میزان/ سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از تولید داخلی مقرر شد که درآمد‌های حاصل از صادرات مواد معدنی فلزی، غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه خام مشمول مالیات شوند.البته صادرات مشمول مالیات بر عوارض نیست، اما مقرر شد مواد خام و نیمه خام در این حوزه‌ها شامل مالیات شوند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در نشست خبری که امروز در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، درآمد‌های ناشی از مالیات بر ارزش افزوده دولت در سال ۱۴۰۰، از ۸۱ هزار میلیارد تومان به ۱۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه این مصوبه به این دلیل در کمیسیون تلفیق مجلس به تصویب رسید که سامانه مودیان سال گذشته راه‌اندازی شد و امسال در حال تکمیل است، گفت: راه‌اندازی سامانه مودیان از فرار مالیاتی جلوگیری و به نوعی شفاف‌سازی در درآمد‌ها را ایجاد می‌کند.

زارع ادامه داد: البته این سامانه در حال تکمیل است و یکسری اعتبارات از سوی سازمان امور مالیاتی نیاز است که آن را در بودجه سال ۱۴۰۰ خواهیم دید. همچنین طبق بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، توان اخذ مالیات وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ همچنین از حذف معافیت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد خبر داد و گفت: البته معافیت مالیات بر عملکرد طبق قانون خاص مناطق آزاد و همچنین قانون احکام دائمی وجود دارد که تولید کنندگان از آن بهره می‌برند و تنها معافیت مالیات بر ارزش افزوده آن هم در مناطق آزاد و نه مناطق ویژه حذف شد که عمدتا به واردات و کار‌های دلالی، واسطه‌ای و خدماتی بازمی‌گردد.

زارع با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق تصریح کرد: در راستای جلوگیری از خام‌فروشی و حمایت از تولید داخلی مقرر شد که درآمد‌های حاصل از صادرات مواد معدنی فلزی، غیرفلزی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه خام مشمول مالیات شوند. البته صادرات مشمول مالیات بر عوارض نیست، اما مقرر شد مواد خام و نیمه خام در این حوزه‌ها شامل مالیات شوند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰بیان کرد: در رابطه با مالیات بر خانه‌های خالی کمیته‌ای در کمیسیون تلفیق در حال کار کارشناسی است تا بتوانیم با توافق با دولت به نتیجه‌ای برسیم. همچنین در مورد مالیات بر خانه‌ها و خودرو‌های لوکس هم کمیته‌ای جداگانه در حال بررسی این موضوع هستند که پس از جمع بندی و تصویب در کمیسیون تلفیق نتیجه آن اعلام خواهد شد.

وی گفت: پیش بینی می‌شود بررسی درآمد‌ها در کمیسیون تلفیق دو هفته و بررسی هزینه‌ها نیز دو هفته به طول بینجامد. البته تمامی مصوبات کمیسیون تلفیق نهایتا برای لازم‌الاجرا شدن نیازمند رأی مجلس شورای اسلامی خواهد بود.