فارس/ رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی با اشاره به جلسه روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی با معاون اول رئیس جمهور گفت: در این جلسه راهکارهایی برای آزادسازی و تهاتر پول‌های بلوکه در کره جنوبی مطرح شد.

حسین تنهایی در مورد جلسه روز گذشته اعضای اتاق‌های بازرگانی با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور گفت: در این جلسه درباره پول‌های بلوکه شده کشورمان در کره جنوبی مسائلی مطرح شد و در رابطه با ارائه پیشنهاداتی به کره جنوبی برای نحوه آزادسازی یا تهاتر حدود 8 و نیم میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی مسائلی مطرح شد.

رئیس اتاق  مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی افزود: در جلسه مذکور، مسائلی در رابطه با رشد اقتصادی کشور و چگونگی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای این مهم نیز مسائلی بیان شد.

وی با بیان اینکه در مورد نحوه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی بصورت اجمالی مسائلی مطرح شد، گفت: در این جلسه مقرر شد تا روش‌های مختلف برای نحوه آزادسازی این پول بررسی شود و همچنین مقرر شد تا در این راستا با وزارتخانه‌های مختلف جلساتی برگزار شود.

تنهایی گفت: برای آزاد سازی و یا تهاتر پول‌های بلوکه شده ایران در گذشته مسائلی مطرح شده بود، مبنی بر اینکه بخشی از این پول‌ها از طریق واردات غذا و دارو آزاد شود، اما در جلسه روز گذشته برای تهاتر دلارهای ایران با سایر کالاهای کره ای نیز مسائلی مطرح شد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی بیان داشت: با توجه به اولویت های کشور غذا و دارو، واکسن، مواد پتروشیمی، قطعات خودرو، قطعات لوازم خانگی، مواد اولیه جزء لیست تهاتر پول‌های بلوکه شده ایران با کالاهای کره جنوبی قرار گرفت.

تنهایی افزود: برای تحقق آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، همچنین مقرر شد، تا اقداماتی برای رایزنی با شرکت‌های کوچک و متوسط این کشور انجام شود.

رئیس اتاق مشترک  بازرگانی  ایران و کره جنوبی گفت: آزادسازی پول های بلوکه شده از کره تاکنون در حد طرح و برنامه است، بنابراین در جلسه روسای اتاق‌های مشترک بازرگانی با معاون اول رئیس جمهور راهکارهای مورد نظر برای تهاتر یا آزاد سازی پول‌های بلوکه شده مطرح شد تا با جمع‌بندی این مسائل در وزارتخانه‌های مربوطه طرح و پیشنهادی جامع و کامل تهیه و به کره جنوبی ارائه شود، تا آن کشور نیز در مقابل در مورد طرح ارائه شده تصمیماتی اتخاذ کند.

وی بیان داشت: کره جنوبی هنوز اقدام اجرایی برای تهاتر یا آزادسازی پول‌های بلوکه شده با ایران انجام نداده است.