1403/01/09

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

رئیس بانک مرکزی ژاپن: آماده‌سازی ارز دیجیتال ملی نباید به لحظه آخر موکول شود

رئیس بانک مرکزی ژاپن: آماده‌سازی ارز دیجیتال ملی نباید به لحظه آخر موکول شود

رئیس بانک مرکزی ژاپن: آماده‌سازی ارز دیجیتال ملی نباید به لحظه آخر موکول شود

رئیس بانک مرکزی ژاپن در اظهاراتی جدید با تأکید بر اینکه اولین مرحله از آزمایش ارز دیجیتال رسمی در بهار پیش رو آغاز می‌شود، گفت که موکول کردن آماده‌سازی چنین ارزی به لحظه آخر، سیاست مناسبی نیست.

به گزارش کوین تلگراف، ژاپن رویکردی حساب‌شده اما محافظه‌کارانه در قبال علاقه جهانی به انتشار ارز دیجیتال رسمی (CBDC) در پیش گرفته است. کورودا هاروهیکو (Kuroda Haruhiko)، رئیس بانک مرکزی ژاپن، در تازه‌ترین اظهارات خود که روز سه‌شنبه منتشر شد، خاطرنشان کرد که این نهاد موضع خود را تغییر نداده و هنوز هم برنامه مشخصی برای صدور ارز دیجیتال ملی ندارد.

این نبود تعهد به‌معنای بی‌عملی در عرصه تحقیق و توسعه پیرامون ارز دیجیتال رسمی نیست. بانک مرکزی ژاپن در اکتبر سال ۲۰۲۰ متعهد شد که اولین فاز از آزمایش اثبات مفهوم ارز دیجیتال رسمی خود را آغاز کند. هاروهیکو اکنون تأیید کرده است که این آزمایش قرار است در بهار پیش رو آغاز شود.

رئیس بانک مرکزی ژاپن تأکید کرد که گزارش بانک تسویه حساب‌های بین المللی (BIS) نشان می‌دهد که ۸۶ درصد از بانک‌های مرکزی جهان در حال بررسی مزایا و معایب ارزهای دیجیتال رسمی هستند. از این تعداد ، ۶۰ درصد هم‌اکنون در مرحله آزمایش یا اثبات مفهوم قرار دارند. هاروهیکو افزود:

بانک‌های مرکزی اتفاق نظر دارند که موکول کردن شروع بررسی ارزهای دیجیتال رسمی به زمانی که نیاز به صدور این ارزها پدیدار می‌شود، واکنش سیاستی مناسبی نیست.

او همچنین گفت:

از نظر اطمینان از ثبات و کارایی کلیت سیستم‌های پرداخت و تسویه، اینکه آمادگی کامل برای پاسخگویی به تغییر شرایط به روشی مناسب را داشته باشیم از نظر ما مهم است.

رئیس بانک مرکزی ژاپن با در نظر گرفتن «تغییرات چشمگیر» که برای جامعه دیجیتالی در راه است، اشاره کرد که این بانک از این فرصت استفاده می‌کند تا رویکردهای مختلف را نسبت به تغییرات بالقوه در تأمین پول بانک مرکزی با دقت بسنجد.

هاروهیکو سپس این رویکردهای نوظهور را تحت عنوان «بانکداری مرکزی به‌عنوان خدمت» (Central Banking-as-a-Service) گروه‌بندی کرد. او در توضیح بیشتر این گرایش‌ها، استدلال کرد که «به‌عنوان خدمت» گرایشی نوظهور در امور مالی است که از تحولات پیشین در حوزه‌های شرکت و نرم‌افزار به زمان حال منتقل شده است.

این به‌معنای حرکت به سمت ساخت مدل‌های تجاری است که وابسته به ارائه خدمات براساس تقاضای مشتری باشد، نه اتخاذ یک رویکرد سنتی فروش با محوریت محصولات.

هاروهیکو خاطرنشان کرد که «همه‌چیز به‌عنوان یک خدمت» (Everything as a Service) هم‌اکنون پدیده‌هایی نظیر «جابجایی به‌عنوان یک خدمت» (خرید خدمات جابجایی به‌جای خودرو) را شامل می‌شود.

به‌گفته هاروهیکو، «زیرساخت به‌عنوان یک خدمت» نیز در این دسته‌بندی قرار دارد و این امر باعث می‌شود که خرید سخت‌افزار برای شرکت‌ها بیش‌ازپیش زائد باشد. او سخن خود را در چارچوب امور مالی این‌گونه به‌پایان برد:

به‌تازگی گرایشی نیز برای تفکیک خدمات مالی به وجود آمده که قبلاً مؤسسات مالی کاملاً به‌صورت متصل به هم ارائه می‌دادند. در نتیجه، امکان ترکیب خدمات مالی جزءجزء با خدمات شرکت‌های غیرمالی فراهم می‌شود. از چنین چیزی به «بانکداری به عنوان یک خدمت» […] تعبیر می‌شود که با عنوان خدمات نامحسوس نیز شناخته می‌شود.

بانک ژاپن از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۰، نوآوری‌ها در امور مالی دولتی و خصوصی را از نزدیک رصد کرده و با بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی و پنج بانک بزرگ جهانی دیگر برای تحقیق پیرامون ارز دیجیتال رسمی همکاری می‌کند و در مورد حمایت از ارز دیجیتال، توجه خود را به مسائلی مثل دسترسی آفلاین متمرکز کرده است.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *