فارس/ دولت عراق در اقدامی بی‌سابقه ارزش واحد پولی این کشور را 20 درصد کاهش داد.

دولت عراق در اقدامی بی‌سابقه و با توجه به آنکه با بحران تامین منابع مالی روبروست، اقدام به کاهش 20  درصدی ارزش دینار این کشور کرده است.

این نخستین بار از سال 2003 تا کنون است که دولت عراق دست به چنین کاهش ارزش پول ملی این کشور می‌زند. دولت عراق به خاطر بحران پیش آمده ناشی از شیوع ویروس کرونا و متعاقبا سقوط قیمت نفت در بازار جهانی با مشکل در تأمین بودجه خود روبرو است. از طرف دیگر عراقی‌ها به خاطر توافق اوپک پلاس مجبور شده‌اند تولید نفت خود را کاهش دهند.

بانک مرکزی عراق اخیرا ارزش دینار این کشور را به 1450 دینار در برابر دلار کاهش داده است. ارزش دینار این کشور پیشتر 1190 دینار در برابر دلار بود و قرار است، برابری دینار به دلار معادل 1460 دینار به ازای هر دلاری تحویل بانک‌های داخلی این کشور شود. 

این کاهش ارزش دینار این نگرانی را به وجود آورده است که مردم عادی عراق به عنوان سومین صادرکننده نفت جهان نتوانند برخی از نیازهای اساسی خود را تأمین کنند. 

عراق به شدت برای تامین نیازهای خود به واردات وابسته است و با توجه به آنکه هنوز به طور کامل از اعتراضات مردمی سال گذشته کمر راست نکرده، این کاهش 20 درصدی ارزش دینار دوباره احتمال شکل‌گیری اعتراضات ضد سیاست‌های دولتی در این کشور را بالا برده است.

صندوق بین المللی پول اخیرا گزارش داده که کسری بودجه عراق طی سال جاری به بیشترین میزان از سال 2004 تاکنون خواهد رسید. 

علی علوی، وزیر امور دارایی عراق، اعلام کرده است که یکی از دلایل این اقدام جلوگیری از افزایش سنگین کسری بودجه در کنار تحریک بخش خصوصی و تولیدکنندگان داخلی این کشور برای افزایش فعالیت بوده است.