سایت ارزی (Arzee)/ رئیس دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: رشد معاملات محصولات پتروشیمی در ۷ ماه ابتدای امسال ۲۹ درصد بود که در شرایط رکود فعلی به ۲۰ درصد رسیده است.

 مرضیه طهماسبی، رئیس دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در نشست بزرگداشت روز ملی صنعت پتروشیمی، در پاسخ به سوال خبرنگار سایت ارزی (Arzee) جوان درباره فعالیت‌های کمیته تخصصی تنظیم بازار پتروشیمی، گفت: در ۷ ماهه ابتدایی امسال حدود ۳۰ درصد و اگر بخواهم دقیق بگویم، ۲۹ درصد افزایش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم در هر بازاری اگر ما بیشتر از ۵ درصد رشدی را شاهد باشیم، رشد خوبی است؛ این ۲۹ درصد در واقع با یک کاهش نسبی همراه شده و به  ۲۰ درصد رسید که دلیل آن نیز، انتخابات آمریکا و انتظار روند کاهش قیمت نرخ ارز بود که یک مقدار بازار را دچار آشفتگی کرد.

طهماسبی تصریح کرد: در هر صورت ما بر اساس قانونی که داریم، باید کف عرضه را رعایت کنیم و دستورالعمل‌هایی که در کمیته تخصصی مصوب می‌شوند نیز کمک می‌کنند که همین حدود ۲۰ درصد که افزایش قابل قبولی است، حفظ شود.

وی گفت: امیدواریم که شرایط بهتر شود، ولی در شرایط فعلی بازار که به نظر رکود در بخش‌های مختلف وجود دارد، این مقدار عدد خوبی است.

رئیس دفتر صنایع پایین دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در پاسخ به سوال دیگر درباره مشکلات صنعت پارافین نیز بیان کرد: پالایشگاه‌ها مواد اولیه این صنعت را در بورس عرضه می‌کنند و قیمت گذاری‌های مربوط به آن نیز در اتحادیه صنفی همان صنعت انجام می‌شود.

گفتنی است طی روز‌های اخیر، برخی شرکت‌های پتروشیمی فعال در صنعت پارافین، از افزایش بی رویه قیمت آیزوریسایکل که از مهمترین مواد اولیه این صنعت است خبر داده اند؛ این محصول در صورت تبدیل نشدن به پارافین، تبدیل به نفت کوره می‌شود که تبعات زیست محیطی زیادی دارد.