2024/04/19

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

رای ترکیه به تداوم وضع موجود | سرنوشت انتخابات ترکیه 2023

رای ترکیه به تداوم وضع موجود | سرنوشت انتخابات ترکیه 2023

انتخابات ترکیه در حالی با پیروزی رجب طیب اردوغان همراه بود که ترکیه در دو سال اخیر تحت تاثیر سیاست‌های اقتصادی اردوغان با تورم‌ افسارگسیخته و جهش‌های ارزی مواجه است.

اردوغان در دوسال اخیر به جنگ با قواعد اقتصادی رفت و نرخ بهره را به شکلی دستوری سرکوب کرد و آن‌را بدون توجه به متغیرهای بنیادیِ اقتصاد، در سطوح بسیار پایینی نگه‌ داشت. همین امر، تقاضا برای کالاها و دارایی‌ها و درنتیجه جهش‌های ارزی و درنهایت تورم‌های بالا را رقم زد.

صعود تورم ترکیه بعد از دو دهه

بر اساس آمار بانک جهانی تورم ترکیه درحالیکه در دو دهه‌ی اخیر عموما تک‌رقمی بوده، از سال 2021 ورق برگشت و تک‌روی‌های اردوغان در سیاست‌گذاری اقتصادی، نرخ تورم را به سطوح بسیار بالایی رساند(تورم ترکیه در اکتبر 2022 به 85 درصد رسید).

تورم ترکیه

التهاب در بازار ارز

متناسب نبودن نرخ بهره با واقعیت‌های اقتصادی و درنتیجه منفی شدن نرخ بهره حقیقی در ترکیه، خروج سرمایه و تقاضای سفته‌بازانه در بازار ارز ترکیه را افزایش داد، همین امر باعث جهش قیمت دلار شد  و خالص ذخایر ارزی ترکیه نیز بعد از دو دهه، منفی شد.

لیر ترکیه

عدم اعتماد مردم به قلیچ‌ دار اوغلو در انتخابات ترکیه

شاید انتخاب اردوغان بیشتر از آنکه ریشه در علاقه‌ی مردم به وی داشته باشد، به دلیل عدم اعتماد به رقیب آن، یعنی قلیچ‌ دار اوغلو بود.

بعد از افزایش تورم و جهش قیمت دلار(یا همان کاهش ارزش لیر) محبوبیت اردوغان به حداقل رسید و نظرسنجی‌ها نیز در دور اول انتخابات ترکیه، حاکی از محبوبیت بالای قلیچ‌داراوغلو بود؛ اما در نهایت وی نتوانست اعتماد عمومی را آنگونه که باید جلب نماید و از طرفی کناره‌گیری سینان اوغان به نفع اردوغان، باخت قلیچ‌داراوغلو در دور دوم را قطعی کرد.

در واقع ترکیه تداوم وضع هرچند ناگوارِ حال حاضر را به پا گذاشتن در مسیری مبهم که قلیچ‌داراوغلو ترسیم می‌کرد، ترجیح داد.

برگرفته از سیگنــال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *