سایت ارزی (Arzee)/حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ با شعار تدبیر و امید، رئیس‌جمهور ایران شد اما آن‌طورکه وی پیش‌بینی کرد و وعده داد، روزگار وفق مراد او نشد. شاخص های اقتصادی که روحانی تحویل رئیسی داد نشان از اوضاع نابسامان اقتصادی در کشور دارد.

نقدینگی از رقم ۳۷۰۵۴.۰ هزار میلیارد ریال گذشت

حجم نقدینگی در پایان خردادماه ۱۴۰۰ به رقم ۳۷۰۵۴.۰ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۶.۶ درصد رشد نشان می‌دهد. لازم به اشاره است که در دوره مشابه سال ۱۳۹۹ رشد نقدینگی به میزان ۷.۵ درصد تحقق یافته بود. همچنین، نقدینگی در دوازده‌ماهه منتهی به پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ معادل ۳۹.۴ درصد رشد کرد که نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل (۳۴.۲ درصد)، ۵.۲ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

تورم تیر ماه 44.2 درصد ثبت شد

یکی از متغیرهای مهم برای هر دولتی نرخ تورم است، آخرین تورم ثبت شده در دولت حسن روحانی مربوط به تیرماه سال جاری است طبق داده های مرکز آمار، نرخ تورم ماهانه تیر ١٤٠٠ معادل ٣,٥ درصد بوده که در مقایسه با خرداد، ١.٠ واحد درصد افزایش داشته است. علاوه بر ماهانه نرخ تورم در مقیاس نقطه ای که بیانگر افزایش قیمت ها در پایان دو ماه مشابه است 43.6 گزارش شده و افزایش متوسط قیمت ها در 12 ماهه منتهی به تیر هم 44.2 درصد ثبت شده است.

 نرخ بهره بین‌بانکی کاهش یافت

مطابق اعلام بانک مرکزی نرخ سود بین بانکی ۱۸٫۱۷ درصد اعلام شد که نسبت به روزهای قبل خود نزول را نشان می‌دهد.

دلار، سکه و طلا چقدر قیمت خوردند؟

نرخ دلار 25 هزار و 689 تومان برای فروش قیمت گذاری شده است همچنین سکه امامی 11 میلیون و 337 هزار تومان قیمت خورد. هر گرم طلای 18 عیار نیز با افت6 هزار تومان قیمت، یک میلیون و 99 هزار و 800 تومان در طلافروشی ها به فروش رفت. 

روحانی بورس را با چه عددی تحویل دولت بعدی داد؟

شاخص کل بورس با رشد بیش از 17 هزار واحدی، از مرز یک میلیون و 375 هزار واحدی عبور کرد. شاخص هم وزن نیز با رشد منفی 230 واحدی در عدد ۴۰۰ هزار واحد باقی ماند. همچنین شاخص فرابورس نیز با رشد 43 واحدی به ۱۹ هزار و 913 واحد رشد کرد.

متوسط قیمت مسکن در تهران از 30 میلیون تومان گذشت

 بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل 43.7 درصد افزایش یافته است. در تیرماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران 300.44 میلیون ریال بود که نسبت به تیر 99 بالغ بر 43.7 درصد افزایش یافته است.

کاهش بدهی خارجی ایران در بهار ۱۴۰۰
میزان بدهی‌های خارجی ایران در پایان خرداد ۱۴۰۰ به ۸ میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار رسید که در مقایسه با پایان سال ۹۹ معادل ۴.۳۵ درصد کاهش داشته است.

رشد اقتصادی سال ۹۹چقدر بود؟

در سال ۹۹ کشور رشد اقتصادی مثبت ۳.۶ درصد داشت. روحانی دولت را با رشد اقتصادی مثبت ۳.۶ درصد تحویل رئیسی داد.