1403/01/10

ارزی

اخبار، تحلیل و بررسی اقتصادی و بازار بورس و ارزهای دیجیتال

خطر معاملات مارجین از زبان یک سرمایه‌گذار تازه‌کار: زندگی‌ام نابود شد!

خطر معاملات مارجین از زبان یک سرمایه‌گذار تازه‌کار: زندگی‌ام نابود شد!

خطر معاملات مارجین از زبان یک سرمایه‌گذار تازه‌کار: زندگی‌ام نابود شد!

معاملات مارجین (Margin Trading) یکی از سودآورترین و البته یکی از پرریسک‌ترین گزینه‌های معاملاتی در بازارهای سرمایه‌ است؛ مخصوصا در بازار بسیار پرنوسان ارزهای دیجیتال. یکی از کاربران انجمن جهانی ردیت (Reddit) با انتشار پستی از خطرات معاملات مارجین در بیت کوین و ارزهای دیجیتال نوشته است.

این کاربر با نام کاربری (nomoresaddays) که تا پیش‌ از این سرمایه‌گذاری زیادی روی ارزهای دیجیتال انجام داده بوده و حالا تمام آن را در معاملات مارجین باخته است، در بخشی از یادداشت خود می‌نویسد:

عمیقاً به این فناوری و آزادی عملی که در مسائل مالی توسط همین فناوری در اختیار من قرار گرفته است ایمان‌ داشتم. من پول بدست آمده از یک شغل پاره‌وقت (در کنار دانشگاه و درس) و بخش عمده‌ی کمک هزینه‌های ماهیانه دانشگاهم را صرف خرید ارزهای دیجیتال کردم.

با اینکه بازار نزولی ارزش سرمایه‌های من را کاهش می‌داد، اما همچنان به خرید ادامه می‌دادم و با این فرض جلو می‌رفتم که روزی بالاخره نتیجه باورم به ثمر خواهد نشست.

اما وقتی «مارجین تریدینگ» (Margin Trading) را در وب‌سایت «بیت مکس» (Bitmex) آغاز کرد به گرفتاری بزرگی افتاد. او که خود را یک مبتدی در حوزه تجارت مارجین توصیف می‌کند، در ابتدا مانند هر کار دیگری، کمی خوش‌شانسی می‌آورد و به سود می‌رسد. اما کم‌کم ضررهایش شروع می‌شود.

تازه‌کاران در معاملات مارجین معمولا در ابتدا به دلیل احتیاط و تصمیم‌گیری درست، کمی سود بدست می‌آورند. اما عواملی مانند احساسات (طمع)، نوسانات شدید و همچنین عدم آگاهی درست از بازار، دست به دست هم می‌دهند تا سود به ضرر تبدیل شود. اغلب تحلیل‌گران معتقدند که بهترین کار ذخیره کردن ارزهای دیجیتال یا همان (هودل -Hodl- کردن) است و در بلند مدت سودآوری بیشتر و کم‌ریسک‌تری نسبت به ترید خواهد داشت.

توییت آدام بک

ذخیره ارزهای دیجیتال (HODL) در مقایسه با معامله (ترید) از دیدگاه آدام بک، از فعالین مطرح بیت کوین

از دست رفتن 1 بیت کوین در عرض یک ماه

این کاربر می‌گوید:

یک ماه پس از پیدا کردن بیت‌مکس، زندگی من نابود شد.

او ادامه می‌دهد:

طی یک حرکت کوچک در بازار، تمام سرمایه‌های خود را از دست دادم. به خاطر همین با ایجاد یک حساب کاربری جدید و با این فرض که این بار کاملاً میدانم چه‌کاری انجام می‌دهم و کم‌کم مقدار بیشتری سپرده را وارد کار کردم.

سپرده گذاشتم و می‌باختم. سپرده می‌گذاشتم و می‌باختم و در نهایت به جایی رسیدم که دیگر پولی در حساب بانکی‌ام نمانده بود که وارد حساب بیت مکس خودم کنم و دقیقاً همین‌جا بود که بزرگ‌ترین اشتباه خود را انجام دادم و تصمیم گرفتم از کیف پول اتریوم و بیت کوینم که برای بلند مدت نگه‌داری می‌کردم، سرمایه برداشته تا شاید ضررهایم را جبران کنم.

خریدوفروش ارزهای دیجیتال به‌خودی‌خود کاری پرمخاطره است، بااین‌حال ورود به بازار تجارت مارجین آن‌ هم توسط تازه‌کارها می‌تواند باعث از دست رفتن سرمایه‌هایشان شود.

این کاربر وب‌سایت ردیت می‌گوید که‌ ای کاش هیچ‌وقت با وجود نداشتن اطلاعات کافی، وارد این حوزه نمی‌شد. به عقیده او وارد شدن در مبادلات مارجین تنها در صورتی باید صورت گیرد که یک معامله‌گر زبده باشید.

همیشه یادتان باشد که تنها درصورتی‌که از تبادلات مارجین اطلاعات کافی دارید و نحوه عملکرد این‌گونه معاملات را میدانید، وارد این حوزه شوید. در غیر این صورت به معنای واقعی کلمه زندگی‌تان از هم خواهد پاشید.

بنا بر ادعای این کاربر، طی این سلسله معاملات، چیزی در حدود یک بیت کوین یا به‌عبارت‌ دیگر 9,000 دلار را از دست‌ داده است. اوضاع وقتی بدتر می‌شود که یک بیت کوین، تمام دارایی او بوده است. متأسفانه این تصویری است از این حقیقت که سرعت نابود شدن سرمایه‌ها در دنیای ارزهای دیجیتال چقدر بالاست.

منبع: ارزدیــجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *