1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

صندوق درآمد ثابت نوع دوم؛ کم ریسک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق درآمد ثابت نوع دوم؛ کم ریسک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری چیست؟

صندوق درآمد ثابت نوع دوم؛ کم ریسک‌ترین نوع سرمایه‌گذاری چیست؟

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که دانش خاصی در خصوص بورس و خرید و فروش سهام ندارید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بهترین انتخاب پیش روی شماست. صندوق‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا حتی با مبالغ بسیار کم، تجربه یک سرمایه‌گذاری و دریافت سود را کسب کنند.

با این حال، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، به سه دسته اصلی درآمدثابت، سهامی و مختلط تقسیم می‌شوند. هریک از این صندوق‌ها، با توجه به ترکیب دارایی که دارند، از کم ریسک به پرخطر، دسته‌بندی می‌شوند و در بین سرمایه‌گذاران طرفداران خاص خود را دارند.

صندوق‌های درآمدثابت، به دلیل ترکیب دارایی که 70 تا 90 درصد آن را اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی تشکیل داده، در دسته صندوق‌های کم ریسک قرار می‌گیرد. این صندوق‌ها، با توجه به پرداخت سود ماهانه به سرمایه‌گذاران، یکی از امن‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها محسوب می‌شوند.

آشنایی با صندوق درآمد ثابت نوع دوم

شاید شما نیز نام صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم را شنیده باشید. صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم نوعی از صندوق‌های درآمدثابت هستند که بر روی اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها حداقل 90 درصد از دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری انواع اوراق بهادار، سپرده‌های بانکی و گواهی سپرده اختصاص می‌دهند.

صندوق‌های درآمدثابت نوع دوم تنها مجازند، حداکثر 5 درصد از دارایی خود را در سهام سرمایه‌گذاری کنند بنابراین جزو صندوق‌های بدون ریسک و یا کم ریسک به حساب می‌آیند. این مسئله به این معناست که مدیران صندوق های درآمد ثابت نوع دوم می توانند به صلاحدید خود هیچ سهامی در پرتفوی صندوق نگهداری نکنند و ریسک صندوق را به صفر برسانند. در واقع الزام به خرید سهام در این نوع صندوق وجود ندارد.

این نوع صندوق‌ها، همچنین می‌توانند حداکثر 5 درصد از ترکیب دارایی خود را به سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق‌های دیگر اختصاص دهند. صندوق‌های درآمدثابت نوع دوم از جنس ETF یا صندوق‌های قابل معامله هستند و به نوعی می‌توان واحدهای آن را همانند سهام یک شرکت معامله کرد.

تفاوت صندوق درآمد ثابت و صندوق درآمدثابت نوع دوم

مهمترین تفاوت این دو صندوق به شرح زیر است:

  • ترکیب دارایی

همانطور که اشاره شد، یکی از تفاوت‌های صندوق درآمد ثابت با نوع دوم، در پرتفوی سرمایه‌گذاری آن‌هاست. در صندوق درآمد ثابت نوع دوم میزان سرمایه‌گذاری بر روی سهام حداکثر 5 درصد از کل دارایی‌ است، در صورتی که در صندوق درآمد ثابت این میزان به 15 درصد هم می‌رسد. اما در حال حاضر در سایر صندوق های با درآمد ثابت، حداقل میزان سرمایه گذاری در سهام 15 درصد و حداکثر 25 درصد در نظر گرفته شده است. (البته قانون حدنصاب سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام، متغیر است و ممکن است درصدهای حداقل و حداکثر در سال های آینده تغییر کند.)

  • میزان ریسک

ثبت نام در صندوق با درآمد ثابت نوع دوم، کم ریسک ترین سرمایه گذاری ممکن در بازار سرمایه به شمار می آید. چراکه با توجه به ترکیب دارایی دو صندوق درآمد ثابت و نوع دوم، میزان ریسک صندوق درآمد ثابت نوع دوم به دلیل عدم الزام خرید سهام، به نوعی بدون ریسک تلقی شده و حتی از صندوق درآمد ثابت معمولی هم کمتر است.

  • پرداخت سود

یکی دیگر از تفاوت‌های صندوق درآمد ثابت با نوع دوم در نحوه پرداخت سود است. در حالی که سرمایه‌گذاران در اکثر صندوق‌های با درآمد ثابت به صورت ماهانه سود دریافت می‌کنند، سود سرمایه‌گذاران صندوق درآمدثابت نوع دوم بر روی NAV و به شکل تجمعی حساب می‌شود.

معرفی صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم، هنوز آنقدرها شناخته‌شده نیست. بنابراین هنوز تعداد صندوق‌های قابل توجهی، در دسته صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم قرار نمی‌گیرند. با این وجود، مطمئن‌ترین و کم ریسک‌ترین روش، سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌هاست.

صندوق درآمد ثابت نوع دوم کارا

شرکت سبدگردان کاریزما، صندوقی با عنوان کارا را پذیره‌نویسی کرده که در گروه صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم قرار می‌گیرد. صندوق کارا، از نوع قابل معامله و ETF بوده و سود به صورت ماهیانه به سرمایه‌گذار پرداخته نمی‌شود. در حقیقت سودی که هر ماه از این صندوق به دست می‌آید به صورت تجمعی بر روی خالص ارزش دارایی‌ها یا NAV، لحاظ می‌شود.

بر همین اساس سرمایه‌گذاری در این صندوق مناسب کسانی است که علاقه‌مندند از محل سود کسب شده، سرمایه‌گذاری مجدد داشته باشند. عدم الزام خرید سهام از طریق صندوق، یکی دیگر از ویژگی‌های صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم از جمله کارا است.

همین امر باعث شده تا میزان ریسک در این صندوق به صفر برسد. صندوق کارا از 17 مهر سال 1400 فعالیت خود را آغاز کرده و با 99,900,000 واحد 1,022,568,670,392 ریال کل خالص ارزش دارایی را به خود اختصاص داده است.

صندوق درآمد ثابت نوع دوم کامیاب آشنا

کامیاب آشنا، یکی دیگر از صندوق‌های درآمدثابت نوع دومی‌ست که زیر نظر سبدگردان سهم‌آشنا مدیریت می‌شود. این صندوق نیز همانند صندوق کارا، به دلیل نوع ترکیب دارایی صندوق‌های درآمدثابت نوع دوم، در برابر نوسانات بورس مقاوم است. کامیاب آشنا صندوقی قابل معامله در فرابورس بوده و نقد شوندگی بالایی نیز دارد.

این صندوق بیشتر مختص افرادی است که به دنبال سودی حداقلی (بیش از سود روزانه بانک) و ریسکی کمتر از صندوق‌های درآمد ثابت هستند. کامیاب آشنا نیز همانند دیگر صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم، سرمایه‌گذاری حداکثر 5 درصد در سهام را دارد. قیمت این صندوق با توجه به میزان سرمایه‌گذاری و کسب درآمد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین افرادی که کامیاب آشنا سرمایه‌گذاری می‌کنند به صورت روزشمار و با فروش واحدها می‌توانند سود دریافت کنند.

سبدگردان سهم آشنا، سود سالانه 16 درصدی را برای صندوق کامیاب آشنا پیش‌بینی کرده و آن را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت می‌داند.

سوالات متداول

صندوق قابل معامله یا ETF چیست؟

ETF مخفف Exchange Traded Fund بوده و در فارسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نامیده می‌شود. ETFها به نوعی مانند یک سهم در بازار فرابورس هستند که از طریق عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شوند.

سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت نوع دوم مناسب چه کسانی است؟

صندوق‌های درآمد ثابت نوع دوم، مناسب سرمایه‌گذارانی است که به دنبال صندوقی با ریسکی پایین‌تر از صندوق‌های درآمد ثابت و یا حتی ریسکی نزدیک به صفر هستند. این صندوق‌ها، همچنین یکی از گزینه‌های پیشنهادی برای افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بلند مدت نیز به شمار می‌روند.

چرا صندوق درآمد ثابت دوم از صندوق درآمد ثابت و دیگر صندوق‌ها کم ریسک‌تر است؟

70 تا 90 درصد از دارایی‌های صندوق نوع دوم را سپرده‌های بانکی و دیگر دارایی‌های بدون ریسک تشکیل می‌دهند. همچنین در این صندوق‌ها الزامی به سرمایه‌گذاری بر روی سهام وجود ندارد. در صورتی که این مقدار در صندوق‌های درآمد ثابت به 15 درصد هم می‌رسد. برهمین اساس ریسک صندوق درآمد ثابت نوع دوم از درآمد ثابت کمتر است.

چه صندوق‌هایی از نوع درآمد ثابت نوع دوم هستند؟

در حال حاضر صندوق‌های کارا و کامیاب آشنا و صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان در دسته درآمد ثابت از نوع دوم قرار می‌گیرند

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *