دنیای اقتصاد/رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران با اشاره به اینکه با توجه به افزایش ۳۰ تا ۵۰ درصدی تولید خشکبار، در تامین آجیل شب عید در کشور کمبودی نداریم گفت: کشمش ایرانی به نام محصول افغانستانی صادر می‌شود.
 
مصطفی احمدی در پاسخ به اینکه چرا قیمت آجیل و خشکبار در ماه‌های اخیر به چند برابر افزایش یافته است به خبرنگار بازار گفت: قیمت برخی اقلام از جمله کشمش، نخودچی، توت و انجیر بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران با بیان اینکه نگران تامین آجیل و خشکبار شب عید مردم نیستیم، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر قیمت برخی اقلام بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته و در مجموع می‌توان گفت متوسط قیمت آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته هم‌اکنون بین ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته است.

احمدی درخصوص سه برابر شدن قیمت برخی اقلام از جمله پسته در بازار بیان کرد: افزایش قیمت سه برابری نداریم، اما ممکن است اندک مشتریانی سفارش دست‌چین پسته را بدهند و این ممکن است قیمت را به سه برابر افزایش دهد، اما در مجموع پسته‌ای که سال گذشته ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان بود، هم‌اکنون ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان قیمت دارد.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان تهران اظهار کرد: در بازار ۷۰ نوع پسته داریم و هر کدام آنها در بازار قیمت خود را دارند و هم اکنون قیمت بهترین پسته اکبری در بازار بین ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان در نوسان است.
این مقام مسوول در اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران معتقد است قیمت پسته‌ای که عموم مردم آن را می‌خرند، امسال نسبت به سال گذشته بین ۴۰ تا ۶۰ درصد گران شده است.
احمدی با بیان اینکه قیمت کشمش یا نخودچی امسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است، گفت: با توجه به صادرات آجیل و خشکبار به کشورهای همسایه، عده‌ای از دلالان افغانستانی کشمش را از کشاورزان و تولید‌کنندگان با ارزهای خارجی می‌خرند و قیمت نیز برای آنها مهم نیست و پس از حمل آن به افغانستان کارتن آن را عوض می‌کنند و محصول ایرانی را به اسم افغانستان به آمریکا و کانادا و کشورهای اروپایی صادر می‌کنند.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران تاکید کرد: سیاست‌های صادراتی خشکبار و پسته در دست دولت است، ولی خرید برخی از محصولات توسط واسطه‌ها و دلالان از کشاورزان به‌صورت مستقیم قیمت برخی از اقلام را در بازار افزایش داده است و ما نیز کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی بیان کرد: صادرات برخی از آجیل و خشکبار به کشور‌های منطقه و همسایه سبب شده قیمت کشمش ۱۰۰ درصد، قیمت نخودچی ۸۰ درصد و قیمت توت و انجیر بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد در بازار افزایش یابد.

 کف قیمت آجیل تهران در میدان مولوی
رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران در پاسخ به چرایی افزایش قیمت در برخی آجیل‌فروشی‌ها در برخی از مناطق شهری تهران خاطرنشان کرد: هرچند قیمت برخی از اقلام در آجیل‌فروشی‌های سطح شهر به خصوص بالای شهر متفاوت است، اما کف قیمت‌های انواع خشکبار و آجیل در بازار تهران یا بازار مولوی است.
وی با بیان اینکه هم اکنون قیمت پسته در بازار مولوی در عمده‌فروشی‌ها و خرده‌فروشی‌ها بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزارتومان است، گفت: درخواست‌های سفارشی و دست‌چین مشتریان از همکاران ما ممکن است، قیمت آن را به چند برابر افزایش دهد. رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران بیان کرد: بررسی‌های کارشناسان ما نشان می‌دهد امسال نسبت به سال گذشته متوسط قیمت آجیل و خشکبار بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است، هرچند انتشار ویروس کرونا از اواخر سال گذشته که برای فروش شب عید خود را آماده می‌کردیم بازار را با کاهش مشتری مواجه کرد و این اتفاق ضرر و زیان زیادی به واحدهای صنفی خشکبار و آجیل وارد کرد.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران تاکید کرد: هم اکنون کمبودی در بازار نداریم، اما سیاست‌های صادراتی در دست دولت است و در این زمینه باید به قیمت، مصرف داخلی و توان خریداران نیز توجه شود.

این مقام مسوول در اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران معتقد است با توجه به روزهای پایانی سال اگر دولت در سیاست‌های صادراتی آجیل و خشکبار بازنگری کند، ممکن است قیمت برخی از اقلام در آستانه شب عید متعادل شود تا مردم و شهروندان بتوانند با قیمت مناسب این اقلام را خریداری کنند.

رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل‌فروشان تهران در پایان بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و حضور مردم برای خرید به همه واحدهای صنفی خشکبار و آجیل در تهران توصیه می‌کنیم که در مراجعات مردم پروتکل‌های بهداشتی به‌دقت رعایت شود تا از این شرایط عبور کنیم.
ایران هم اکنون یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تولید‌کننده پسته، انجیرخشک، خرما و کشمش در جهان است و به‌طور متوسط در کشور هر سال حدود ۱۷۰ هزارتن پسته تولید می‌شود اما امسال تولید پسته با ۴۰ درصد افزایش به بیش از ۲۲۰ هزار تن رسیده است. طبق آخرین آمار وب‌سایت آمار تجارت بین‌المللی

 Trade Map در سال گذشته، صادرات آجیل و خشکبار ایرانی حدودا ۷/ ۱ میلیارد دلار بوده است.با توجه به شرایط اقلیمی ایران و کیفیت مناسب محصولات کشاورزی، می‌توان موقعیت بسیار خوبی در زمینه صادرات خشکبار به بازارهای سراسر جهان فراهم کرد.

طبیعی بودن محصولات، قند پایین و سالم بودن، از عوامل موثر بر گرایش و افزایش مصرف میوه و خشکبار ایرانی در کشورهای مختلف جهان است.