2024/04/18

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سیو سود در بورس چیست؟ | آشنایی با استراتژی‌های سیو سود

سیو سود در بورس چیست؟ | آشنایی با استراتژی‌های سیو سود

مهم ترین اصل در سرمایه­ گذاری این است که فرد با کمترین ریسک بیشترین بازدهی را کسب نماید. یکی از راهکارهای محدود کردن ریسک در معاملات بازار سرمایه استفاده از استراتژی سیو سود است که ما در بخش آموزش بورس به طور کامل به این موضوع می‌پردازیم.

سیو سود استراتژی­های متفاوتی دارد که به سرمایه گذار کمک می­کند تا با کاهش ریسک و هزینه فرصت بتواند بیشترین بازدهی را کسب نماید. سهامدار زمانی اقدام به سیو سود می­کند که به سطح سود مورد نظرخود رسیده و همچنان به آینده سهام دید مثبتی دارد لیکن نگرانی از کاهش ناگهانی قیمت وجود دارد.

در حقیقت می­توان گفت در این شرایط رشد قیمت از این سطح به بعد به سختی اتفاق می‌­افتد در نتیجه سهامدار ترجیح می­‌دهد در این سطح اقدام به ذخیره سود نموده تا اگر افت قیمت ناگهانی هم رخ داد متضرر نشود و بیشترین سود را کسب نماید.

از طرف دیگر، در زمان­‌هایی که در بازار شاهد خروج نقدینگی و یا رشد خیلی سریع و غیر­معمول بازار هستیم، سهامدار باید اقدام به سیو سود نماید. در واقع می‌­توان گفت ذخیره سود به فرد کمک می­‌کند تا معاملات سودآور خود را حفظ نموده و تا حد امکان از معاملات زیان­ده بزرگ اجتناب کند. در نتیجه سهامی که بیش از حد معمول رشد کرده است باید در الویت سیو سود باشد.

استراتژی های سیو سود

1- در استراتژی سیو سود کوتاه‌ مدت، سرمایه­ گذار یک دید کوتاه مدت سه هفته ­ای تا سه ماهه دارد که با توجه به آن اقدام به تحلیل سهم شرکت­ ها و خرید و فروش می­‌نماید. در این شرایط، فرد با توجه به تحلیلی که از سهام مورد نظر خود داشته، بر روی حمایت سهم اقدام به خرید نموده و بر روی مقاومت سهام را به فروش می­رساند تا از این طریق سیو سود نماید.

2- در استراتژی سیوسود میان مدت، سرمایه­ گذار بازه زمانی دو ماهه تا شش ماهه را مد نظر دارد و با توجه به اینکه فرد تا چه میزان ریسک­ پذیری دارد می­توان دو استراتژی متفاوت را برای آن متصور شد. معمولا افرادی که ریسک ­پذیری کمتری دارند، اصل سرمایه را فروخته و سود سهام را نگهداری می ­نمایند. در این روش از طریق تقسیم اصل مبلغ سرمایه‌گذاری بر قیمت سود سهام می­توان تعداد سهامی که برای ذخیره سود باید به فروش برسد را به دست آورد. ولی اگر فرد ریسک­ پذیرتر باشد می­تواند سود سهام را بفروشد و اصل سرمایه را نگه دارد که با تقسیم سود سهام بر قیمت روز آن تعداد سهامی که باید فروخته­ شود به دست می­‌آید.

توجه به صف خرید سهام مورد نظر بسیار حائز اهمیت است. بدیهی است زمانی که سهام مورد نظر صف خرید است و روند صعودی دارد، عاقلانه است که فرد سهام را نگه­دارد و زمانی اقدام به فروش نماید که صف خرید سهم شروع به ریزش نموده تا از این طریق اقدام به حفظ سود کند.

استراتژی های سیو سود

3- در استراتژی ذخیره سود بلندمدت، بازه زمانی سرمایه­گذاری شش ماهه تا یکساله است و سرمایه‌گذار سود و اصل سرمایه را نگه­داری می­کند تا در آینده با توجه به رشد ارزش ذاتی سهام و شاخص­های اقتصادی، سود کلانی به دست ­آورد. بدیهی است با کاهش سرمایه در یک سهام، ریسک سهم نیز کاهش می­یابد. در نتیجه می­توان از طریق فروش پله­ ای (فروش چند مرحله‌ای) سهم اقدام به سیو سود نمود. به طور مثال زمانی که سهم به مقاومت رسیده ولی فرد از ادامه روند آن اطمینان ندارد، قسمتی از سهم (به عنون مثال 50درصد) را فروخته تا سیو سود نماید. اگر در روزهای آتی سهام شاهد ریزش آن بود، زمانی که  به حد ضرر رسید مابقی آن را می فروشد تا از زیان مازاد جلوگیری نماید.

برخی نکات مهم در رابطه با سیو سود

1- همیشه در سهامی سیو سود کنید که رشد و سود خوبی را حاصل کرده و سهامی را در اولویت سیو سود قرار بدید که بیش از حد رشد کرده باشد.

2- زمانی که حقوقی سهمی را عرضه می‌کند و به طور کلی تزلزل زیادی در سهم دیده م‌ شود ذخیره سود کنید.

3- می‌توانید در طی چند روز سیو سود کنید به طور مثال یک روز ۳۰درصد، روز بعدی ۳۰درصد، روز بعدی ۴۰درصد. یا اینکه می‌توانید در یک روز نصف و در روز دیگر نصف بعدی سهم را بفروشید.

4- زمانی که  اخبار منفی از شرکت منتشر شد به فکر ذخیره سود باشید.

5- زمانی که مشاهده می‌کنید نقدینگی در حال خروج از بازار است به فکر سیو سود باشید.

6- در بازارهایی که رشد سریعی دارند و طمع زیادی در آن دیده می‌شود سیو سود را مبنای کار خود قرار دهید. در مفهوم کلی می‌توان گفت زمانی که معامله‌گر همچنان به آینده سهام دید مثبت و انتظار افزایش قیمت را دارد، بهترین زمان ذخیره سود  می‌باشد. اما به زبان ریاضی وضعیت تفاوت دارد بدین معنی که تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال افزایش و کاهش قیمت سهم و همچنین زمان مناسب سیو سود را به فرد نشان می‌دهند.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *