9 جِی (Bitmain Antminer S9j)

انت ماینر اس 9 جِی
  • حداقل قیمت دستگاه Bitmain Antminer S9j در بازار: ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
  • حداکثر قیمت دستگاه Bitmain Antminer S9j در بازار: ۹ میلیون تومان

یکی از دستگاه‌هایی که طرفداران زیادی در ایران دارد، دستگاه استخراج s9j از سری انت‌ماینرهای شرکت بیت‌مین است.

قیمت این ماینر پرطرفدار در حال حاضر از حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان تا ۹ میلیون تومان متغیر است.

قدرت پردازش یا هش‌رِیت این دستگاه ۱۴.۵ تراهش بر ثانیه و مصرف برق آن ۱,۳۵۰ وات است که این دو ویژگی، دستگاه ماینر S9j را جزء دستگاه‌هایی با مصرف برق پایین و قدرت پردازش متوسط قرار می‌دهد.

فارم‌های بزرگ استخراج بیت کوین در حال حاضر اغلب از این دستگاه بهره می‌برند.

۲. قیمت بیت مین انت ماینر اس17 پرو ( Bitmain Antminer S17 pro)

بیت مین انت ماینر اس17 پرو
  • حداقل قیمت دستگاه Bitmain Antminer S17 pro در بازار: ۳۱ میلیون تومان
  • حداکثر قیمت دستگاه Bitmain Antminer S17 pro در بازار: ۴۳ میلیون تومان

شرکت بیت مین که در زمینه تولید دستگاه‌های استخراج پیشتاز است، در آوریل ۲۰۱۹ دستگاه جدیدی به نام اس 17 پرو (S17 pro) معرفی کرد. S17 Pro مدل بهبود یافته سری قبلی خود یعنی S17 است که بسیار از ویژگی‌های آن بهتر شده و معایب آن رفع شده است.

مدل pro از سری s17 به دلیل جدید بودن هنوز در ایران به صورت گسترده موجود نیست اما سفارشات برای واردات آن در سایت‌های مختلف پذیرفته می‌شود.

قدرت پردازش این دستگاه با تنظیم بر روی حالت بهینه (کم مصرف)، از ۳۶ تا ۴۸ تراهش با مصرف برق ۱۲۹۶ وات، در حالت نرمال، ۵۰ تا ۵۳ تراهش و با مصرف برق ۱۹۷۵ تا ۲۰۹۴ وات و در حالت توربو ۶۰ تا ۶۲ تراهش و با مصرف برق ۲,۲۵۰ وات است.

البته به گفته کاربران، قدرت پردازش ۶۰ تا ۶۲ تراهشی که کارخانه عنوان کرده در حالت توربو می‌توان به آن رسید عملا قابل دستیابی نیست و بیشترین قدرت پردازشی که می‌توان با این دستگاه داشت، بصورت میانگین ۵۷-۵۸ تراهش است. مصرف برق آن با عددهای عنوان شده در بالا مطابقت دارد و بطور کلی با وجود ویژگی‌هایی که دارد، جزء دستگاه‌های ماینینگ کم مصرف دسته‌بندی می‌شود.

قیمت این ماینر در حال حاضر در سایت‌های فعال فروش دستگاه‌های ماینینگ، از ۳۱ تا ۴۳ میلیون تومان متغیر است.

۳. قیمت اینوسیلیکون تی ۲ توربو (Innosilicon T2T)

اینوسیلیکون تی ۲ توربو
  • حداقل قیمت دستگاه Innosilicon T2T در بازار: ۱۰ میلیون تومان
  • حداکثر قیمت دستگاه Innosilicon T2T در بازار: ۱۳ میلیون تومان

شرکت اینوسیلیکون (Innosilicon) که یکی از رقبای سرسخت شرکت بیت مین محسوب می‌شود، در سال ۲۰۱۸، دستگاه استخراج T2T را معرفی کرد که هنوز هم جزء پرطرفدارترین مدل‌های دستگاه استخراج در ایران به شمار می‌رود.

شکل و ظاهر این دستگاه بسیار شبیه به مدل S9j شرکت بیت مین است، اما قدرت پردازش آن دو برابر S9j و برابر ۳۰ تراهش و مصرف برق آن نیز ۲,۲۰۰ وات است. البته این دستگاه مدل‌های ۲۸ و ۳۲ تراهشی هم دارد.

دستگاه t2t در حال حاضر با قیمتی در محدوده ۱۰ میلیون تومان تا ۱۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

۴. قیمت واتس ماینر ام 21 اس (Whatsminer m21S)

واتس ماینر ام 21 اس
  • حداقل قیمت دستگاه Whatsminer M21S در بازار: ۲۰ میلیون تومان
  • حداکثر قیمت دستگاه Whatsminer M21S در بازار: ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

مدل M21S از سری واتس‌ماینر نیز یکی دیگر از دستگاه‌های استخراج محبوب و پرطرفدار در ایران است. این مدل یکی از جدیدترین دستگاه‌های استخراج در دنیاست که در ژوئن ۲۰۱۹ عرضه و در ایران نیز با استقبال خوبی روبرو شده است.

واتس‌ماینر اِم۲۱ اس با داشتن قدرت پردازش یا هش‌ریت ۵۶ تراهش بر ثانیه، جزء دستگاه‌ ماینینگ‌های پرقدرت محسوب می‌شود. مصرف برق این دستگاه پرقدرت، ۳,۳۶۰ وات است.

این دستگاه در حال حاضر بین ۲۰ تا ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازارهای ایران به فروش می‌رسد.

۵. قیمت واتس ماینر ام 20 اس (Whatsminer M20S)

واتس ماینر ام 20 اس
  • حداقل قیمت دستگاه Whatsminer M20S در بازار: ۲۶ میلیون تومان
  • حداکثر قیمت دستگاه Whatsminer M20S در بازار: ۳۰ میلیون تومان

پس از WhatsMiner M3X که این روزها تقریبا سودآوری خود را از دست داده است، مدل ام۲۰ واتس‌ماینر نیز از دستگاه‌های استخراج پرطرفدار در ایران بوده که جزء پرقدرت‌ترین و گران‌ترین دستگاه‌های ماینر محبوب است.

سرعت پردازش یا همان هش‌ریت این دستگاه، ۶۸ تراهش بر ثانیه است.مصرف برق این دستگاه نیز ۳,۳۶۰ وات است که نسبت به قدرت پردازش خیلی پر مصرف نیست اما ماینرها آن را برای کاربردهای انبوه خیلی مناسب نمی‌دانند.

این دستگاه ماینر در حال حاضر بین ۲۶ تا ۳۰ میلیون تومان در ایران قیمت دارد.

۶. قیمت بیت مین انت ماینر اِس 11 (Bitmain Antminer S11)

بیت مین انت ماینر اِس 11
  • حداقل قیمت دستگاه Bitmain Antminer S11 در بازار: ۶ میلیون تومان
  • حداکثر قیمت دستگاه Bitmain Antminer S11 در بازار: ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان

این دستگاه در بازارهای ایران از ۶ تا ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، بسته به آکبند یا کارکرده بودن آن و همچنین باتوجه به نوسانات قیمت دلار، معامله می‌شود. البته اغلب ماینرهای از این مدل کارکرده هستند.

انت‌ماینر اِس ۱۱، با داشتن قدرت هش ۲۰.۵ تراهشی و مصرف برق ۱,۵۳۰ واتی، یکی از پرطرفدارترین مدل‌ها از سری s شرکت بیت مین است که در سال ۲۰۱۸ عرضه شد.

۷. قیمت ای بنگ ای 10.1 (Ebang e10.1)

ای بنگ ای 10.1
  • حداقل قیمت دستگاه Ebang e10.1 در بازار: ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
  • حداکثر قیمت دستگاه Ebang e10.1 در بازار: ۶ میلیون تومان

یکی از دستگاه‌های استخراجی که با وجود زمان کمی که از عرضه آن می‌گذرد و در میان ماینرها به ویژه ماینرهای ایرانی محوبیت دارد، دستگاه استخراج ای‌بنگ ای 10.1 (Ebang e10.1) شرکت ای‌بنگ است.

این دستگاه با قدرت پردازش ۱۸ تراهشی و مصرف برق ۱,۷۰۰ واتی، در مقایسه با سایر دستگاه‌هایی که با این قدرت پردازش کار می‌کنند، جزء دستگاه‌های استخراج کم‌مصرف دسته‌بندی می‌شود.

ای بنگ ای ۱۰.۱ در حال حاضر در ایران در محدوده ۳ میلیون و ۵۰۰ تا ۶ میلیون تومان معامله می‌شود.

عوامل موثر در قیمت ماینر

هر چقدر که زمان بازگشت سرمایه، یعنی مدت زمانی که پول خرید یک دستگاه بر می‌گردد، سریع‌تر باشد، تقاضا برای آن دستگاه بیشتر است و قیمت آن هم طبیعتا بالاتر می‌رود. اما از نظر کلی، مهمترین عواملی که بر قیمت یک ماینر تاثیر می‌گذارند عبارتند از:

قدرت پردازش یا هش‌ریت دستگاه

هش ریت، قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج را نشان می‌دهد و هرچه بیشتر باشد، قدرت دستگاه بالاتر است. به زبان ساده این قدرت پردازش به این معناست که دستگاه استخراج چقدر می‌تواند در پردازش بلوک‌ها به شبکه کمک کند.

بنابراین هرچه این قدرت پردازش یا هش‌ریت بیشتر باشد، دستگاه توان محاسباتی بیشتری داشته و در یک زمان مشخص مقدار بیشتری ارز دیجیتال استخراج می‌کند.

به طور میانگین هش ریت دستگاه‌های استخراجی که در حال حاضر در ایران رایج‌اند در محدوده ۱۴ تا ۵۰ تراهش بر ثانیه (TH/S) قرار دارد.

مصرف برق

مصرف برق در کنار هش ریت مهمترین متغیری است که بر سودآوری ماینینگ، بازگشت سرمایه و در نتیجه قیمت ماینر تاثیر مستقیم دارد. در کشورهایی که تعرفه برق بالاست، دستگاه‌های ماینینگِ پر مصرف (نسبت به قدرت) بسیار ارزان می‌شوند.

به عنوان مثال دستگاه Whatsminer M3x با قدرت ۱۲ تراهش و مصرف برق 2100 وات یکی از پرمصرف ترین دستگاه های استخراج بیت کوین است. تا چندی پیش که ماینرها در ایران با استفاده از تعرفه برق صنعتی استخراج بیت کوین انجام می‌دادند و قیمت بیت کوین و سختی شبکه در وضعیت مناسبی قرار داشت، این دستگاه سودآوری خوبی داشت و قیمت آن به بالای ۶ میلیون تومان هم می‌رسید. اما حالا با وجود احتمال افزایش قیمت برق ماینینگ در ایران و سختی شبکه بالا، سودآوری این ماینر ناچیز است و قیمت آن به ۲ میلیون تومان هم رسیده است.

مصرف برق یک ماینر با قدرت آن و مصرف دیگر دستگاه‌ها ارتباط دارد. مثلا دستگاهی که ۵۰ تراهش قدرت دارد و مصرف برقش ۲,۱۰۰ وات است، نسبت به قدرت و دیگر دستگاه‌های موجود، پرمصرف محسوب نمی‌شود.

دستگاه‌های استخراج رایج و پرطرفداری که در حال حاضر در دسترس هستند، مصرفی برقی بین ۱,۵۰۰ تا ۲,۵۰۰ وات دارند.

وضعیت شبکه و قیمت

سختی شبکه (Difficulty) متغیری در بیت کوین و برخی ارزهای دیجیتال است که با افزایش قدرت پردازش شبکه، سختی هم افزایش می‌یابد و استخراج را سخت‌تر می‌کند.

زمانی که سختی استخراج افزایش پیدا کند و قیمت ارز دیجیتال استخراجی (مثل قیمت بیت کوین) هم نسبت به آن افزایش نیابد، سودآوری دستگاه‌های ماینر کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت آن‌ها نیز با کاهش مواجه می‌شود.

به دلیل ورود دستگاه‌های استخراج جدید، قدرت پرداش شبکه بالا می‌رود و سختی هم افزایش می‌یابد که در نتیجه پس از مدتی، سودآوری دستگاه‌های استخراج قدیمی از بین می‌رود و قیمتشان سقوط می‌کند.

وزن و اندازه

کوچک و به اصطلاح جم‌جور بودن و همچنین سبک بودن دستگاه‌های استخراج به عنوان مزیت در این در نظر گرفته می‌شود که در قیمت آن‌ها تاثیرگذار است. وزن و اندازه دستگاه‌هایی که به صورت انبوه استفاده می‌شوند، تقریبا مشابه با یکدیگر است.

شرکت و برند تولیدکننده

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام خرید لپ تاپ یا گوشی، یکی از مهم‌ترین مسائلی که به آن توجه می‌کنید، برند آن محصول است. برخی از محصولات صرفا بخاطر اینکه برند و کارخانه‌ای که آن را تولید کرده سابقه درخشانی در آن حوزه دارند، قیمتشان بالاتر است.

در میان دستگاه‌های استخراج نیز، اینکه چه شرکتی آن را تولید کرده است اهمیت زیادی دارد. از معروفترین کمپانی‌هایی که در حال حاضر دستگاه استخراج تولید می‌کنند می‌توان به شرکت بیت‌مین (Bitmain) تولیدکننده ماینرهای انت‌ماینر (Antminer)، شرکت اینوسیلیکون (Innosilicon) ، کمپانی بایکال (Baikal) تولیدکننده ماینرهای جاینت (GIANT)، هالونگ ماینینگ (Halong Mining) تولیدکننده ماینرهای دراگون مینت (Dragonmint) و … اشاره کرد.

جمع‌بندی

به دلیل اینکه هنوز قوانین درستی در خصوص واردات و استفاده از دستگاه‌های ماینر در ایران وضع نشده است، دستگاه‌های ماینینگ اغلب به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند که نتیجه آن شکاف قیمت زیاد، عدم پشتیبانی درست از مشتری و کلاهبرداری‌های بسیار است.

طبق دلایل فوق و با توجه به ریسک‌های استخراج ارزهای دیجیتال (سختی استخراج، سقوط قیمت‌ ارزهای دیجیتال، هزینه برق، موانع قانونی، منسوخ شدن دستگاه‌ها و …) ماینینگِ غیراصولی نه تنها باعث سود نمی‌شود بلکه می‌تواند باعث ضرر هم شود.

همانطور که بالاتر هم گفته شد، قیمت‌های ذکر شده در این مقاله از سایت‌های داخلی و فروشنده‌های فعال ماینر برداشته شده و در این پست هیچ توصیه‌ای برای خریدن یا نخریدن این دستگاه‌ها وجود ندارد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *