1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

روند کاهشی فلزات گرانبها ادامه دارد / ادامه تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازارهای مالی

روند کاهشی فلزات گرانبها ادامه دارد / ادامه تاثیر افزایش نرخ بهره بر بازارهای مالی

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛  طلای آتی آگوست که به کمترین سطح قیمت پنج هفته گذشته رسیده بود دیروز و در آخرین روز معاملاتی هفته هم با کاهش ۱۰.۲۰ دلاری به قیمت ۱۷۶۳.۸۰ دلار در هر اونس و نقره آتی جولای در بازار کومکس نیویورک با کاهش ۰.۱۴ دلاری به قیمت ۲۵.۷۶ دلار در هر اونس معامله شد.

مصاحبه روز گذشته سی‌ان‌بی‌سی با جیمز بولارد از مقامات فدرال رزرو باعث شد تا بازار فلزات گرانبها هم مثل دیگر بازارهای مالی روند نزولی در پیش بگیرد. همچنین انتشار این خبر باعث عقب نشینی بازارهای سهام شد. بازارهای جهانی سهام نیز روز گذشته روند ترکیبی داشتند. همزمان در ایالات متحده هر سه شاخص اصلی روز گذشته معاملات را کاهشی به پایان رساندند.

پیامدهای نشست FOMC فدرال رزرو در روز چهارشنبه که بیانگر افزایش احتمالی نرخ بهره تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ بود، چشم انداز بازارها را به میزان قابل توجهی تغییر داد. نگاهی به عملکرد بازارها در طول سه روز گذشته نشان می‌دهد که عمده بازارها حرکتی خلاف آنچه که پیشتر داشته‌اند در پیش گرفته‌اند. برای مثال معاملات آتی روغن سویا روند صعودی در پیش گرفته و در طول هفته گذشته به بالاترین سطح قیمت خود رسید. بازار معاملات آتی گوشت خوک نیز در هفته جاری سناریوی مشابهی را پشت سر گذاشت.

بلومبرگ روز گذشته گزارش داد که منحنی بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده از مارس ۲۰۲۰ تا پس از پایان نشست FOMC بیشترین افزایش را در بین ابزارهای کوتاه مدت و بلند مدت مالی به خود اختصاص داده است. بازده اوراق قرضه سی ساله کاهش یافت و به ۲.۰۷ درصد رسید، تحلیل‌گران روند بازار را ناشی از آن ارزیابی کرده‌اند که مقامات فدرال رزرو از احتمال افزایش نرخ بهره تا پیش از پایان سال ۲۰۲۳ خبر داده‌اند. مقامات فدرال رزرو همچنین تاکید کرده‌اند که روند افزایشی تورم در شرایط کنونی موقتی خواهد بود.

در بازارهای کلیدی خارجی، روز گذشته شاخص دلار آمریکا تقریبا بدون تغییر و در بالاترین سطح دو ماه گذشته خود باقی ماند. معاملات آتی نفت خام نیمکس هم با اندکی کاهش به قیمت ۷۰.۷۵ دلار در هر بشکه معامله شد. بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری آمریکا در محدوده ۱.۵۱درصدی قرار گرفت.

طلا

(نمودار روند حرکت قیمت ۲۴ ساعته طلا)

از دیدگاه فنی روند نزولی معاملات آتی طلای آگوست از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. در شرایط کنونی قیمت‌ها پایین‌تر سطح از میانگین متحرک کلیدی ۲۰۰ روزه قرار گرفته‌اند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت بالاتر از ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی فنی ۱۷۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا ۱۸۰۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم در بالاترین سطح قیمت معاملات روز پنجشنبه یعنی ۱۸۲۶.۴۰ دلار در هر اونس است در حالی که سطح پشتیبانی نخست طلا ۱۷۵۵ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم ۱۷۵۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

نقره

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند نزولی معاملات آتی نقره جولای از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت فنی ۲۸ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح پشتیبانی کامل ۲۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره ۲۶.۵۵۵ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۷ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح پشتیبانی نخست نقره بر روی ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس و سطح پشتیبانی دوم بر روی ۲۵ دلار در هر اونس قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *