2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

روند بازارهای مالی در یک قاب(دلار، بورس، طلا، بیت‌ کوین و…)

روند بازارهای مالی در یک قاب(دلار، بورس، طلا، بیت‌ کوین و…)

به طور کلی می‌توان گفت سال 1400 برای هیچ‌کدام از بازارهای دارایی خوش‌یُمن نبود. و همه‌ی آن‌ها به حداقل بازدهی ممکن بسنده کردند. نمودار1 روند حرکت همه‌ی بازارها(بر حسب شاخص‌های یکسان‌شده و مقایسه‌پذیر) در سال 1400 را در یک قاب به تصویر می‌کشد.

نمودار

مطابق نمودار فوق، تمامی بازارها با اندکی رشد نسبت به مبداء(انتهای سال1399) به کار خود پایان داده‌اند، اما بیت‌ کوین با ریزش 28 درصدی، بازدهی منفی را تجربه کرده است.

از آنجایی که شاخص کل بورس، محل بحث و اختلاف نظر است، بهتر است این شاخص را در مقایسه با دو شاخص دیگری که در این بازار کاربرد زیادی دارند به مقایسه بگذاریم. نمودار2 این مهم را به نمایش می‌گذارد.

نمودار

مطابق نمودار فوق با اینکه شاخص کل تقریبا بدون بازدهی آنچنانی، حول عدد معیار(100) در حال نوسان بوده، شاخص قیمت با دو درصد کاهش و شاخص هم‌وزن با 21 درصد ریزش همراه بوده است. این نشان از کاهش قیمت قابل توجه در اکثر نمادها دارد.

اما نکته حائز اهمیت این است که بدانیم بازارهای دارایی به نسبت تورم عمومی چه میزان بازدهی کسب کرده‌اند؟ برای این‌کار می‌بایست بازدهی همه‌ی بازارها را بر حسب تورم تعدیل کنیم. نمودار3 روند بازدهی واقعی بازارها(تعدیل شده بر حسب تورم) را در بازه‌ی زمانی مورد نظر به تصویر می‌کشد.

نمودار

مطابق نمودار فوق، تمامی بازارها بازدهی واقعی منفی داشته‌اند(زیرا نقطه شروع همه‌ی آن‌ها معادل 100 بوده، اما در نقطه‌ی پایان کمتر از این رقم قرار گرفته‌اند).

به طور کلی در سال1400 درحالیکه بازدهی اسمی اکثر بازارها صعودی بوده(نمودار1 را ببینید) اما بازدهی واقعی همه‌ی آن‌ها منفی و نزولی بوده است(نمودار3 را ببینید). در یک کلام،‌ هیچ‌کدام از بازارهای مالی در سال 1400 مامن خوبی برای حفظ ارزش دارایی سرمایه‌گذاران نبوده و سرمایه‌گذاری در اوراق، بانک و صندوق‌های با درآمد ثابت، علاوه کاهش ریسک، بازدهی نسبتا منطقی را ایجاد کردند.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *