2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سقوط قیمت بیت کوین؛ بررسی ۳ دلیل اصلی

سقوط قیمت بیت کوین؛ بررسی ۳ دلیل اصلی

قیمت بیت کوین روز گذشته با سقوطی محسوس، حدود ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست داد. کارشناسان معتقدند که تلاقی فاکتورهای درون‌زنجیره‌ای و عوامل تکنیکال باعث این سقوط شدند.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت بیت کوین دیروز و همزمان با بازشدن کندل هفتگی جدید، تنها در عرض ۴ ساعت، سقوطی ۶ درصدی را تجربه کرد.

تحلیل‌گران از ۳ عامل کندل هفتگی تازه، نرخ تأمین سرمایه بالا و جریان ورودی استیبل کوین‌ها، به‌عنوان سه فاکتور اصلی در ضعیف روند قیمت بیت کوین یاد می‌کنند.

کندل هفتگی جدید

معمولاً وقتی یک کندل هفتگی تازه باز می‌شود، شاهد افزایش نوسانات در قیمت بیت کوین خواهیم بود؛ چراکه روند روز دوشنبه بازار، می‌تواند عملکرد بیت کوین تا پایان هفته را تعیین کند.

نمودار قیمت بیت کوین

رکت کپیتال (Rekt Capital)، تحلیل‌گر بازار، خاطر نشان کرد که بیت کوین شاهد یک پولبک (بازگشت به سطح) بیش‌از‌اندازه بوده است. او ضمن بیان این مسئله که بیت کوین در شرف یک «بازآزمایی سریع» است، گفت:

تا به اینجا بیت کوین با یک پولبک وارد منطقه قرمز (روی نمودار) شده است و این پولبک را تا پایین این محدوده هم ادامه داده است. از لحاظ تکنیکال، بیت کوین ممکن است در روندی بازآزمایی سریع و ناگهانی قرار داشته باشد.

اگر بیت کوین موفق به بازگشت به قیمت ۵۵,۰۰۰ دلار نشود، معامله‌گران پیش‌بینی می‌کنند که احتمال سقوط شدید تا ناحیه حمایتی ۴۶,۷۰۰ دلار وجود دارد.

بازارهای آتی

زمانی که قیمت بیت کوین سقوط خود را آغاز کرد، نرخ تأمین سرمایه در بازارهای آتی در صرافی‌های بزرگ بالای ۰.۱ درصد بود.

این نرخ نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از بازار در حال خرید (لانگ) بودند و همین مسئله باعث اشباع بازار شد.

داده‌های بای‌بی‌تی

داده‌های بای‌بی‌تی (Bybt) نشان می‌دهد که همزمان با اشباع بازار، ۱۹۴,۵۴۱ معامله‌گر در ۲۴ ساعت گذشته لیکویید شدند و ۱.۸۳ میلیارد دلار از سرمایه‌های خود را از دست دادند. این میزان از ۲۱ فوریه (۳ اسفند) تا به حال بی‌سابقه بوده است.

در نهایت این موضوع باعث شد تا قیمت بیت کوین به زیر ۵۷,۰۰۰ دلار برسد. مایکل ون دپوپ (Michael van de Pope)، از این ناحیه به‌عنوان یک حمایت کلیدی یاد کرده و گفته بود:

بیت کوین تقلای زیادی برای نگه داشتن این ناحیه پراهمیت می‌کند. باید روند صعودی ادامه داشته باشد، در غیر این صورت شاهد بازگشت دوباره قیمت به فاز نوسانات عرضی خواهیم بود.

جریان ورودی استیبل کوین‌ها

پیش از سقوط قیمت بیت کوین، داده‌های درون‌زنجیره‌ای کریپتوکوانت (CryptoQuant)، نشان می‌دهد که حجم بالایی از سپرده‌گذاری‌ها در صرافی جمینی (Gemini) انجام گرفته بود.

شایان ذکر است که جمینی به‌همراه کوین بیس، از جمله بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال در آمریکا به حساب می‌آیند. لقب جمینی «صرافی نهنگ‌ها» است.

میانگین سرمایه‌های ورودی به صرافی‌ها

کی یانگ جو (Ki Young Ju)، مدیرعامل کریپتوکوانت، در این باره گفت:

این ۱۸,۰۰۰ بیت کوینی که سپرده‌گذاری شده است، قانونی به شمار می‌رود؛ چراکه در نتیجه یک تراکنش از کیف پول کاربر به کیف پول داغ صرافی جمینی منتقل شده است. میانگین سرمایه ورودی به تمام صرافی‌ها با افزایشی شدید همراه بوده است. اگر موقعیت خرید (لانگ) دارید، از اهرم‌های بالا استفاده نکنید.

علاوه بر فشار فروش نهنگ‌ها، تأثیر گسترده جریان سرمایه‌های ورودی به صرافی‌ها در شکل‌گیری روند اخیر، نشانه‌ای نزولی است.

جو در ادامه عنوان کرد که جهش اخیر قیمت بیت کوین به‌واسطه سرمایه‌هایی که به‌صورت استیبل کوین‌ها نگهداری می‌شدند، تسریع شده است و در این روند سرمایه‌گذاران نهادی نقش چندانی نداشته‌اند. او در ادامه افزود:

اختلاف قیمت کوین بیس (پریمیوم) همیشه وقتی قیمت بیت کوین ۲۰,۰۰۰ دلار، ۳۰,۰۰۰ دلار، ۴۰,۰۰۰ دلار و ۵۰۰۰۰ دلار را می‌شکست، بسیار بالا بود. نیروی محرکه این روند صعودی به ۶۰,۰۰۰ دلار، سرمایه‌گذاران نهادی آمریکایی نیستند. این روند را استیبل کوین‌ها ایجاد کرده‌اند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *