2024/04/20

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

صندوق مشترک تدبیرگران فردا

صندوق مشترک تدبیرگران فردا

هدف کلی از تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری، تامین بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران ضمن به حداقل رساندن ریسک سرمایه‌گذاری می‌باشد. با توجه به این که صندوق مشترک تدبیرگران فردا هشتمین صندوق از نظر بیشترین بازدهی سالانه در بین صندوق‌های سهامی است، بنظر می‌رسد توانسته به خوبی در راستای این هدف حرکت کند. در ادامه عملکرد این صندوق را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

رسام؛ سامانۀ معاملۀ آنلاین صندوق‌های سرمایه گذاری

دارایی‌های مختلف چه سهمی در سبد صندوق دارند؟

شکل زیر ترکیب دارایی صندوق تدبیرگران فردا را نشان می‌دهد. با توجه به این که این صندوق از نوع سهامی می‌باشد، طبیعی است که حدود 96.7 درصد از سبد صندوق را سهام تشکیل دهد. اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و وجه نقد نیز برای حفظ نقدینگی، تنوع و کاهش ریسک صندوق، اجزای دیگر سبد آن را تشکیل می‌دهند.

دارایی‌های مختلف صندوق مشترک تدبیرگران فردا

در بین صنایع مختلف نیز، صنایع محصولات شیمیایی، استخراج کانه‌های فلزی، فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و واسطه‌گری‌های مالی و پولی به ترتیب بیشترین سهم را در سبد صندوق مشترک تدبیرگران فردا دارند.

صنایع دارایی ها

روند بازدهی صندوق از ابتدای تاسیس آن چگونه بوده است؟

در حالی که شاخص کل در 365 رو گذشته حدود 13 درصد رشد داشته است، بازدهی صندوق مشترک تدبیرگران فردا حدود 30 درصد یعنی نزدیک به 2.5 برابر شاخص کل بوده است. این رقم نشان‌دهنده مدیریت سرمایه خوب صندوق می‌باشد.

روند بازدهی صندوق مشترک تدبیرگران فردا

چرا صندوق مشترک تدبیرگران فردا یک گزینه جذاب برای سرمایه‌گذاری است؟

اولین معیاری که در بررسی صندوق‌ها استفاده می‌شود، میزان بازدهی آن‌هاست. صندوق مشترک تدبیرگران فردا توانسته با کسب بازدهی سالانه 30% هشتمین صندوق پربازده در گروه صندوق‌های سهامی باشد.

از طرفی امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ پایین در صندوق فراهم است به طوری که با حداقل خرید یک واحد سرمایه گذاری (قیمت صدور هر واحد در حال حاضر حدود 740 هزار تومان است) می‌توان سرمایه‌گذاری در این صندوق را آغاز کرد. همچنین امکان نقد کردن سرمایه در مدت زمان کوتاهی وجود دارد و مشکلاتی از قبیل صف خرید و فروش در آن مطرح نیست.

با این وجود مهم‌ترین مزیت این صندوق آنست که صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری در آن به صورت کاملا غیرحضوری امکان پذیر است و از طریق “سامانه معاملات آنلاین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ارزی(Arzee.ir)” به راحتی انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری در صندوق مشترک تدبیرگران فردا چه ریسکی برای سرمایه‌گذار دارد؟

با توجه به این که صندوق مشترک تدبیرگران فردا فاقد ضامن نقدشوندگی است، اگر سرمایه‌گذاران قصد ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری را داشته باشند، مدیر صندوق ابتدا از محل وجوه نقد، اقدام به پرداخت وجوه واحدهای سرمایه‌گذاری ابطال شده می‌کند. اما اگر وجوه نقد صندوق کفاف بازپرداخت مبالغ مربوطه را ندهد، مدیر صندوق بر اساس اساسنامه اقدام به فروش دارایی‌های صندوق می‌کند تا وجه مورد نیاز تامین شود.

اگر به هر دلیلی مانند بسته بودن نماد سهم یا صف فروش، مدیر نتواند دارایی‌های صندوق را به وجه نقد تبدیل کند، مبالغ مربوطه تا زمان تامین وجه نقد به حساب بستانکاری سرمایه‌گذار منظور می‌شود. در نهایت بازپرداخت این وجوه با اولویت تاریخ و ساعت ثبت سفارش ابطال انجام خواهد شد.

اگرچه صندوق‌های موفقی مانند صندوق مشترک تدبیرگران فردا همواره تلاش کرده‌اند که وجه مورد نیاز را در اختیار داشته تا ریسک نقدینگی متوجه سرمایه‌گذاران نباشد. بنابراین حساب بستانکاری به‌ندرت ایجاد شده و وجوه لازم معمولا دردسترس هستند.

سرمایه‌گذاری در صندوق مشترک تدبیرگران فردا برای چه کسانی مناسب است؟

سپرده‌گذاری در بانک‌ها یکی از قدیمی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. حتی امروزه با وجود ابزارهای مالی متنوع، بانک‌ها از لیست سرمایه‌گذاران خط نخورده‌اند. چند دلیل را می‌توان برای این امر در نظر گرفت. اول آنکه سرمایه‌گذاران اطمینان نسبی برای سپردن وجوه نقد خود به بانک‌ها را کسب کرده‌اند.

از طرفی بانک با پرداخت سود دوره‌ای، می‌تواند در رفع دغدغه‌های مالی کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاران موثر باشد. دلیل دیگر آنست که اغلب سپرده‌های بانکی در زمان دلخواه سرمایه‌گذار قابل برداشت هستند.

اما بازدهی بانک‌ها در موارد بسیاری نمی‌تواند انتظارات سرمایه‌گذاران را فراهم کند. به همین دلیل بسیاری از افراد در بازارهایی مانند بورس به دنبال اهداف مالی خود هستند. اما غافل از آن که بازار بورس نیازمند کسب دانش مالی، تخصیص زمان مناسب برای تحلیل و معامله و مهمتر از همه ریسک‌پذیری است. مواردی که در دسترس همه افراد نیست.

در اینجا این سوال مطرح می‌شود که کجا می‌توان سرمایه‌گذاری کرد تا اطمینان بانک و بازدهی بورس را داشته باشد؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ترکیب مزایای بانک و بورس توانسته‌اند بستری را از فرصت‌های متنوع و جذاب سرمایه‌گذاری فراهم کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با تقسیم‌بندی بر اساس درآمد ثابت، سهامی و کالایی بازدهی و ریسک متناسب با آن را برای طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران فراهم کرده‌اند.

آیا می‌توان به صندوق مشترک تدبیرگران فردا اعتماد کرد؟

صندوق مشترک تدبیرگران فردا یک صندوق غیر قابل معامله در بورس و از نوع سهامی می‌باشد که فعالیت خود را در سال 89 پس از دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرده است. بنابراین فعالیت این صندوق کاملا قانونی و تحت نظارت سازمان بورس است. تاکنون بیش از1,340 میلیارد ریال در صندوق سرمایه‌گذاری شده که این مبلغ در قالب 183 هزار واحد سرمایه گذاری نزد سرمایه گذاران می باشد.

روش‌های سرمایه‌گذاری در صندوق مشترک تدبیرگران فردا

  1. روش حضوری (مراجعه به کارگزاری مربوطه)
  2. روش برخط (استفاده از سامانه آنلاین)

یکی از راه‌هایی که سرمایه‌گذاران برای خرید واحد صندوق مربوطه دارند، حضور در کارگزاری آن صندوق است. البته این راه با توجه به لزوم حضور و مراجعه به بانک و غیره، زمان زیادی از افراد خواهد گرفت.

در مقابل، یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمدثابت، مختلط و یا سهامی، استفاده از سامانه‌های برخطی نظیر رسام است. با استفاده از این روش، کاربران می‌توانند بدون مراجعه به کارگزاری مربوطه و به صورت غیر حضوری، در هریک از صندوق‌های انتخابی خود و تنها در چند دقیقه، صدور و ابطال واحد را انجام دهند.

همچنین در این سامانه، می‌توانید صندوق مشترک تدبیرگران فردا را با دیگر صندوق‌های مربوطه مقایسه کنید. میزان بازدهی صندوق را بررسی و حتی از محل سود، مجددا واحد خریداری کنید.

چگونه می‌توان در صندوق مشترک تدبیرگران فردا سرمایه‌گذاری کرد؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری دو نوعند. اول صندوق‌های قابل معامله در بورس که برای معامله آن‌ها می‌توانید با مراجعه به پنل کارگزاری خود و جستجوی نماد مربوطه، واحد‌های صندوق را معامله کنید.

نوع دوم، مانند صندوق مشترک تدبیرگران فردا، صندوق‌های غیرقابل معامله در بورس هستند. برای معامله این صندوق‌ها بایستی حضورا به دفاتر صندوق مراجعه کرده و فرآیند ثبت‌نام خود را تکمیل و درخواست صدور یا ابطال خود را ثبت کنید. اما واضح است که هر بار مراجعه برای معامله چند واحد صندوق کار دشواری است.

اپلیکیشن ارزی(Arzee.ir) به کمک سامانه معاملات رسام، امکان معامله آنلاین صندوق‌های صدور و ابطالی را فراهم کرده است. شما می‌توانید پس از ورود به اپلیکیشن ارزی(Arzee.ir)، روی گزینه «سرمایه‌گذاری آنلاین در صندوق‌های سرمایه‌گذاری» کلیک کرده و فرآیند ثبت‌نام خود را در کمتر از 2 دقیقه به صورت آنلاین تکمیل کنید. پس آن امکان معامله تمام صندوق‌های موجود در سامانه برای شما فراهم می‌شود، بدون این ک نیاز به ثبت‌نام‌های مجدد برای هر صندوق باشد.

اپلیکیشن ارزی(Arzee.ir)

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *