خراسان/علیزاده عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس جزئیاتی در خصوص رفتار حقوقی ها و شرکت های نزدیک به دولت مطرح کرده و گفته که برای مثال یک شرکت حقوقی نزدیک به دولت در مدت 20 روز 4000میلیارد تومان فروش داشته است اما اکنون همان سهم را به یک سوم قیمت خریداری می کند!

محسن علیزاده در گفت وگو با تسنیم، ضمن اشاره به وضعیت بورس و رشد بیش از حد در نیمه اول امسال از ناهماهنگی دولت در خصوص عرضه صندوق پالایشی و همچنین ناتوانی در هدایت نقدینگی بورسی به تولید انتقاد کرد و گفت : به دلیل این مسائل  فرصت بورس به تهدید تبدیل شد. عضو شورای‌عالی بورس افزود: بسیاری از بانک های حاضر در بازار سرمایه عملاً ورشکسته بودند و بدهی‌های آن ها بسیار بیشتر از دارایی‌ها و سرمایه شان بود اما با توجه به رخدادهای نیمه اول سال این بانک ها از ورشکستگی خارج شدند و به‌عنوان بنگاه های عظیم مشغول فعالیت هستند.

فروش ها و خریدهای شیرین یک حقوقی نزدیک به دولت
علیزاده با ابراز این که برای کمیسیون اقتصادی محرز شده است که برخی شرکت های حقوقی در مقطعی دست به فروش های خارج از قاعده و بیش از حد زده‌اند،‌ گفت: بر این اساس درآمدهای  بسیار خوبی از بازار سرمایه کسب کرده‌اند، به عنوان مثال یک شرکت حقوقی نزدیک به دولت در مدت 20 روز 4 هزار میلیارد تومان فروش داشته است. هرچند وزارت اقتصاد به این موارد نقد داشته اما در دوره اخیر که شرکت ها ملزم به بازارگردانی شده‌اند، شرکت مذکور تنها 800 میلیارد تومان خرید داشته است، ‌آن هم در شرایطی که قیمت ها تقریباً یک‌سوم شده است. وی با اشاره به عدم عرضه شرکت ها در میانه موج صعودی بازار اضافه کرد: یک شرکت دیگر هم سهام خود را در اوج قیمتی در 23 مرداد ماه هر سهم به‌ قیمت حدود 3200 تومان فروخته است و امروز همان سهم را زیر 1000 تومان خریداری می‌کند.

احتمال مجازات خاطیان بورسی
عضو کمیسیون اقتصادی افزود: بر اساس دستورالعمل اخیر رئیس قوه قضاییه دوستانی که به وظایف خود در قبال بورس عمل نکرده‌اند می‌توانند مجازات شوند، زیرا به سرمایه مردم آسیب رسیده است. دولت میزبان خوبی برای سرمایه‌های مردم نبود،‌ عموم مردم به ورود به بازار سرمایه دعوت شدند اما در نهایت پشت آن ها در بورس خالی شد. مردم پول جیب خود، طلای همسران، خانه و خودروی خود را فروختند و وارد بورس شدند اما حالا متضرر شده‌اند. علیزاده ضمن اشاره به این که بر اساس دستورالعمل اخیر رئیس قوه قضاییه دوستانی که به وظایف خود در قبال بورس عمل نکرده‌اند می‌توانند مجازات شوند، تصریح کرد: اگر حقوقی ها به این شکل ادامه دهند پیرو جلسه همکاران ما با مسئولان ارشد دستگاه قضایی حتماً با آن ها برخورد سلبی صورت خواهد گرفت.به گزارش تسنیم با اظهارات علیزاده حال این سوال مطرح می‌شود که چند مجموعه حقوقی در بورس وجود دارند که هرسه ویژگی یاد شده در آن ها خودنمایی می‌کند. با کمی بررسی به چند گزینه احتمالی می‌رسیم که مجموعه شبه دولتی و از صندوق های بازنشستگی هستند که البته نام و نشان آن برای خود دولت و مجلس و حتی سازمان بورس مشخص است.