2024/04/17

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سقوط نقره به کانال ۲۴دلاری / تاثثیر منفی جلسه فدرال رزرو بر فلزات گرانبها

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛  قیمت طلا در پی کاهش شاخص دلار آمریکا محدوده قیمتی تقریبا ثابتی داشت در حالی که نقره روند نزولی قابل توجهی طی کرد. سرمایه‌گذاران با تمرکز بر جلسه دو روزه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو FOMC که روز سه‌شنبه آغاز شد و بعد از ظهر چهارشنبه پایان می‌یابد، در معاملات خود محتاط عمل کرده‌اند. تورم و چشم‌انداز رشد اقتصادی موضوعات مهمی است که سرمایه‌گذاران به ارزیابی دقیق آنها در جلسه جاری FOMC خواهند پرداخت.

برخی از ناظران بازار درباره چشم‌انداز کندتر شدن رشد اقتصادی آمریکا و جهان و روند افزایشی تورم که در گذشته رکود تورمی نامیده می‌شد، اختلاف نظرهایی دارند. همچنین تحلیل‌گران به دنبال ارزیابی نتیجه جلسه و سخنرانی جروم پاول رییس فدرال رزرو هستند که احتمالا تغییراتی در بازار بر جای خواهد گذاشت. بر این اساس روز گذشته طلای آتی آگوست با ۰.۴۰ دلار کاهش به قیمت ۱۷۹۹.۶۰ دلار در هر اونس و نقره ‌آتی سپتامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۷۳۸ دلار کاهش به قیمت ۲۴.۵۸ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته روند نزولی داشتند، در ایالات متحده هم هر سه شاخص اصلی پس از پنج روز صعود بی‌وقفه روند نزولی در پیش گرفتند. با وجود برخی نگرانی‌ها از شیوع بیشتر نوع دلتای ویروس کرونا در برخی از کشورها، اما در طول روزهای گذشته انتشار گزارش سود شرکت‌های بزرگ باعث افزایش قیمت سهام در بازارها شده است.

بازار در هفته جاری نظاره‌گر دیدار مقامات چین و ایالات متحده است و این مسئله نشان می‌دهد که دو کشور همچنان رویکرد محتاطانه نسبت به یکدیگر دارند.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا اندکی کاهش یافت اما روند صعودی همچنان در نمودارهای روزانه مشهود است. قیمت آتی نفت خام نیمکس در معاملات روز گذشته اندکی کاهش یافت و هر بشکه نفت خام در حدود ۷۱.۵۰ دلار معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری ایالات متحده نیز در محدوده ۱.۲۳ درصدی معامله شد.

نمودار طلا و نقره جهانی

(نمودار روند حرکت۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی و نزولی قیمت‌های معاملات آتی طلا در یک سطح کلی فنی و کوتاه مدت قرار دارد. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به بالاترین سطح قیمت معاملات ماه جولای یعنی ۱۸۳۵ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۷۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز دوشنبه یعنی ۱۸۱۲ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۲۵ دلار در هر اونس است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا در کمترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۷۹۲.۸۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۱۷۸۹.۱۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نمودار طلا و نقره جهانی

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره سپتامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است که این روند در معاملات روز گذشته تقویت شده است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی قیمت‌های آتی سپتامبر به ۲۵.۵۸ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها دستیابی به پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه مارس یعنی ۲۳.۸۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۵.۳۲ دلار در هر اونس مشاهده شده در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۲۴.۵۱۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۴.۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *