تجارت نیوز/ آخرین باری که قیمت دلار کانال ۳۰ هزار تومان را رد کرد، آذرماه سال ۹۹ بود. زمانی که قیمت دلار مدتی در کانال ۳۱ هزار تومانی ماند و دوباره سقوط کرد. آیا این بار هم قیمت دلار سقوط می‌کند؟

با افزایش قیمت ارز این سوال مطرح شده که روند صعودی قیمت دلار ادامه دارد و یا باید منتظر ریزش ناگهانی قیمت‌ها در بازار بود؟

آخرین باری که قیمت دلار به کانال ۳۰ هزار تومان وارد شد،‌ زمستان سال ۹۹ بود. زمانی که دلار رکورد قیمتی زد اما این رکورد چندان طولانی نبود و دلار به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. روند صعودی قیمت دلار و حرکت آن به سمت کانال ۲۹ و ۳۰ چندین بار تکرار شده اما هر بار قیمت دلار کاهش پیدا کرده است. این بار روند بازار چگونه است؟

قیمت دلار، هفته سوم خرداد
برخی معتقدند قیمت ارز به جلسه هفته جاری شورای حکام بستگی دارد. جلسه‌ای که در آن قرار است امریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام خواستار صدور قطعنامه جدید علیه ایران شوند. صدور این قطعنامه می‌تواند یک مانع جدی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای متوقف شده باشد.
  
آلمان و فرانسه و انگلیس درخواست کرده‌اند که قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر شود و ایران به تعهدات خود پایبند شود. تاکنون تنها چین با صدور این قطعنامه مخالفت کرده و روسیه هم به یک هشدار بسنده کرده و گفته چنین قطعنامه‌ای روند مذاکرات را دشوار می‌کند. مذاکراتی که از اسفند سال گذشته رسما متوقف شده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم روز گذشته در توییتی با اشاره به گفتگوی خود با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران تاکید کرد که «احتمال دستیابی به توافق و بازگشت به برجام در حال کاهش است.»

در چنین شرایطی به نظر نمی‌رسد که قیمت ارز روند نزولی به خود بگیرد. چراکه متغیر سیاست خارجی که بر نرخ دلار بازار داخل موثر است،‌ همه علیه قیمت نزولی دلار هستند.

مگر اینکه دولت در این میان سیگنال‌هایی به بازار صادر کند که روند قیمت دلار را کاهشی کند. سیاست‌هایی که نشان دهد دولت در صدد مدیریت اقتصاد و بهبود شرایط است.

قیمت دلار به عقب بر می‌گردد؟
رئیس کل بانک مرکزی البته در تازه‌ترین اظهارنظر خود چنین وعده‌ای داده و گفته: بانک مرکزی برنامه مفصلی در حوزه مدیریت بازار ارز دارد.

علی صالح‌آبادی وعده داده که «عرضه ارز را نسبت به گذشته بیشتر خواهیم کرد، آن هم به این دلیل که وضعیت درآمدهای ارزی خوب است و در نتیجه ما از نظر عرضه ارز مشکلی نداریم.»

او گفته با افزایش عرضه ارز در بازار، می‌توان قیمت ارز را کاهش داد.

مشاهدات میدانی هم نشان می‌دهد که در چند روز گذشته روند عرضه ارز در بازار کاهش پیدا کرده است. به همین دلیل برخی از معامله‌گران معتقدند با افزایش عرضه ارز، روند قیمتی دلار در بازار نزولی می‌شود و قیمت دلار بر می‌گردد. در چند ماه گذشته هم قیمت دلار بازار آزاد چند باری به محدوده یاد شده نزدیک شد و دوباره قیمت به عقب برگشت.

برای همین برخی معتقدند روند کاهشی قیمت دلار دور از ذهن نیست. اما برای ثبات نرخ ارز و کاهش نوسانات قیمتی، دولت باید یک برنامه مدون و دقیق داشته باشد. برنامه‌ای که یا نشان دهد روند فروش نفت و بازگشت ارز به کشور تسهیل شده و یا نشان دهد دولت برنامه اقتصادی خاصی برای حل مشکلات اقتصادی دارد.

در چند هفته گذشته دولتمردان بر افزایش درآمدهای ارزی تاکید کرده‌اند و می‌گویند فروش نفت افزایش یافته و دلارهای نفتی راه خود را به اقتصاد ایران باز کرده است.

حالا بازار با دو دسته اظهارنظر مواجه است. یکی اظهارنظرهایی که آینده برجام و توافق هسته‌ای را مبهم می‌داند و دیگری اظهارنظرهایی که می‌گوید روند تزریق ارز به بازار آغاز شده است.

معامله‌گران اما همچنان محتاط هستند و منتظرند که ببینند حق با کدام دسته است و قیمت دلار به چه سمتی حرکت می‌کند؟