1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سقوط بیت کوین به ۳۸هزار دلار؛ وضعیت بازار در ۳۰ روز آینده چگونه خواهد بود؟

سقوط بیت کوین به ۳۸هزار دلار؛ وضعیت بازار در ۳۰ روز آینده چگونه خواهد بود؟

سقوط بیت کوین به ۳۸هزار دلار؛ وضعیت بازار در ۳۰ روز آینده چگونه خواهد بود؟

وضعیت بازار در ماه مه (اردیبهشت) سال‌های گذشته، عمدتاً صعودی بوده است. امسال اما، بازار شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند و بازدهی بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۲ همچنان منفی است. با این اوصاف، آیا عملکرد خوب قیمت در ماه مه سال‌های گذشته، این بار هم تکرار می‌شود؟

به گزارش کوین دسک، بیت کوین روز گذشته و به‌دنبال سقوط قیمت‌ها در بازار جهانی سهام، از اوج ۴۰٬۲۰۰ دلاری خود یک حرکت نزولی جدید را آغاز کرد.

عملکرد بیشتر آلت کوین‌های مطرح بازار در ۲۴ ساعت گذشته بدتر از بیت کوین بوده که نشان می‌دهد با تشدید نوسان‌ها در بازار، میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران هم کاهش یافته است. برای مثال، اتریوم در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۵ درصد کاهش قیمت داشته و اولنچ نیز سقوطی ۶ درصدی را تجربه کرده است؛ این در حالی است که بیت کوین در مدت مشابه چیزی حدود ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

شاخص بورسی «S&P500» نیز روز جمعه با سقوط مواجه شد و اکنون در آستانه بدترین شروع سالانه خود از ۱۹۴۲ دلار قرار دارد. در همین حال، قیمت طلا در بازارهای جهانی در ۲۴ ساعت گذشته رشد کرده و همچنان جهش ۶ درصدی شش ماه گذشته آن دست‌نخورده باقی مانده است.

بیت کوین امسال از بورس و طلا عقب مانده است

عملکرد بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون در مقایسه با شاخص بورسی S&P500 و طلا ضعیف‌تر بوده است. با این حال، همان طور که از نمودار زیر پیداست، این ارز دیجیتال در این بازه زمانی ۴ ماهه بازدهی بیشتری از اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا داشته است. بازارهای مالی به‌طور کلی از ابتدای سال ۲۰۲۲ درگیر فضای پرریسکی بوده‌اند که از افزایش تنش‌ها میان روسیه و غرب (در مسئله جنگ اوکراین) و عوامل کلان اقتصادی نشئت گرفته است.

در دوره‌هایی شبیه به این که احساس اطمینان میان سرمایه‌گذاران فروکش می‌کند، فعالان بازار نیز سهم دارایی‌های پرریسکی مانند ارزهای دیجیتال و سهام را در سبد سرمایه‌گذاری خود کاهش می‌دهند. در چنین شرایطی، افزایش نرخ بهره بانکی معمولاً به کاهش بازدهی اوراق قرضه منجر می‌شود. در مقابل اما، طلا و دیگر دارایی‌هایی که به‌نوعی «کالا» محسوب می‌شوند، اغلب با افزایش تورم، ارزش بیشتری پیدا می‌کنند.

روند قیمتی بیت کوین از ابتدای سال جاری میلادی، پرنوسان و بدون یک جهت مشخص بوده و محور میانی این نوسانات نیز سطح ۴۰٬۰۰۰ دلار است. با وجود بازدهی منفی بیت کوین از ابتدای امسال، قیمت بیت کوین همچنان ۱۶ درصد بیشتر از کف ۳۳٬۰۰۰ دلاری است که در ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) به ثبت رسید. این در حالی است که شاخص S&P500 اکنون در پایین‌تر سطح خود از ابتدای سال ۲۰۲۲ قرار دارد.

سقوط بیت کوین به ۳۸هزار دلار؛ وضعیت بازار در ۳۰ روز آینده چگونه خواهد بود؟

حمام خون ارزهای دیجیتال در یک ماه گذشته

نمودار زیر بازدهی ۲۰ ارز دیجیتال مطرح بازار را در ۳۰ روز گذشته نشان می‌دهد که برای تمام ارزهای موجود در این فهرست منفی است.

این شاخص که کوین دسک ۲۰ (CoinDesk ۲۰) نام دارد، وضعیت هزاران ارز دیجیتال را بر اساس ارزش بازار، حجم معاملات و چند معیار دیگر بررسی می‌کند و خروجی آن گروهی دارای ۲۰ عضو از مهم‌ترین ارزهای بازار است. ۹۹ درصد از حجم معاملات ۸ صرافی بزرگ جهان نیز به این ۲۰ ارز دیجیتال اختصاص یافته است.

در ۳۰ روز گذشته دوج کوین میان ۲۰ ارز موجود در این فهرست بهترین عملکرد را داشته است که اصلی‌ترین دلیل آن جهش ۲۰ درصدی قیمت این توکن در هفته گذشته است؛ جهشی که پس از پذیرش پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید توییتر اتفاق افتاد. این میم کوین تاکنون بخش زیادی از رشد روزهای اخیر خود را اصلاح کرده است؛ اما همچنان در مقایسه با شیبا اینو که در این مدت ۱۸ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده، عملکرد به‌مراتب بهتری داشته است.

اتریوم کلاسیک، ارز دیجیتالی که پس از دو‌شاخه‌شدن شبکه اتریوم در سال ۲۰۱۶ میلادی شکل گرفت، بدترین عملکرد را در این فهرست داشته است. این در حالی است که این ارز دیجیتال در ماه مارس (اسفند) بهترین عملکرد را میان ۲۰ ارز این فهرست داشت.

اتریوم و بیت کوین در ماه آوریل (فروردین) و در مقایسه با سایر ارزهای بازار، فشار فروش کمتری را تجربه کردند. معمولاً آلت کوین‌ها در بازارهای نزولی عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند و دلیل آن هم این است که در مقایسه با بیت کوین به ریسک‌پذیری بیشتری نیاز دارند. به همین خاطر می‌توان گفت ریسک‌پذیری فعالان بازار در این یک ماه کمتر شده است.

سقوط بیت کوین به ۳۸هزار دلار؛ وضعیت بازار در ۳۰ روز آینده چگونه خواهد بود؟

مه بیشتر اوقات ماه خوبی بوده است

سؤالی که با نزدیک‌شدن به شروع ماه مه (اردیبهشت) ذهن معامله‌گران را درگیر کرده، این است که آیا کاهش قیمت‌ها در ماه آوریل (فروردین) می‌تواند به شکوفایی بازار در ماه مه منجر شود یا خیر.

بخش بالایی نمودار زیر متوسط بازدهی هر ماه بیت کوین را در طول تاریخ نشان می‌دهد. بخش پایینی تصویر هم نشان می‌دهد که بیت کوین در ۹ سال گذشته در چند درصد از مواقع در هر ماه بازدهی مثبت داشته است.

بیت کوین در طول تاریخ به‌طور متوسط در ماه‌های مه (اردیبهشت) هر سال، ۱۷ درصد بازدهی داشته است. عملکرد تاریخی بازار سهام هم در ماه‌ مه سال‌های گذشته قوی بوده است و همین موضوع می‌تواند خریداران را تشویق کند تا پس از ۳ ماه نوسان محدودی قیمت، دوباره وارد بازار شوند.

این نکته بسیار حائز اهمیت است که عملکرد قیمت در سال‌های گذشته نمی‌تواند تضمینی برای تکرار همان اتفاق در آینده باشد. برای مثال، شاخص‌های تکنیکال به ادامه نوسانات عرضی و تثبیت قیمت در آینده اشاره می‌کنند که البته ممکن است با افزایش محدود قیمت هم همراه شود. ضمن اینکه احساسات معامله‌گران بازارهای مشتقه هم یک‌دست نیست.

سقوط بیت کوین به ۳۸هزار دلار؛ وضعیت بازار در ۳۰ روز آینده چگونه خواهد بود؟

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *