2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

صندوق های با درآمد ثابت، جایگزین اصلی سپرده بانکی

صندوق های با درآمد ثابت، جایگزین اصلی سپرده بانکی

ریسک پایین، خیال راحت، سود ثابت و منظم بدون نگرانی از نرخ شکست!

احتمالا در شرایط فعلی این عوامل مهمترین نیازهای یک سرمایه گذار در بازار سرمایه کشور است. نیازی که تنها با “صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت” رفع می شود.

به گزارش ارزی(Arzee.ir)، حجم نقدینگی موجود در بازارهای مالی مختلف نشان می دهد سرمایه گذاران ایرانی تمایل زیادی به سرمایه گذاری در جایی دارند که سود ثابتی داشته باشد و بتوانند روی درآمد ماهانه آن حساب کنند. دم دست ترین گزینه ای که به ذهن می رسد سپرده های بانکی ست. می توانیم برویم بانک های مختلف را از نظر امتیازهایی که برای سپرده گذاران شان در نظر می گیرند، بررسی کنیم و از بین بیش از 30 بانک و موسسه مالی و اعتباری، بهترین نوع سپرده سودآور را انتخاب کنیم.

می دانیم که نرخ سودبانکی همواره توسط شورای پول و اعتبار مشخص می‌شود. این شورا ۲۴ تیرماه سال گذشته سقف نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری را مصوب و بانک‌مرکزی آن را به شبکه بانکی کشور ابلاغ کرد. براساس این مصوبه، نرخ‌های سود بین ۱۰ تا ۱۸ درصد است.

جدول زیر جزئیات نرخ سود سپرده های بانکی را به وضوح نشان می دهد:

نوع سپرده سرمایه گذاری بانکی نرخ سود %
کوتاه‌مدت عادی 10
کوتاه‌مدت ویژه 3 ماهه 12
کوتاه‌مدت ویژه 6 ماهه 14
با سررسید یکسال 16
با سررسید دو سال 18

مقایسه سود دهی صندوق سرمایه گذاری و بانک

اگر نگاهی اجمالی به سود سازی صندوق های با درآمد ثابت بیاندازیم خواهیم دید که بازدهی صندوق های با درآمد ثابت در سه ماهه پاییز 1400 ، حدودا معادل سالانه بیش از 19% بوده است. در حالی که سود سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت سه ماهه در سیستم بانکی، تنها ۱۲ درصد است. علاوه بر سود محدود سپرده های بانکی، نرخ شکست در برداشت زود هنگام سرمایه را هم باید در نظر گرفت.

در حال حاضر گفته می شود که بیش از 3 هزار همت رقم سپرده بانک هاست. وقتی این رقم را با حجم دارایی صندوق های با درآمد ثابت (373 همت) مقایسه می کنیم خواهیم دید که سپرده های بانکی بیش از 8 برابر صندوق های با درآمد ثابت، سرمایه دارند.

مزیت صندوق‌های درآمد ثابت نسبت به سپرده‌های بانکی

امکان سودآوری بالاتر و محاسبه سود روزشمار از جمله مزیت های سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت است. این صندوق ها، دارایی خود را در اوراق بدهی، اوراق بهادار رهنی، سپرده های بانکی و سهام موجود در بازار سرمایه می کنند. به دلیل ترکیب دارایی متنوعی که در صندوق های با درآمد ثابت شاهد هستیم، امکان سودآوری هم بالاتر است. در عین حال به دلیل نوع سرمایه گذاری این صندوق ها و قوانین سازمان بورس در مورد آنها، ریسک پایینی دارند و محل مطمئن و امنی برای سرمایه گذاران به شمار می آیند.

نام صندوق سرمایه گذاری بازدهی سالانه %
پاداش سرمایه بهگزین 21.16
امین آشنا ایرانیان 21.15
حکمت آشنا ایرانیان 20.78
مشترک سپهر تدبیرگران 19.77
امین انصار 18.65
دوم اکسیر فارابی 18.5
امین ملت 17.94
امین سامان 17.77

سرمایه گذاری آنلاین در صندوق های با درآمد ثابت

با پیشرفت صنعت فینتک در سالهای اخیر امکان سرمایه گذاری آنلاین و سریع در صندوق های با درآمد ثابت از طریق اپلیکیشن های مالی فراهم شده است. در حال حاضر معامله آنلاین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن ارزی(Arzee.ir) ایجاد شده است و بیشترین تعداد صندوق های سرمایه گذاری در بستر ارزی(Arzee.ir) قرار دارد.

با ورود به سامانه معاملات صندوق های سرمایه گذاری (رسام) با یک بار ثبت نام می توان همه صندوق های سرمایه گذاری موجود در سامانه را خرید و فروش کرد. /ارزی(Arzee.ir)

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *