فارس/ گزارش تفریغ بودجه سال 97 دیوان محاسبات نشان می‌دهد منابع 133 درصد و مصارف بیش از 128 درصد حکم قانون محقق شد.

براساس تفریغ بودجه سال 97 منتشر شده از سوی دیوان محاسبات میزان تحقق و اجرای احکام را گزارش کرده است.

در این گزارش آمده است:‌ بر اساس نتایج حاصل از تفریغ بودجه، منابع وصول شده بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور بالغ بر هفده میلیون و چهارصد و یک هزار و یکصد و پنجاه و نه میلیارد و چهارصد و نود میلیون ۱۷٫۴۰۱,۱۵۹,۴۹۰,۰۰۰,۰۰۰ریال حدود ۱۳۳ درصد پیش بینی منابع بودجه کل کشور پس از اعمال تغییرات و مبالغ پرداختی بابت مصارف بالغ بر هفده میلیون و دویست و هفتاد هزار و پانصد و هشت میلیارد و پانصد و هفتاد و هفت میلیون ۱۷٫۲۷۰,۵۰۸,۵۷۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال حدود ۱۲۸ درصد برآورد مصارف بودجه کل کشور پس از اعمال تغییرات است.
منابع وصول شده عمومی دولت معادل سه میلیون و نهصد و چهل و چهار هزار و سیصد و نه میلیارد و چهارصد و بیست و هشت میلیون ۳،۹۴۴،۳۰۹،۴۲۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال حدود ۱۰۳ پیش بینی منابع عمومی دولت و درآمدهای اختصاصی وصول شده بالغ بر چهارصد و پنج هزار و سیصد و یک میلیارد و نهصد و پنجاه و هشت میلیون ۴۰۵،۳۰۱،۹۵۸،۰۰۰،۰۰۰ ریال حدود ۷۱% پیش بینی درآمدهای اختصاصی دولت می باشد.
منابع تحقق یافته شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت پس از کسر ارقام دوبار منظور شده، بالغ بر سیزده میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار و شصت و چهار میلیارد و سیصد میلیون ۱۳٫۴۶۷,۰۶۴٫۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال حدود ۱۴۸٪ پیش بینی منابع شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت پس از اعمال تغییرات می‌باشد.
بر اساس نتایج حاصل از تفریغ بودجه، مبالغ پرداختی بابت مصارف عمومی دولت که شامل مانده وجوه مصرف نشده انتقال یافته به سال ۱۳۹۸ نیز می باشد، بالغ بر سه میلیون و هشتصد و چهارده هزار و دویست و چهل و شش میلیارد و نهصد و چهل و سه میلیون ۳،۸۱۴٫۲۴۶,۹۴۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال حدود ۸۸٪ برآورد مصارف عمومی دولت پس از اعمال تغییرات و همچنین مصارف انجام شده از محل درآمدهای اختصاصی بالغ بر چهارصد و چهار هزار و هفتصد و سیزده میلیارد و پانصد و سی میلیون ۴۰۴٫۷۱۳,۵۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال حدود ۸۴٪ برآورد مصارف اختصاصی پس از اعمال تغییرات می باشد. 
مصارف شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت پس از کسر ارقام دوبار منظور شده، بالغ بر سیزده میلیون و چهارصد و شصت و هفت هزار و شصت و چهار میلیارد و سیصد میلیون ۱۳٫۴۶۷,۰۶۴٫۳۰۰٫۰۰۰,۰۰۰ ریال حدود ۱۴۸٪ برآورد مصارف شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت پس از اعمال تغییرات) می‌باشد. میزان پیش بینی، تغییرات و تحقق منابع و مصارف بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور به شرح جدول شماره (۱) است.


ج) بر اساس قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته، دولت مکلف بوده است معادل سه درصد از اعتبارات بودجه عمومی دولت را در قالب ردیف های مشخص برای مصارف معین در راستای تحقق اهداف مدنظر توزیع و هزینه نماید؛ در جدول شماره ۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، ذیل ردیف متفرقه ۱۸-۵۵۰۰۰۰ تحت عنوان «اعتبار موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور و توزیع عادلانه و رفع تبعیض و ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه یافته» مبلغ یک میلیون ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال در قالب اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای پیش بینی شده است.
سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور تحقق مفاد حکم قانون مذکور، اقدام به کسر مبلغ یکصد و سی و هشت هزار و یکصد و پنج میلیارد و پانصد میلیون ۱۳۸٬۱۰۵,۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال از اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه ای و اختصاصی نموده که در قالب اعتبار تملک دارایی های سرمایه ای بین دستگاههای اجرایی توزیع شده که در عمل مبلغ چهار هزار و نهصد و شصت و هفت میلیارد وسیصد و شصت میلیون ۴٫۹۶۷,۳۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال بیش از مجور قانونی از اعتبار بودجه عمومی دولت کاهش یافته و توزیع اعتبار صورت پذیرفته است. این اقدام سازمان، مبین عدم رعایت مفاد حکم قانون صدرالذکر است.