2024/04/23

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاران نیمه پر لیوان را ببینند

سرمایه گذاران نیمه پر لیوان را ببینند

در حالی که بیشتر سرمایه‌گذاران از کاهش تقریباً 4 درصدی قیمت طلا در سال 2021 ناامید شدند، یکی از مدیران یک صندوق سرمایه گذاری می‌گوید که سرمایه‌گذاران باید عملکرد قیمت این فلز گرانبها را مثبت‌تر ببینند.

جو فاستر، مدیر پورتفولیوی استراتژی طلای  VanEck، در آخرین گزارش خود از بازار طلا، خاطرنشان کرد که اگرچه عملکرد طلا در سال گذشته ناامیدکننده بود، اما همچنان توانسته است کف جدیدِ را در حدود 1800 دلار در هر اونس داشته باشد.

بسیاری از عدم قطعیت ها و خطرات ناشی از همه گیری، همراه با سیاست های رادیکال مالی و پولی ، قیمت طلا را به بالاترین حد خود رسانده است زیرا سرمایه گذاران به دنبال ایمنی هستند. او در گزارش خود خاطرنشان کرد: از زمان سقوط بازار به سبب همه گیر در مارس 2020، قیمت طلا به طور متوسط 1817 دلار در هر اونس بوده است.

فاستر: “در حالی که شاهد رشد 7 درصدی سالیانه برای تورم در ماه گذشته بودیم، باید این شرایط را  برای طلا مثبت در نظر گرفت. “

وی خاطرنشان کرد که افزایش نرخ تورم با لفاظی های جنگ طلبانه فدرال رزرو مواجه شد.

او گفت: «در حالی که ما معتقدیم واکنش دیرهنگام فدرال رزرو به تورم ممکن است خیلی دیر باشد، به نظر می رسد بازارها به توانایی فدرال رزرو برای مدیریت اقتصاد اعتماد کورکورانه دارند.

در همان زمان نیز طلا در مقابل افزایش شاخص دلار، و همچنین اشتهای زیاد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال، از خود مقاومت نشان داد.

فاستر اضافه کرد که اگرچه طلا نتوانست با افزایش نرخ تورم رقابت خوبی داشته باشد، اما هنوز زمان زیادی برای این فلز گرانبها وجود دارد تا بتواند با سایر بخش‌های کالایی رقابت کند.

در 50 سال گذشته تنها دو دوره تورمی دیگر وجود داشته است. اولی در دهه هفتاد و دومی از سال 2003 تا 2008 بود. در هر یک از این دوره های تورمی، طلا در نیمه اول نسبت به کالاها عملکرد ضعیفی داشت و در نیمه دوم عملکرد بهتری داشت. به نظر می رسد که بازارهای دیگر، نرخ تورم و طلا را جدی نمی گیرند تا اینکه رشد این 2 مسئله ای غیر قابل حل برای سرمایه گذاران شود.

فاستر معتقد است که افزایش قیمت خانه و افزایش اجاره بها، رقابت شرکت‌ها برای نیروی کار در بازار کارِ سخت، افزایش قیمت مواد غذایی، و مصرف‌کنندگانی که به سبب اقدامات دولت در زمان همه گیری درآمد خوبی دارند، همگی عواملی هستند که به باعث می شود افزایشِ قیمت‌ مصرف‌کننده در کالا ها همچنان ادامه داشته باشد.

با این حال، وی خاطرنشان کرد که سیاست پولی فدرال رزرو مهمترین عاملی است که قیمت طلا را افزایش می دهد. در حال حاضر، بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو سیاست پولی خود را در سال جاری سخت تر کند. انتظار سرمایه گذاران و بازار های دیگر این است که نرخ بهره چهار افزایش را در سال جاری تجربه کند که احتمالا اولین مورد آن در ماه مارس خواهد بود. همچنین انتظار می رود که بانک مرکزی ایالات متحده ترازنامه خود را قبل از پایان سال کاهش دهد.

UBS عملکرد طلا را در شش ماه قبل و بعد از هر یک از سه افزایش نرخ بهره در سال‌های 1999، 2004 و 2015 بررسی کرد. آنها دریافتند که قیمت طلا در شش ماهه قبل از هر افزایش نرخ بهره، بین 5 تا 10 درصد کاهش یافته است. اما پس از هر افزایش نرخ بهره، قیمت طلا بین 10 تا 20 درصد افزایش یافته است. شاید عملکرد ضعیف طلا در سال 2021 رفتار عادی قبل از افزایش نرخ بهره باشد. 2022 باید سال جالبی برای طلا باشد.

منبع : Kitco

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *