فارس/ با توجه به بروز روزافزون کمبود گاز در پاکستان، روس‌ها به این کشور پیشنهاد فروش LNG دادند.

به نقل از راشا تودی، سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه، فاش کرد که مسکو به اسلام‌آباد پیشنهاد کرده با توجه به آنکه این کشور به صورت روزافزون با بحران کمبود گاز مواجه است، روسیه آماده است که به پاکستان LNG صادر کند.

لاوروف هفته گذشته با شاه محمود قریشی، همتای پاکستانی خود دیدار کرده و در باره تعمیق روابط بین دو کشور به ویژه در حوزه انرژی و تجارت گفتگو کرده است.

به گفته وزیر روسی، حجم مبادلات تجاری بین روسیه و پاکستان طی سال  گذشته به 790 میلیون دلار افزایش یافته که بخش قابل توجهی از این مبادلات تجاری مربوط به صادرات گندم روسیه به پاکستان بوده است.

لاوروف طی کنفرانس مشترک خبری با همتای پاکستانی خود گفت:‌ ما تمایل داریم تا روند افزایش مبادلات تجاری با پاکستان را پایدار کنیم و در همین مسیر ما باید به روابط تجاری خود تنوع ببخشیم. 

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: در این مسیر ساخت خط لوله انتقال گاز پاکستان استریم، نقش ویژه‌ای را ایفا خواهد کرد.

لاوروف افزود: تمایل دوجانبه‌ای برای صادرات LNG روسیه توسط شرکت‌های گازپروم، نوواتک و روسنفت به پاکستان وجود دارد و در این زمینه پیشنهاداتی نیز مطرح شده است. ما منتظر پاسخ شرکای پاکستانی خود در این زمینه هستیم. 

در حال حاضر ساخت خط لوله انتقال گاز 1100 کیلومتری شمال به جنوب پاکستان موسوم به پاکستان استریم بزرگ‌ترین پروژه‌ای است که دو کشور به صورت مشترک در دست ساخت دارند. 

روس‌ها به دنبال آن هستند که ظرفیت تولید LNG خود را تا سال 2035 سه برابر کنند و صادرات خود را هم افزایش دهند. در این مسیر پاکستان یکی از بازارهایی خواهد بود که روس‌ها به دنبال تصاحب آن هستند. پاکستان به خاطر تهدید تحریم آمریکا تقریبا واردات گاز از ایران را کنار گذاشته و هم اکنون بخش قابل توجهی از نیاز خود را از سوی قطر تامین می‌کند.

این همسایه شرقی هم اکنون با کمبود روزانه 1.5 میلیارد فوت مکعب گاز مواجه است و انتظار می‌رود این رقم تا سال 2025 به دو برابر و تا سال 2030 به سه برابر افزایش یابد.