دنیای اقتصاد/کرونا باعث کاهش ۳۰ درصدی فروش دوچرخه و موتورسیکلت شده است. بیشترین تقاضای موتورسیکلت از سوی قشر متوسط جامعه است و با توجه به قدرت پایین خرید این قشر بازار موتورسیکلت شاهد کاهش فروش قابل‌توجهی است. در بخش دوچرخه هم کرونا باعث شده که مردم نسبت به خروج بچه‌ها از خانه حساس بشوند و همین امر خرید دوچرخه را تا بعد از توزیع واکسن کرونا به تعویق انداخته است.

 بیشترین مشکلات و شکایات اتحادیه دوچرخه و موتورسیکلت‌فروشان مربوط به چه مسائلی است؟
بیشترین شکایات مربوط به خدمات پس از فروش است که در حوزه اختیارات ما نیست و به اتحادیه تعمیرکنندگان مربوط است.

 انواع دوچرخه و موتورسیکلت چه میزان افزایش قیمت داشته‌اند؟
براساس نرخ دلار. متاسفانه با افزایش نرخ ارزی که در ابتدای سال شاهد بودیم قیمت انواع دوچرخه و موتورسیکلت ۳۰ تا ۵۰ درصد گران شد.

 چند درصد از موتورسیکلت و دوچرخه‌ بازار تولید داخل و چند درصد وارداتی است؟
متاسفانه تنها موتوری که در کارخانه‌های داخلی تولید می‌شود هوندا CG۱۲۵ است که بخشی از تولید آن هم به واردات وابسته است. بازار موتورسیکلت ایران را محصولات هندی تامین می‌کرد که متاسفانه پس از اعمال تحریم‌های آمریکا واردات این موتورها متوقف و بازار با کمبود مواجه شد. در بخش تولید دوچرخه هم کارخانه‌ها توان تولید ۳۰ درصد از تجهیزات محصول را دارند و ۷۰ درصد وابسته به واردات است. این درحالی است که اگر دولت حمایت می‌کرد تولیدکنندگان داخلی توان تولید تجهیزات تا ۷۰ درصد را هم دارند. مشکل عمده اعضای اتحادیه مربوط به گمرک است، کارخانه‌ها ۳۰ درصد از جنس را تولید کرده‌اند و همچنان منتظر آزادسازی تجهیزاتی هستند که گمرک ترخیص نمی‌کند. متاسفانه بخشی از افزایش قیمت بابت ناهماهنگی در ارگان‌های دولتی است که روی بازار تاثیر می‌گذارد.

 دولت قرار بود از طرح فروش موتورهای برقی در تهران حمایت کند. چرا این طرح به سرانجام نرسید؟
دلیل اصلی عدم موفقیت، حمایت نکردن دولت است. همان‌گونه که گفتم عمده مشتریان موتورسیکلت از قشر متوسط هستند و معمولا مردم از آن به‌عنوان وسیله کسب درآمد استفاده می‌کنند. اگر دولت بخواهد موتورهای برقی را جایگزین موتورهای بنزینی بکند باید با طرح‌های حمایتی، قیمت آن را به اندازه جیب قشر متوسط پایین بکشد وگرنه فایده‌ای ندارد، چراکه برای آنها به صرفه نیست. مشکلی که در طرح موتورهای برقی وجود دارد قیمت بالای باتری آنهاست، این باتری‌ها عمر محدودی دارند و برای تعویض آنها مشتری باید بین ۳ تا ۵ میلیون هزینه کند که برای مردم به صرفه نیست.