2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست و چگونه کار می کند؟

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست و چگونه کار می کند؟

طلا را به عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری و پس انداز می‌شناسیم. یعنی طلا می‌خریم تا هم ارزش پول‌مان حفظ شود و هم اگر روزی نیاز به پول نقد داشتیم بفروشیم. همه این خرید و فروش‌ها را هم با طلای فیزیکی انجام داده‌ایم، چرا که احتمالا عده کمی صندوق سرمایه گذاری طلا را می‌شناسند.

 طلاهای زیادی پای خرید خانه، ماشین، لوازم منزل، روز مبادا و … فروخته شده است. گذشته از طلای زینتی، برخی پول نقدشان را صرف خرید سکه می‌کنند تا هزینه اجرت ساخت ندهند و سرمایه‌گذاری مقرون به صرفه‌تری داشته باشند. طلا هم هیچوقت دست رد به سینه هیچ سرمایه‌گذاری نزده و تا به امروز افت چشمگیری نداشته، در عوض گاهی چنان سود داشته که حسرتی شده روی دل بسیاری از مردم که پول نقد خوابیده توی بانک داشته‌اند. همین ویژگی طلا، باعث شده صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به وجود بیایند و در بازار سرمایه‌گذاری فعالیت کنند.

تعریف صندوق سرمایه گذاری طلا

خیال کنید یک گاوصندوق پر از طلا وجود دارد که هر تکه‌اش مال یکی است. هر کس هم می‌تواند هر قدر که در توانایی‌اش است طلا بخرد و در این گنج داخل گاو صندوق سهیم باشد. از چند هزار تومان گرفته تا چند صد میلیون تومان. گاوصندوق هم مدیری دارد که حواسش به همه چیز هست و می‌داند کی طلا بخرد و کی بفروشد که سرمایه مجموعه بیشتر شود و همه با هم سود کنند. در ضمن این گاوصندوق به شدت ضد سرقت است و هیچ کس نمی‌تواند به آن دستبرد بزند!

خیال کنید یک گاوصندوق پر از طلا وجود دارد که هر تکه‌اش مال یکی است. هر کس هم می‌تواند هر قدر که در توانایی‌اش است طلا بخرد و در این گنج داخل گاو صندوق سهیم باشد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا (Gold Funds)، یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و قابل معامله (ETF) در بورس کالا هستند. این صندوق‌ها سرمایه مشتریان خود را به جای خرید سهام، روی وجه نقد و اوراق مبتنی بر سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق‌های طلا حداقل 70 درصد از دارایی خود را در خرید سکه طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت. به این صورت که مدیر صندوق، سکه‌های مورد نیاز را از بازار یا بانک کارگشایی می‌خرد و در یک بانک عامل سپرده‌گذاری می‌کند.

در زیر نمونه‌ای از ترکیب دارایی صندوق های سرمایه گذاری طلا را مشاهده می‌کنید:

ترکیب دارایی صندوق سرمایه گذاری طلا

از آنجایی که درصد عمده سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها روی گواهی‌های سکه طلاست و
قیمت گذاری طلا به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی وابسته است، می‌توان گفت
سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، یک سرمایه‌گذاری غیرمستقیم روی نرخ ارز و طلای
جهانی است. پس سود صندوق‌های طلا به همین دو عامل بستگی دارد.

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا نسبت به خرید فیزیکی طلا

ریسک‌های خرید طلای فیزیکی با استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا به حداقل خود می‌رسد. یعنی در صندوق‌های طلا سعی شده تمام ریسک‌ها و مشکلات خرید طلا رفع شود و در کنارش یک سری مزیت‌های دیگر هم داشته باشد. مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا عبارتند از:

رفع مشکلات نگهداری فیزیکی طلا و سکه

مشکلات خرید طلا بصورت فیزیکی از جمله حمل کردن، نگهداری در مکانی امن، احتمال کلاهبرداری، سرقت و تقلب از بین می‌رود.

کاهش کارمزد معاملات

کارمزد معاملات فیزیکی طلا حدود 1 تا 2 درصد است و در صندوق‌های طلا به 0.15 درصد کاهش می‌یابد.

قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک

مزایای صندوق سرمایه گذاری طلا

حتی با چند هزار تومان هم می‌شود وارد این بازار شد، در حالی که برای خرید یک سکه طلا، باید میلیون‌ها تومان هزینه کرد. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است، به این دلیل که واحدهای صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس کالا مبادله می‌شوند قانونی در بازار بورس وجود دارد که براساس آن حداقل میزان سرمایه گذاری 100 هزار تومان است.

امکان دارد قیمت هر واحد صندوق سرمایه گذاری طلا 2 هزار تومان باشد اما به دلیل قانون مذکور شما باید حداقل 100 هزار تومان سرمایه گذاری نمایید و در واقع به جای یک واحد سرمایه گذاری 50 واحد سرمایه گذاری به قیمت 2 هزار تومان خریداری کرده‌اید.

نقدشوندگی خوب

از دیگر مزایای این صندوق‌ها امکان بازارگردان برای نقدشوندگی است. چنانچه بازار به سمت خرید یا فروش (بازار یک طرفه) برود، بازارگردان با عرضه و تقاضاهای خود بازار را کنترل می‌کند تا همواره طرف معاملاتی مطمئن وجود داشته باشد و تفاوت نرخ عرضه و تقاضا به کمترین میزان خود برسد.

فروش راحت

از آنجایی که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا به صورت خرید واحد است و قیمت هر واحد بسیار کمتر از قیمت یک سکه طلاست، سرمایه‌گذاران می‌توانند در مواقعی که نیاز به پول نقد دارند، هر تعداد واحدی که می‌خواهند بفروشند و در واقع مبلغی کمتر از ارزش یک سکه را نقد کنند. در حالی که در فروش طلا و سکه بصورت فیزیکی، امکان اینکار وجود ندارد.

قابل معامله بودن در بورس (ETF)

به این معنی که این صندوق‌ها قابلیت معامله در بورس را دارند و برای خرید و فروش واحدهای این صندوق، نیازی به مراجعه حضوری نیست و از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین این کار صورت می‌گیرد.

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها

با استفاده از صندوق سرمایه گذاری طلا شما بصورت غیرمستقیم طلا می‌خرید و در واقع سرمایه خود برای خرید طلا را بدست افراد حرفه‌ای می‌سپارید. شما با این‌کار علاوه بر اینکه مشکلات خرید طلا بصورت فیزیکی را ندارید ریسک سرمایه گذاری خود را تا حد زیادی کاهش می‌دهید.

با این کار شما سرمایه خود را به دست افراد حرفه‌ای سپرده‌اید که امکان دارد در زمان رونق بازار تا 100 درصد سرمایه را در بازار طلا و در صورت رکود 70 درصد از سرمایه را در بازار طلا و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند و با این‌ کار ریسک ناشی از نوسانات قیمتی طلا را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

ریسک صندوق های سرمایه گذاری طلا

تنها ریسک سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها همان ریسک قیمتی طلا و نوسانات آن
است، یعنی عواملی که قیمت سکه و طلا را تهدید می‌کنند. البته به دلیل وجود
بازارگردان که پیش از این گفته شد، مقدار ریسک در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر
طلا، بسیار کمتر از بازار طلای فیزیکی است.

بیشتر بخوانید

آیا صندوق های سرمایه گذاری مطمئن هستند؟

نقد شوندگی و بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری طلا

نقد شوندگی و بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری طلا

نقد شوندگی یک صندوق به بازارگردانی آن صندوق بستگی دارد. اینکه بتواند عرضه و
تقاضا را مدیریت کند و همیشه طرف معاملاتی وجود داشته باشد. بازدهی این صندوق‌ها
هم به قیمت اونس جهانی و نرخ روز ارز برای تبدیل قیمت آن به ریال وابسته است. با
این حال نمودارهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد برآیند نوسانات بلند مدت در این
بازار مثبت و سرمایه‌گذاری در آن سودآور بوده است.

صندوق های سرمایه گذاری طلا موجود در بازار بورس ایران

در حال حاضر در بازار بورس اوراق بهادار ایران فقط 4 صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی
بر طلا فعالیت می‌کنند.

– صندوق سرمایه گذاری پشتوانه طلای لوتوس پارسیان با نماد “طلا”: این صندوق اولین صندوق مبتنی بر طلا در ایران است که از خرداد 96 شروع به فعالیت کرده است.

– صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلای کیان با نماد “گوهر” به عنوان دومین صندوق مبتنی بر طلا از آذر ماه 96 کار خود را آغاز نموده است.

– صندوق سرمایه گذاری طلای زرافشان امید ایرانیان با نماد “زر”: این صندوق سرمایه گذاری طلا از مهرماه سال 96 آغاز به کار کرده است.

– صندوق سرمایه گذاری مبتنی بر سکه طلای مفید با نماد “عیار” که از خرداد ماه سال 97 کار خود را آغاز کرده است و نسبت به سایر صندوق‌های طلا سابقه کمتری دارد.

صندوق های سرمایه گذاری طلا موجود در بازار بورس ایران

انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری طلا

با مقایسه نمودار فعالیت این صندوق‌ها و درصد سودی که در دوران فعالیت خود
داشته‌اند، می‌توانید بهترین صندوق را برای سرمایه‌گذاری مطمئن انتخاب کنید. البته
از شرایط بازارگردانی هر صندوق نیز غافل نشوید.

به منظور دسترسی به اطلاعات بازدهی و عملکرد صندوق های سرمایه گذاری طلا می‌توانید از گزارش‌های تحلیلی سایت ارزی(Arzee.ir) استفاده کنید و پس از شناسایی سرمایه گذاری خود را آغاز نمایید.

چگونه در صندوق های طلا سرمایه گذاری کنیم؟

برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا و خرید و فروش نماد این صندوق‌ها، داشتن کد بورسی الزامی است. برای گرفتن کد بورسی هم کافی است از طریق یکی از سامانه‌های معاملاتی که توسط کارگزاران بورس ارائه شده اقدام کنیم. به عنوان مثال تمام کسانی که در کارگزاری‌ها به صورت آنلاین معامله انجام می‌دهند، امکان خرید و فروش نماد صندوق‌های طلا را نیز دارند.

بیشتر بخوانید

نحوه سرمایه گذاری در صندوق‌ های سرمایه گذاری

نتیجه گیری

در این مقاله با صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا آشنا شدیم و 4 صندوق فعال در این زمینه را معرفی کردیم. قبل از ورود به این بازار حتما بازده صندوق‌ها را با هم مقایسه و از امکاناتی که هر کدام دارند اطلاع پیدا کنید تا بتوانید سرمایه‌گذاری مطمئنی داشته باشید. در ضمن این را یادتان باشد که بازار طلا، بازاری غیرقابل پیش بینی است که هم می‌تواند سود ناگهانی بسیار بالایی داشته و هم ممکن است با ضرر همراه باشد؛ بنابراین باید ریسک ورود به آن را بپذیرید. البته که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا مزیت‌های زیادی نسبت به طلای فیزیکی دارد.

آیا شما نیز صندوق های مبتنی بر سکه طلا را به عنوان جایگزینی مناسب برای خرید فیزیکی طلا انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *