فارس/ وزیر صمت در مراسم رونمایی از نخستین پیشرانه سه استوانه ایرانی گفت: گردش مالی خودروسازان در ایران 80 هزارمیلیارد تومان و سهم این صنعت از تولید ناخالص داخلی 2.5 درصد است.

علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز در مراسم رونمایی از موتورهای جدید تولید ایران در مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو اعلام کرد: گردش مالی صنایع خودروی ایران 80 هزار میلیارد تومان است که در بخش صنعت 12 درصد و در تولید ناخالص ملی 2.5 درصد است که خودروسازان با توجه به بازار انحصاری در ایران دارای تقاضای مهمی برای خرید خودرو در ایران و منطقه هستند.

وی افزود: با توجه به بازار نسبتاً انحصاری ایران، این فرصت برای خودروسازان فراهم شده تا خودروسازان قیمت محصولات خود را مناسب کرده  و کیفیت را برای مردم بالا ببرند و در کاهش هزینه سربار بیشتر بکوشند.

رزم‌حسینی همچنین از افزایش 50درصدی تولید خودرو تا پایان خرداد سال آینده خبر داد و گفت: امیدواریم به اندازه‌ای خودرو تولید شود که متقاضیان بتوانند به خودروی مناسب خود برسند.

وی همچنین از سایر شرکت‌های خودروسازی درخواست کرد برای تولید موتور جدید با ایران خودرو همکاری داشته باشند.

 اولین تجربه تولید موتور داخلی 5 سال طول کشید
در این مراسم همچنین مصطفی میرسلیم نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سال 81 که قرار شد خودروی ملی تولید شود 5 سال تولید کشید تا اولین موتور ملی راه‌اندازی شود و در سال 87 تولید موتور ملی به تولید انبوه رسید.

میرسلیم گفت: بعد از اینکه تحریم‌ها از سال 96 تشدید شد شرکت سازنده خارجی برای ساخت موتور  ما را تنها گذاشت و ما به فکر طراحی موتور داخلی افتادیم، ابتدا از ساخت موتور ابلق یعنی تولید از قطعات موجود بازار شروع شد تا بتوانیم میزان آلایندگی این موتور را کاهش دهیم و در حال حاضر برای تولید موتور سه استوانه‌ای تلاش می‌کنیم در حالیکه قبلاً چنین موتوری در بازار وجود نداشت.

وی افزود: برای تولید موتور ملی نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.

 موتور سه استوانه از سال 1402 به تولید انبوه می‌رسد
در این نشست، شرعی از تولیدکنندگان موتور سه استوانه تولید ملی توضیحاتی درباره این موتور ارائه کرد و گفت: اولین موتور آزمایشی امروز رونمایی می‌شود و از سال 1402 به تولید انبوه می‌رسد. 

همچنین علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم اظهار داشت: خودروسازان مسیر اصلاح رویه را آغاز کرده‌اند و ذی‌نفعان صنعت خودروسازی تعداد زیادی از کارکنان این شرکت‌ها همچنین سهامداران خودروسازان هستند و ما برای جایگزینی خودروی ملی با خودروهای وارداتی نیاز به طراحی موتور و سرمایه‌گذاری در این بخش داریم.

وی همچنین افزود: اخیراً شنیده‌ام عده‌ای می‌خواهند خودروهای دسته دوم خارجی از مناطق آزاد وارد کنند که امیدوارم این شایعه‌ای بیش نباشد و چین اتفاقی رخ ندهد.

در این مراسم همچنین جمله‌ای از مقام معظم رهبری در بازدید ایشان از مراحل ساخت تولید موتور ملی که فرموده بودند آن فکر و ذهنی که می‌تواند ماهواره تولید کند و برای ارسال ماهواره در مدار 36 هزار کیلومتر هدف‌گذاری کند قطعاً چنین روحیه‌ای ابتکار و خلاقیت برای تولید خودرو با مصرف 5 لیتر در 100 کیلومتر را خواهد داشت، نصب شده بود.

در پایان این مراسم 3 اصله نهال به نشان سه نوع موتور جدید که در ایران خودرو طراحی و رونمایی شده است توسط رزم‌حسینی وزیر صمت در محوطه حیاط شرکت تحقیقات موتور در جاده کرج کاشته شد.