تجارت نیوز/ طرح عرضه خودرو در بورس کالا که در مجلس در دست بررسی است چقدر می‌تواند در کنترل افزایش قیمت افسارگسیخته خودرو کارساز باشد؟

در حالی که قیمت خودرو در بازار آزاد به شدت افزایش یافته است طرحی در مجلس تحت عنوان عرضه خودرو در بورس کالا برای کاهش قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد در دست بررسی است، اما این طرح چقدر بر بازار سهام تاثیر دارد؟

عباس‌علی حقانی‌نسب، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: هرچند هنوز در رابطه با چگونگی عرضه خودرو در بورس کالا شفاف‌سازی نشده است اما به نظرم عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و به نوعی قیمت‌گذاری به نفع دلالان جایش را به سود بیشتر برای تولید کنندگان بدهد. کمبود عرضه در مقابل تقاضای زیاد باعث ایجاد بازار سوداگری در بازار خودرو شذه است و این سوداگران بازار خودرو با رانت 2 برابری به سودهای زیاد دست می‌یابند و حتی مالیات نیز پرداخت نمی‌کنند.
این کارشناس در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا و تاثیرش بر بازار سهام گفت: به نظرم یکی از دلایل ریزش نمادهای خودرویی در یک ماه اخیر پیش فروش خودرو از سوی شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا بود که اختلاف قیمتی با بازار آزاد را زیاد، بازار واسطه‌گری را پر رونق و قیمت‌ها را دستوری می‌کرد.
او در رابطه با صنعت خودروسازی گفت: مدیریت در صنعت خودروسازی به شدت ضعیف است و شرکت‌های خودروسازی ایران برای تولید خودرو اصلا توانایی مدیریت مالی خود را ندارند و به دلیل کستردگی قطعات و وارداتی بودن برخی از آنها فساد نیز در این شرکت‌ها به شدت زیاد می‌شود. با وجود اینکه شرکت‌های خودروسازی رکورد فروش پارسال خود را شکستند اما باز نیز کسری بودجه آنها افزایش پیدا کرده است و این به نوعی نشانگر ضعف مدیریت و فساد زیاد در این شرکت‌ها است و به نظرم باید نهاد یا سازمانی به این صنعت ورود کند.
او در پایان خاطرنشان کرد: قرار است سود حاصل از فروش خودرو در بورس کالا خرج توسعه ناوگان حمل و نقل شود که به نظرم اشتباه است و به نظرم باید سود این امر به تولیدکننده داده شود.