سایت ارزی (Arzee)/مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: عملیات بارگیری و صادرات نخستین محموله نفت ایران از جاسک و دریای عمان، ۳۱ تیرماه با دستور رئیس‌جمهوری انجام می‌شود.

مسعود کرباسیان با اشاره به اینکه این افتخاری بزرگ برای مجموعه عظیم صنعت نفت است که بتواند در سالی که به شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» مزین است، طرح بزرگ و ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک را به مرحله بهره‌برداری برساند و نخستین محموله نفت خام از دریای عمان و جاسک بارگیری و صادر شود، اظهار کرد: این کار افزون بر تنوع‌بخشی به مبادی صادراتی کشور و توسعه منطقه مکران، سبب آبادانی، تولید و فعالیت‌های اقتصادی بیشتر در این منطقه با احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در آینده نزدیک می‌شود.

نقش‌آفرینی ۲۵۰ شرکت و پیمانکار ایرانی
وی با بیان اینکه این طرح با همت همکاران ارزشمند در صنعت نفت آغاز و پیگیری شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است و ۲۵۰ پیمانکار ایرانی و تولیدکننده داخلی در این زمینه مشارکت داشته‌اند، تصریح کرد: در این طرح برای ۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی شده و خوشبختانه در مدتی کمتر از آنچه در مصوبات نخست برآورد شده بود، با استفاده از منابع داخلی، اوراق مشارکت و دیگر منابع و با وجود شرایط سخت تحریم و کرونا آماده بهره‌برداری شده است.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: از افتخارهای دیگر این طرح ملی، استفاده ۹۱ درصدی از توان ساخت داخل در این طرح است و برخی نخستین‌ها نیز در کشور در جریان این طرح رقم خورد. برای نمونه، ساخت تختال ورق نفت ترش، ورق عریض، انواع پمپ‌ که در صنعت نفت به‌کار گرفته می‌شود و شیرآلات نفتی و گوی شناور از مهم‌ترین بخش‌های ساخت داخل در این طرح است.

وی با بیان اینکه آغاز این طرح به علت نفروختن ورق و لوله نیس (Nace) به کشور طولانی شد، گفت: فولاد جزو اقلام تحریمی بود و این موضوع سبب شد ساخت تختال با توجه به امکانات داخلی پیگیری شود و در این مسیر شرکت فولاد مبارکه دانش لازم را کسب و تختال را تولید کرد. شرکت فولاد اکسین نیز ورق عریض تولید و سه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: شرکت لوله‌سازی بزرگ کشور نیز شبانه‌روزی فعالیت کردند و لوله مورد نیاز طرح تولید شد. در کنار آن ساخت پمپ‌های بزرگ به همت شرکت‌های توانمند ایرانی به سرانجام رسید و شیرآلات بزرگ و یک گوی شناور نیز ساخته شده و تعدادی نیز در حال ساخته شدن است که به امید خدا در مدت کوتاهی برای افزایش ظرفیت طرح به‌کار گرفته می‌شود.

کرباسیان اظهار کرد: بر اساس برآورد صورت گرفته، در این پروژه صرفه‌جویی قابل‌توجه‌ای محقق شده است.
طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران،  وی با بیان اینکه حین انجام کار و پیشرفت طرح با شیوع ویروس منحوس کرونا نیز روبه‌رو شدیم که برنامه‌ریزی خاص خود را می‌طلبید، ادامه داد: در همین حال باید تحصیل اراضی انجام می‌شد و کارخانه‌ها فعالیت می‌کردند. به این منظور از همان ابتدای شیوع کرونا تمهیدهایی اندیشیده شد که تجمع بین افراد کمتر باشد. تلاشگران و فعالان حاضر در این پروژه از شهرهای مختلفی بودند و مراقبت‌ها و اطمینان خاطر دادن به این عزیزان قطعاً توقف در کار ایجاد می‌کرد، اما این دلسوزی در همه آحاد جامعه برای پیشبرد طرح وجود داشت و نیروهای کاری در این مسیر از خود گذشتگی کردند که به لطف خدا با کمترین آسیب از این مرحله نیز عبور کردیم.

 نشست‌های مستمر برای تکمیل یک طرح ملی
وی افزود: وزیر نفت شخصاً نشست‌های چندباره پیگیری پروژه به‌صورت روزانه داشتند و همه این فعالیت‌ها با حمایت، مراقبت و پیگیری مدیریت ارشد وزارت نفت و دلسوزی مدیرانی که در بخش‌های مهندسی و اجرا بودند و متخصصان و کارگران طرح به ثمر رسید.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: از دیگر اقدام‌های خوبی که در این طرح انجام شد، طراحی سامانه مدیریت پروژه بود که روزانه پیشرفت طرح را ثبت و رصد می‌کرد، همچنین برگزاری نشست‌ها طوفان فکری در سطوح مختلف در دستور کار بود تا همه مشارکت کنند و نقاط قوت و ضعف تحلیل می‌شد تا طرح با سرعت و دقت بیشتری به نتیجه برسد.

بر اساس این گزارش، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود که در این مرحله ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز است و سرانجام به صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت می‌رسد.