2024/04/23

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

شاخص کل ؛تغییر روند یا اصلاحی در مسیر صعود ؟!

شاخص کل ؛تغییر روند یا اصلاحی در مسیر صعود ؟!

تحلیل تکنیکال شاخص کل

یکی از مهم‌ترین موضوعات در امر سرمایه‌گذاری تحلیل تکنیکال می‌باشد. بدون داشتن دید درست تکنیکالی ممکن است در امر سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه گردیم. علم تکنیکال در کنار مفروضات بنیادی و اقتصادی می‌تواند در پیدا کردن محدوده‌های درست و مهم در چارت به ما کمک کند و درک صحیحی از سرمایه‌گذاری به ما ارائه دهد.

در چارت زیر شرایط نماد شاخص کل از دید تکنیکالی بررسی شده است:

نمودار روزانه -D-  07/03/1401

جهت مشاهده نمودار با کیفیت بالا اینجا را کلیک کنید

شاخص کل بورس تهران بعد از رسیدن به یک محدوده مقاومتی بسیار مهم، تغییر روند داده و اکنون به سمت اولین هدف حمایتی خود در محدوده 1.480.000 واحد حرکت می‌کند؛ با توجه به قدرت بالای مقاومت ذکر شده و شدت نزول، احتمالا شاخص کل می‌تواند از سد سطح حمایتی اول با یک واکنش کوچک گذشته و خود را به محدوده حمایتی دوم در حوالی 1.360.000 واحد برساند. بعد از این اصلاح احتمالا شاخص کل می‌تواند مجددا در مسیر صعودی به حرکت خود ادامه دهد.

لازم به ذکر است تحلیل‌های ارائه شده نظر کارشناسان تیم ارزی(Arzee.ir) بوده و نباید مبنای خرید و فروش قرار گیرد. مسئولیت هرگونه استفاده از داده‌های موجود، بر عهده کاربران محترم می‌باشد.

شاخص کل بورس چیست؟

شاخص کل بورس ابزاری است که با تجزیه و تحلیل آن، می‌توانید شرایط حال و گذشته بازار را از ابعاد مختلف، مورد ارزیابی قرار دهید و حتی با تحلیل نمودار شاخص کل، شرایط و روند آینده بورس را تخمین بزنید و مطابق با آن دوره‌های رونق و رکود بروس را تخمین بزنید.

شاخص کل و اهمیت آن

شاخص کل با نماد TEDPIX یا همان شاخص قیمت و بازده نقدی از سال ۱۳۶۹ در اختیار اهالی بازار سرمایه‌ قرار گرفت. عدد و تغییرات این شاخص بیان‌کننده‌ بازده کل بورس می‌باشد و از بازدهی و تغییرات قیمت تمامی سهم‌های بازار بورس تاثیر می‌پذیرد. این شاخص به‌گونه‌ای طراحی و فرمول‌سازی شده است که بیش از 700 شرکت پذیرفته شده در بازار سرمایه بر اساس وزن و میزان حجمی که دارند، بر روند شاخص تاثیر می‌گذارند. شاخص کل بورس از اهمیت بالایی برای اهالی بازار سرمایه برخوردار است و با توجه به این موضوع بهتر است نحوه محاسبه و تاثیرگذاری سهام های مختلف در شاخص کل را بدانیم و نحوه تاثیر سهام کوچک و بزرگ بازار بر این شاخص را درک کنیم.

شاخص کل و نحوه محاسبه فرمول آن

طبق فرمول، ارزش جاری تمام سهام بازار بورس در محاسبه‌ شاخص کل تاثیرگذار است. اما سوال اینجاست که این ارزش جاری چگونه محاسبه می‌شود؟ ارزش جاری هر شرکت پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار، از ضرب تعداد سهام هر شرکت در قیمت سهام در لحظه و ارزش جاری بازار نیز طبیعتا از حاصل جمع ارزش جاری شرکت‌های پذیرفته شده به دست می‌آید.

اما همه ما از ایرادات و نحوه تاثیر سهام ها و گروه‌های مختلف بر شاخص کل آگاهیم، بنابراین فرمول محاسبه‌ شاخص کل بورس با جزییات بیشتر به شرح زیر است. گفتنی است که در این فرمول زمان t، همان روز و زمانی است که در حال محاسبه‌ شاخص کل هستید.

شاخص کل و تاثیر سهام بزرگ

همان‌طور که در فرمول مشاهده کردید نحوه‌ محاسبه شاخص، یک میانگین‌گیری ساده نیست و شدت تاثیرگذاری یک شرکت در شاخص به تعداد سهامی که آن شرکت دارد، بستگی دارد. به عبارتی ساده‌تر، هر چه شرکت بزرگ‌تر باشد تاثیرگذاری‌ آن بر شاخص افزایش می‌یابد. شاید همین موضوع دلیل به‌وجود آمدن شاخص هم‌وزن باشد تا تمامی سهام بازار به یک اندازه در شاخص تاثیر گذار باشند.

پرسش و پاسخ

نظر شما چیست؟!

واقعا با مفروضات بنیادی فعلی، شاخص کل می‌تواند چنین اصلاحی را رقم بزند؟!

خبرهایی از برجام و ریزش دلار، می‌تواند باعث ساخت کف جدیدتر در شاخص کل گردد؟

نظرات خود را زیر همین پست برای ما کامنت کنید.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *