1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سقوط شدید قیمت اتریوم؛ همچنان امکان بازگشت روند وجود دارد

سقوط شدید قیمت اتریوم؛ همچنان امکان بازگشت روند وجود دارد

سقوط شدید قیمت اتریوم؛ همچنان امکان بازگشت روند وجود دارد

طی ۵ روز اخیر، قیمت اتریوم با افت ناگهانی ۲۷ درصدی روبه‌رو شده است. با این حال، میزان اترهای سپرده‌گذاری‌شده (قفل‌شده) در پروتکل‌های دیفای، از وقوع یک روند صعودی در میان‌مدت خبر می‌دهد.

به گزارش کریپتواسلیت، رایان سین آدامز (Ryan Sean Adams)، بنیان‌گذار میتاس کپیتال (Mythos Capital) می‌گوید که کاربران تازه‌کار هنوز وارد حوزه دیفای نشده‌اند.

سقوط شدید قیمت اتریوم؛ همچنان امکان بازگشت روند وجود دارد

آدامز بر این باور است که کهنه‌کارهای بازار ارزهای دیجیتال، بخش عمده‌ای از کاربران دیفای را تشکیل می‌دهند. از این رو اگر پای کاربران جدید به بازار نوپای دیفای باز شود، تقاضا برای اتر اوج می‌گیرد.

گفتنی از ابتدای ژوییه (۱۱ تیر) تاکنون، ارزش کل دارایی‌های سپرده‌گذاری‌شده در پروتکل‌های دیفای از کمتر از ۲ میلیارد دلار به بیش از ۸.۴ میلیارد دلار رسیده است.

این افزایش شدید فعالیت‌ها در حوزه دیفای باعث شد تا بهای اتر شاهد موج افزایشی بی‌سابقه‌ای باشد.

در شبکه بلاک چین اتریوم، کاربران برای پردازش تراکنش‌ها روی قراردادهای هوشمند بر اتر متکی هستند. کارمزد تراکنش‌ها روی این شبکه که با عنوان گس نیز شناخته می‌شود، پس از داغ‌شده بازار دیفای، افزایشی جهش‌وار را تجربه کرده است.

سقوط شدید قیمت اتریوم؛ همچنان امکان بازگشت روند وجود دارد

روند فزاینده تقاضا برای گس و ظرفیت محدود شبکه اتریوم از جمله دلایلی هستند که به رشد بهای اتر دامن زده‌اند.

آدامز می‌گوید که در ماه‌های آتی منتظر وقوع جرقه‌ای در بهای اتر است. به‌زعم او وقتی خون تازه‌ای به رگ‌های بازار تزریق شود، می‌توان انتظار داشت اتر، روندی افزایشی را در پیش بگیرد. او می‌گوید:

تقریباً ۷ درصد از موجودی کل اتر در پروتکل‌های دیفای قفل شده، اما قیمت اتر افزایش نمی‌یابد، چرا؟ پاسخ من این است که این سپرده‌گذاری در کنار تمامی فعالیت‌های اخیر حوزه دیفای، همه از سوی کاربران دیرپای ارزهای دیجیتال صورت گرفته است. علاوه‌ بر این، بسیاری اقدام به اخذ موقعیت‌های معاملاتی خرید (لانگ) در بازار اتر کرده‌اند و ما هنوز شاهد ورود کاربران تازه‌کار به حوزه دیفای نبوده‌ایم. بنابراین برای شعله‌ورشدن بازار اتر، منتظر وقوع جرقه‌ای هستیم.

پذیرش دیفای با دو مانع بزرگ مواجه است.

اولاً کارمزدهای بالا ورود کاربران جدید را به این حوزه دشوار می‌کند. کاربران باید علاوه‌بر حساب و کتاب هزینه‌های گس، پول‌های زیادی هم بابت استفاده از کیف پول‌های غیرامانی مثل متامسک (Metamask) بپردازند که خود باعث می‌شود روند پذیرش دیفای، بغرنج‌تر شود.

دوم آنکه پروتکل‌های دیفای برای کاربران تازه‌از‌راه‌رسیده، چالش‌برانگیز هستند؛ چراکه در این پروتکل‌ها هیچ شخص ثالثی وجود ندارد که کاربران بتوانند به او تکیه کنند.

با این حال، تحلیل‌گران انتظار دارند که با گذشت زمان و ساده‌ترشدن تجربه کاربری دیفای، راه برای ورود کاربران جدید به این حوزه هموارتر شود.

هنگامی که تعداد اترهای سپرده‌گذاری‌شده در حوزه دیفای از مرز ۵ میلیون واحد عبور کرد، زیروایکس‌نیک (0xNick)، بنیان‌گذار وب‌سایت Ethereumprice.org گفت که بحران عرضه اتر در حال شکل‌گیری است. او گفته بود:

اترهای قفل‌شده در حوزه دیفای از آستانه ۵ میلیون واحد عبور کرده و این میزان، برابر با ۴.۵ درصد از کل موجودی درگردش این ارز دیجیتال است. مثل روز روشن است که یک بحران نقدینگی در سمت عرضه اتر دارد شکل می‌گیرد. وای اتر (yETH) و فاز صفر اتریوم ۲.۰ نیز به این بحران دامن خواهند زد.

اینکه آیا افزایش فشار فروش روی اتریوم و بیت کوین، سد راه پیشرفت دیفای شده یا خیر، هنوز نامعلوم است.

بیشترین بازده پروتکل‌های دیفای از توکن‌های نظارتی به دست آمده‌ است. با افزایش فروش اتر، احتمال سقوط بهای توکن‌های نظارتی شدت می‌گیرد و این می‌تواند بازده آنها را در کوتاه‌مدت کاهش دهد.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *