خبرآنلاین/ در فاصله کوتاهی از اعلام یک شرکت چینی در خصوص ساخت واکسن کرونا، حالا ترامپ در توییتی خبر از ساخت واکسنی با تاثیرگذاری 90 درصدی در آمریکا داد و همین خبر کوتاه برای زیر و رو شدن بازارهای جهانی کافی بود.

ترامپ نوشت: بازار سهام صعود بزرگی کرد، واکسن به زودی می‌آید. همین خبر کافی بود تا بازارهای جهانی مسیر حرکت خود را با اتفاقات پیش رو هماهگ کنند، طلا ریخت، بورس‌های جهانی بالا رفتند و البته نفت نیز جانی دوباره گرفت. حالا واکسن کرونا در یک قدمی تولید انبوه در امریکاست.
شنبه گذشته رسانه های چینی از موفقیت آمیز بودن واکسن تولیدی این کشور خبر دادند و در ادامه افزودند هیچ یک از افرادی که از این واکسن استفاده کردند و به خارج از کشور سفر کردند تاکنون به این ویروس مبتلا نشدند و قرار شده است تا سال آینده میلادی سینوفارم شرکت داروسازی تولیدکننده این واکسن حدود ۱ میلیارد عدد از این واکسن را تولید کرده باشد؛ خبرهای تجاری سازی واکسن کرونا در حالی دست به دست می شود که بازارهای مالی با احیا اعتماد سرمایه گذاران دوباره سبزپوش شدند.

زلزله در بازار طلا افتاد
با جلب اعتماد سرمایه گذاران طلا اولین سرمایه امنی است که طی ۴۸ ساعت اخیر ریزش قیمت چشمگیری را تجربه کرد؛ این فلز گران بها که با پاندمی کرونا جهش قیمت چشمگیری را تجربه کرده بود و تا مرز ۲ هزار دلاری بالا رفته بود با اعلام خبر تجاری سازی واکسن این ویروس۸۰ دلار ریزش کرد و به قیمت هزار و ۸۶۹ دلار و ۶۰ سنت در هر اونس رسید.این ریزش تاریخی پاسخی است به بازگشت جهان به دوران پیش از کرونا یا به عابرت دیگر آماده شدن جهان برای دوران پساکرونا.

نفت دوباره جان گرفت
در حالی که با پاندمی کرونا تقاضا برای نفت به حداقل رسیده بود و ذخایر نفت جهان نیز رکورد تاریخی خود را شکانده بود با خبر تولید موفقیت آمیز واکسن کرونا توسط چین این بازار دوباره احیا شد و نفتی که خیلی وقت بود در کانال ۳۰ دلاری در حال نوسان بود بالاخره به کانال ۴۰ دلاری صعود کرد و در حال حاضر هر بشکه نفت وست تگزاس با رشد ۱۰.۱۰ درصدی به قیمت بشکه ای ۴۰ دلار و ۸۹ سنت رسیده است و هر بشکه نفت برنت نیز با رشد ۸.۹۵ درصدی به قیمت ۴۲ دلار و ۹۸ سنت رسیده است.

بورس‌های جهانی سبزپوش شدند
شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز که با نام‌های شاخص اف‌تی‌اس‌ای ۱۰۰ شناخته می شوند با خبر تولید واکسن کرونا رشد ۵.۵ درصدی ارزش سهام را تجربه کردند و در بهترین سطح خود از ماه آگوست تاکنون قرار گرفتند و پس از اعلام نتایج انتخابات آمریکا نیکی ژاپن نیز در بالاترین سطح ۲۹ سال اخیر قرار گرفت؛ نیکی ۲۲۵ یا شاخص نیکی یکی از شاخص‌های بازار سهام توکیو است. نیکی عملکرد ۲۲۵ شرکت بزرگ دولتی در ژاپن را از طیف گسترده‌ای از بخش‌های صنعت اندازه‌گیری می‌کند.
در حالی که ارزش سهام های سی ای سی پاریس و داکس فرانکفورت به ترتیب ۸ و ۶ درصد رشد کردند سهام اس اند پی در واکنش به نتایج انتخابات آمریکا و تولید واکسن کرونا نتوانست بیش از ۳.۷ درصد رشد کنند.
می توان گفت شکست دونالد ترامپ در مقابل رغیب دموکرات خود نیز در کنار تولید واکسن کرونا در کاهش التهابات بازارهای مالی بی تاثیر نبوده است و امید به بهبود روابط چین و آمریکا و کاهش تنش های این دو غول اقتصادی سرمایه گذاران را نسبت به آینده بازارهای مالی خاطرجمع کرده است.
کارشناسان بهداشت و سلامت بر این باورند که راه زیادی تا تولید انبوه واکسن کرونا و از میان برداشتن این ویروس در پیش رو است اما آنچه برای بازارهای مالی مهم است جو امیدواری است که در این بازارها حاکم شده است.