2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سقوط ارزش سولانا هم‌زمان با فروپاشی FTX؛ آیا بازی دیگر تمام شده است؟

سقوط ارزش سولانا هم‌زمان با فروپاشی FTX؛ آیا بازی دیگر تمام شده است؟

سولانا به‌شدت با صرافی FTX و سم بنکمن فرید در هم آمیخته است؛‌ به حدی که فروپاشی این صرافی در هفته گذشته، نوسان زیادی را به اکوسیستم سولانا وارد کرد. در شرایط کنونی، بزرگترین ترس این است که سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان این اکوسیستم را رها کنند. آیا دیگر بازی برای سولانا تمام شده یا این اکوسیستم می‌تواند خود را احیا کند؟

به گزارش بی‌این‌کرپیتو، فروپاشی این اکوسیستم در سقوط ارزش توکن سولانا منعکس شده است. از زمان آغاز بحران FTX در ۶ نوامبر (۱۵ آبان)، قیمت سولانا بیش از ۵۰درصد سقوط کرده است و اکنون کمی بیشتر از ۱۴ دلار معامله می‌شود. بر اساس داده‌‌های کوین گیکو، ارزش این توکن نسبت به بالاترین حد قیمت خود، ۲۶۰.۰۶ دلار بیش از ۹۴.۵درصد کاهش یافته است.

الکس والایتیس (Alex Valaitis)، بنیان‌گذار دبلیو‌تری‌تی (W3T)، روز ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) در رشته توییتی نوشت که چرا هنوز فکر می‌کند هنوز همه چیز برای سولانا تمام نشده است.

آیا بازی برای سولانا تمام شده است یا اکوسیستم می‌تواند دوباره احیا شود؟

اول نیمه خالی لیوان

سولانا مدت‌هاست که به‌دلیل حمایت توسط سرمایه‌گذاران خطرپذیر و متمرکزشدن مورد انتقاد قرار گرفته است. در حال حاضر جنبه منفی این امر به‌شدت مشهود است. این اکوسیستم متمرکز است،‌ زیرا صرافی FTX و آلامدا ۵۸میلیون توکن سولانا دارند که تقریباً ۱۱درصد از عرضه کل را تشکیل می‌دهد.

والایتیس خاطرنشان کرد، مشخص نیست که چه مقدار از این قبلاً  آزاد شده و چه مقدار به دعوی حقوقی FTX گره خورده است.

برنامه‌های دیفای سولانا نیز با کاهش ۹۶درصدی ارزش سرمایه کل قفل‌شده از زمان بالاترین رقم ۱۰میلیارد دلاری به‌شدت آسیب دیده‌اند. طبق داده‌های دیفای لاما، در حال حاضر تنها ۳۳۵میلیون دلار وثیقه در بخش دیفای سولانا وجود دارد.

والایتیس، پروژه سروم را مسبب بسیاری از این مشکلات می‌داند، یک صرافی غیرمتمرکز که توسط سم بنکمن فرید راه‌اندازی شده بود. بسیاری از برنامه‌های غیرمتمرکز پیشرو پشتیبانی از سروم را قطع کردند و توسعه‌دهندگان در تلاش‌اند تا کنترل FTX را بر روی این پروژه حذف کنند. همچنین، قیمت توکن SRM در دو هفته گذشته حدود ۶۰درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این، ارزش توکن‌های رپد‌شده دیفای سولانا نیز به این دلیل سقوط کرد که توسط وثیقه FTX پشتیبانی می‌شدند. در نهایت، بنیاد سولانا بخشی از خزانه خود را مستقیماً در FTX سرمایه‌گذاری کرده بود. با توقف برداشت‌ها در این صرافی، حدود یک میلیون دلار دارایی بنیاد سولانا در این صرافی قفل شده است.

همچنین، بر اساس اطلاعات یک سند رسمی، بنیاد سولانا سرمایه‌گذاری ۳.۲۴میلیون سهمی از سهام عمومی صرافی FTX، ۳.۴۳میلیون توکن FTT و ۱۳۴میلیون توکن SRM دارد. در این سند آمده است: «ارزش کل دارایی‌های در گردش سرمایه‌گذاری‌شده مبتنی بر سولت در سولانا تا تاریخ ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲ (۱۹ آبان ۱۴۰۱) تقریباً ۴۰میلیون دلار است.

تمامی این‌ها را به مشکلات عملکرد و اطمینان‌پذیری سولانا اضافه کنید که این شبکه را در تمام طول سال با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

دلیلی برای احیا دوباره سولانا

با وجود اینکه تمامی این مشکلات تصویر بسیار بدی را از آینده سولانا ترسیم می‌کند، اما والایتیس به احیا دوباره سولانا در آینده امیدوار است. به گفته یکی از بنیان‌گذاران این اکوسیستم، بنیاد سولانا هنوز خزانه قابل‌قبولی دارد که می‌تواند حداقل ۲ سال دیگر دوام بیاورد.

والایتیس با اشاره به هکاتون اخیر در پرتغال، گفت که سولانا هنوز یک جامعه قدرتمند از توسعه‌دهندگان دارد.

بر اساس داده‌‌های کریپتواسلم، سولانا همچنان دارای یک اکوسیستم NFT پررونق است که علیرغم تمامی مشکلات اکوسیستم در جایگاه دوم باقی مانده است. همچنین، بالابودن فعالیت شبکه و برنامه‌های نسل سوم وب در این پلتفرم، نادیده‌گرفتن آن را سخت می‌کند.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *