سایت ارزی (Arzee)/ علی رغم اینکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس وعده تحقق کانون سهامداران حقیقی را تا پایان سال داده بود حال خبر‌هایی حاکی از اشتباه ارجاع دادن این طرح به کمیسیون اجتماعی شنیده می شود.

چند سالی است که بحث تشکیل کانون سهامداران حقیقی در بین مسئولان بازار سرمایه  و صحن مجلس مطرح شده ولی هنوز این امر به سرانجام نرسیده است. موضوعی که خبرنگار سایت ارزی (Arzee) جوان از رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم آن را بارها و بارها پیگیری کرده و در جواب تنها به یک جمله رسیده است و آن جمله نیز این است. “طرح در دست بررسی است.”

طرحی که اشتباهی به کمیسیونی دیگر رفت!
محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه جزئیات کانون سهامداران حقیقی، اظهار کرد: بحث کانون سهامداران حقیقی حدود سه ماهی است که در مجلس اعلام وصول شده است. قرار بود برای بررسی بیشتر این طرح را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع دهند اما حدود سه ماهی که به اشتباه به کمیسیون اجتماعی فرستاده شده است.

او افزود: حدود دو هفته قبل طی رایزنی هایی که صورت گرفت قرار بر این شد که این طرح به کمیسیون اقتصادی ارجاع داده شود ، اما به نظر نمی آید با توجه به مسائلی که در بحث بودجه مطرح شده این طرح  تا پایان امسال محقق شود.

سهامداران خرد نیازمند یک بلندگو!
دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در رابطه با جزئیات تشکیل کانون سهامداران حقیقی گفت:  معتقدم که  سهامداران خرد باید دارای یک بلندگو برای اظهار نظر باشند به گونه ای که اگر برایشان مشکلی پیش آمد آن را ارجاع دهند چهار چوب هایش را بررسی کرده ایم.

حسین میرزایی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با دلایل عملکرد کند مسئولان در امر کانون سهامداران ، تصریح کرد: هم اکنون یکی از خلل های جدی که در بازار سرمایه می توان به آن اشاره کرد  عدم کانون سهامداران حقیقی، عدم دستگاه های نظارتی مشخص  و سایر موارد است که سبب شده تا بازار سرمایه با نوسان مواجه شود.

او افزود: با توجه به بازوهای حمایتی که مجلس دارد اوضاع کنونی بازار برایشان آشکار است، اما اینکه چرا در رابطه با تصویب  برخی از قوانین مثل قانون کانون سهامداران حقیقی تعلل می کنند مشخص نیست.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اینکه برخی از مسئولان سازمان یا مجلس شورای اسلامی ایران  بهانه های متعددی می آورند مبنی بر آنکه وقت نیست یا بررسی کانون سهامداران حقیقی زمان می برد تا حدودی پذیرفته نیست.

میرزایی گفت: همه مسائلی که طی چند ماه پیش در رابطه با بورس در مجلس مطرح شد آن را ارجاع دادند به کمیسیون اقتصادی حال چگونه می شود که مسئله کانون سهامداران حقیقی به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شود، به نظر نمی رسد که این اشتباه سهوی باشد بلکه گویا نوعی زمان خریدن است.

در پایان باید گفت  مسئولان بازهم به وعده وعید دلخوش کرده اند و به جای آنکه هر چه سریع تر  تکلیف  کانون سهامداران حقیقی را مشخص کنند فقط ابراز امیدواری می کنند اما صحبتی از زمان راه اندازی آن به میان نمی آورند، ماهم امیدوار هستیم که هر چه سریع تر این وعده محقق شود تا سهامداران خرد حقیقی نیز نماینده ای از جانب خود در شورای عالی بورس داشته باشند.