تسنیم/ وزیر تعاون، کار و و رفاه اجتماعی گفت: منابع درآمدی ما رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد و از دو هزار میلیارد به ده هزار میلیارد در صندوق بازنشستگی کشوری و از سه هزار میلیارد به سی و دو هزار میلیارد تومان در صندوق تامین اجتماعی شستا رسیدیم.

محمد شریعتمداری در مورد مهار دغدغه نیروی کار در هجوم کرونا گفت: همه دنیا در مقابل این ویروس منحوس غافلگیر شدند و نه سرما و نه گرما آن را از پای در نیاورد. ما هم این شرایط را تجربه کردیم و می باید برای کسانی که بیکار اجباری می شدند تمهیداتی می اندیشیدیم که با طراحی یک سامانه 770 هزار نفر از 850 هزار متقاضی ثبت نام کرده، واجد شرایط دریافت کمک هزینه کرونایی شناخته شدند و در طی سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت 99 این بیمه تمدید یافته کمک هزینه کرونایی به آنها تعلق گرفت.

وزیر تعاون خاطرنشان کرد: کل مردم ایران از وام یک میلیون تومان با کارمزد چهاردرصدی برخوردار شدند که از تیرماه بازپرداخت اقساط آن از طریق یارانه ماهانه شان امکان پذیر شد. به کارگاه های تولیدی وام ارزان قیمت 12 درصدی اختصاص دادیم تا بتوانند به کمک این وام اشتغال موجود را حفظ کنند. سه میلیون از افراد که دارای کمترین تمکن بودند را در جامعه شناسایی کردیم و کمک های بلاعوضی مانند تا سقف ششصد هزارتومان برای شش ماه اول سال به روشی کاملا عزتمندانه به آنها شد.

وی افزود: بیش از یک میلیون نفر مشاغلشان را از دست داده اند سامانه رفاه ایرانیان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقریبا با همه شهروندان ایرانی به نوعی ارتباط دارد و حدود چهل و شش میلیون از شهروندان ایرانی تحت پوشش دریافت بیمه های بازنشستگی، بیکاری، از کارافتادگی و درمانی سازمان تامین اجتماعی هستند. حدود سه میلیون و ششصد هزار نفر بازنشسته سازمان و خانواده هایشان و علاوه بر آن حدود یک میلیون و نیم نفر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه عشایر و روستائیان و کشاورزان که بیمه اختیاری بیکاری و از کارافتادگی حدود دو میلیون نفر از روستائیان را پوشش می دهد. وزارت خانه به عنوان یک مجموعه گسترده، در بخش تولید هم با واحدهای اقتصادی فراوانی تحت نظر صندوقهای متعددی که برای حفظ منابع بیمه گذاری شده فعالیت دارند، ارتباط دارد. حدود 35 درصد از تولید داروی کشور، 10 درصد از تولیدات فلز و فولاد کشور و بخش قابل توجهی از بخش های مختلف صنعتی، معدنی و کشاورزی کشور و برندهایی مانند مثل شیرپگاه، صنایع شیر ایران، کفش ملی، ایرانول، نفت پاسارگاد، پتروشیمی جم و … زیر مجموعه صندوقهای تحت نظر وزارتخانه هستند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سال قبل ما جهش تولید را در واحدهای تولیدی تحت نظر صندوق ها به معنی واقعی محقق کردیم. به کفایت توسط مدیران صندوقها، شفافیت و برخورد با هرگونه فساد اعمال شد و همین امر باعث شد که منابع درآمدی ما رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد و از دو هزار میلیارد به ده هزار میلیارد در صندوق بازنشستگی کشوری و از سه هزار میلیارد به سی و دو هزار میلیارد تومان در صندوق تامین اجتماعی شستا رسیدیم. مجموعه دارائی های صندوق عشایر و روستائیان سی برابر شد. در حوزه تولید تا آنجا که در حوزه اختیارات ما است باید تلاش کنیم تا روند رو به رشدی را شاهد باشیم.