سایت ارزی (Arzee)/ رییس سازمان ملی بهره‌وری مهمترین دستاورد سازمان متبوع خود را تهیه الگوریتم بهره‌وری دانست و گفت: پرداخت پاداش مدیران و کارکنان شرکت‌های دولتی منوط به تایید بهره‌وری آنها توسط سازمان ملی بهره‌وری است

«فاطمه پهلوانی» چرخه بهره‌وری در کشور را تشریح کرد و افزود: بیش از ۲۵ سال است که در حوزه بهره‌وری قانونگذاری می‌کنیم و قوانین خوبی در برنامه‌های توسعه در موضوع بهره‌وری داشتیم.

وی افزود: اما اینکه چرا بعد از پنج دوره برنامه توسعه وضعیت بهره‌وری در کشور قابل قبول نیست موضوع قابل تاملی است که باید در سطوح بالای مدیریتی پرداخته شود زیرا یکی از عواملی که موجب شده قانون‌ اجرا نشود این است که در مرحله سیاست‌گذاری، سیاستگذاران، سیاست‌های درستی را درخصوص بهره‌وری و نقش آن در اقتصاد تبیین نکردند و طبیعتا در مرحله اجرا نیز نمی‌توان انتظار داشت اجراکننده قانون به نقطه مطلوب برسد.

وضعیت بهره‌وری در کشور نامطلوب است

رییس سازمان ملی بهره‌وری اظهارداشت: در برنامه ششم توسعه ۳۵ درصد رشد اقتصادی کشور به موضوع بهره‌وری اختصاص یافه است و طبق این برنامه باید رشد شاخص کل عوامل تولید ۲.۸ درصد، رشد شاخص بهره‌وری نیروی کار ۳.۹ درصد و رشد شاخص بهره‌وری سرمایه ۲.۲ درصد باشد.

وی افزود: اما طبق آخرین آمار بانک مرکزی عملکرد بهره‌وری تا پایان سال ۹۸، رشد شاخص بهره‌وری کل عوامل تولید منفی ۶.۸ درصد، بهره‌وری نیروی کار منفی ۷.۹ درصد و رشد شاخص بهره‌وری سرمایه منفی ۶.۲ درصد بود و این ارقام بیانگر وضعیت نامطلوب بهره‌وری در کشور است.

این مقام مسوول گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سیاست‌گذاری‌ها از وضعیت منابع محور به بهره‌ور محور نرسیده و نسبت به سایر کشورهای دنیا به ویژه کشورهای آسیایی عقب هستیم در حالی که ایران جزو اولین کشورهایی است که به سازمان بهره‌وری آسیایی (apo) پیوسته است و کشورهایی که بعد از ایران به آن پیوستند به مراتب شرایط بهتری دارند.

به گفته وی در بحث بهره‌وری از مرحله قانون‌گذاری عبور کردیم اما از مرحله سیاستگذاری عبور نکردیم و این به دلیل تفکر حاکم بر مدیریت کشور است و دستگاه‌های اجرایی و اداری کشور معتقد است که باید منابع در اختیار داشته باشند تا به نتیجه مطلوب برسند.

پهلوانی گفت: در دنیا رشد اقتصادی از دو بعد رشد اشتغال و افزایش میزان بهره‌وری در اقتصاد است و کشور ما در سال‌های گذشته سعی کرده اشتغال را افزایش دهد اما کیفیت نیروی کار بالا نرفته است و در نتیجه بهره‌وری کل که برآمده از کیفیت نیروی انسانی، کیفیت سرمایه و کیفیت ساختارهاست بهره‌وری حاصل نشده است ما همچنان مدیران کمیت و منابع هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات سازمان اداری و استخدامی این است که درخواست‌های زیادی برای جذب نیروی انسانی دریافت می‌کند و در برخی دستگاه‌ها شاهد هستیم که نیروهایی تحت عنوان نیروی طرح عمرانی فعالیت می‌کنند و نه تنها بودجه عمرانی صرف زیرساخت‌ها نشده بلکه به حقوق و دستمزد اختصاص یافته است.

رییس سازمان ملی بهره‌وری گفت: بهره‌وری نیروی کار تنها نیروی انسانی فعال در بخش دولت نیست زیرا تنها دو، سه میلیون نفر در این فعالیت می‌کند و سازمان ملی بهره‌وری تلاش می کند دستگاه‌های اجرایی مفاهیم پایه بهره‌وری را متوجه شوند و بعد از طریق نظام اداری بهره‌ور در بحث کلان برای بخش‌های اقتصادی فعالیت کنند.

وی افزود: در حال حاضر مبانی نظری دقیق علمی برای اندازه‌گیری بهره‌وری توسط سازمان ملی بهره‌وری آماده شده است. در مرحله بعد سازمان تلاش کرده از در مرحله سیاست‌گذاری برای ایجاد مدیریت بهره‌وری کشور نقش دستگاه‌های اجرایی را ابلاغ و تفهیم کند تا سنگ بنای درستی برای موضوع بهره‌وری در برنامه هفتم توسعه گذاشته شود.

رشد ۵۸ درصدی در تدوین برنامه‌های بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی

وی درباره پیشرفت استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی گفت: در شرایطی که دستگاه‌های اجرایی تمایلی به اجرای بهره‌وری نداشتند در سال ۹۶ برنامه ارتقای بهره‌وری دستگاه‌ها آماده شد، در سال ۹۷ راهنمای اجرایی ۱۰ گامی ابلاغ شد و تا نیمه سال ۹۸ پیشرفت ما حدود ۱۴ درصد بود در حالی که طبق برنامه پنجم توسعه باید تا نیمه سال۹۶ به تکلیف خود عمل می‌کردیم.

پهلوانی گفت: در تدوین برنامه‌ها و استقرار ارتقای بهره‌وری بدون در نظر گرفتن مولفه کیفیت ۵۸ درصد و با درنظر گرفتن مولفه کیفیت ۴۰ درصد رشد داشتیم.