سایت ارزی (Arzee)/مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی از انعقاد قرارداد همکاری بین شرکت دانش‌بنیان ایرانی و شرکت ترکیه‌ای به مبلغ هشت میلیون یورو در محل برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه و کنگره شبکه، انرژی و شهر هوشمند استانبول خبر داد و گفت: این قرارداد در حضور معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و رایزن اقتصادی سرکنسولگری ایران در استانبول به امضا رسید.

دکتر مرضیه شاوردی با اشاره به برگزاری هشتمین نمایشگاه و کنگره شبکه، انرژی و شهر هوشمند استانبول اظهار کرد: در این نمایشگاه که ۲۷ تا ۲۸ خردادماه برگزار شد، پاویون شرکت‌های دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی با حضور فعال ۲۰ شرکت دانش‌بنیان کشورمان در حوزه‌های مختلف فناورانه و نوآورانه شهری برپا شد و طی آن این شرکت‌ها به ارائه توانمندی‌های خود پرداختند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که این پاویون با حمایت بلاعوض ۹۰ درصدی صندوق نوآوری و با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد، گفت: این رویداد مهم آسیایی ـ اروپایی با حضور وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت، رئیس انجمن شهر هوشمند و رئیس اتحادیه شهرداران ترکیه، همچنین شهردار استانبول و نمایندگان اتحادیه اروپا در استانبول، دکتر علی ناظمی معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی و دکتر کوروش جعفری رایزن اقتصادی سرکنسولگری کشورمان افتتاح شد.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این پاویون توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان بوده است، افزود: صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان در مقایسه با صادرات سایر تولیدات غیرنفتی، ارزش‌افزوده اقتصادی بیشتری دارد و می‌تواند تأثیر شایان توجهی بر ارتقای سطح فناوری سایر بخش‌های مرتبط نیز داشته باشد. یکی از مسیرهای رشد شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان، نگاه به بازارهای صادراتی و در نتیجه کسب آمادگی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ورود و رقابت در این بازارها است. 

شاوردی‌ گفت: برای ورود به بازارهای صادراتی مسیرهای مختلفی مانند عرضه مستقیم محصول به بازار، همکاری‌های فناورانه، راه‌اندازی خط تولید مشترک، سرمایه‌گذاری خارجی و … وجود دارد. حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای بین‌المللی یکی از اولین گام‌ها در شناخت بازار خارجی و عرضه مستقیم محصول به این بازارها است؛ از این‌رو، صندوق نوآوری و شکوفایی در سال جاری علاوه بر برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه، از حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در پاویون نمایشگاه‌های ۱*۴ سوریه با حضور ۳۰ شرکت دانش‌بنیان، نمایشگاه تجهیزات پزشکی اکسپومد ترکیه با حضور ۱۴ شرکت دانش‌بنیان و نمایشگاه اختصاصی ایران در ارمنستان با حضور ۲۳ شرکت دانش‌بنیان و نمایشگاه بیلدکس سوریه با حضور ۸ شرکت دانش‌بنیان نیز حمایت کرده است.

وی بازدید نهادهای دولتی و خصوصی خارجی و برگزاری جلسات مذاکره با شرکت‌های بین‌المللی حاضر در این رویداد را از جمله مهم‌ترین برنامه‌های نمایشگاه دانست و بیان کرد: پاویون فناورانه ایران با استقبال بازدیدکنندگان و مهمانان ویژه کنگره، شرکت‌های خصوصی، شهرداران و مقامات ترکیه مواجه شد. رئیس اتحادیه شهرداران ترکیه، شهردار استانبول، معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت و یازده شهردار این کشور از جمله بازدیدکنندگان مهم پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان ایران بودند.

مدیر توانمندسازی صندوق نوآوری همچنین از انعقاد قرارداد همکاری بین شرکت دانش‌بنیان ایرانی و شرکت ترکیه‌ای به مبلغ هشت میلیون یورو در محل برگزاری پاویون دانش‌بنیان خبر داد و افزود: قرارداد مذکور در راستای همکاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان و ترکیه با حضور معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی و رایزن اقتصادی سرکنسولگری ایران در استانبول به امضا رسید.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، در سه ماهه ابتدایی سال جاری بیش از ۹۵ شرکت دانش‌بنیان با حمایت بلاعوض صندوق در نمایشگاه‌های خارج از کشور حضور داشته‌اند و دستاوردهای صادراتی این شرکت‌ها شامل اعطای نمایندگی فروش، قرارداد همکاری، توافق اولیه برای راه‌اندازی خط تولید و … بسیار مناسب ارزیابی شده است.